Visa kurser.se som: Mobil
Visar 1-20 av 38 träffar
12

Yinyoga

Yinyoga beskrivs av experten Yoga-experten Magdalena Mecweld som en vanlig yoga, men samtidigt också som en motsats till den. Yinyoga fokuserar inte i samma utsträckning på perfektion och stretchiga rörelser. En majoritet av yinyogan utförs sittandes eller liggandes för att dina muskler ska slappna av. Eftersom övningarna är enklare och behagligare för kroppen kan du hålla ställningarna längre. Fokus ligger lika mycket på att behålla avslappning och lugn som på den fysiska övningen.

Yinyoga passar alla och är en bra yoga för dig som är nybörjare och vill prova på. Positionerna är inte alls lika avancerade och yogan respekterar att varje kropp är unik och därför behöver inte ditt nålsöga, en yinyoga position, se ut exakt ut som instruktörens.

Vad är yinyoga bra för?

Yinyoga är bra för många olika saker. Men speciellt för yinyoga tycks vara dess vilja att jobba med balans och lugn. Yinyogan är på så sätt en bekväm yoga som är jättebra för att motverka stress och hitta dig själv i nuet, lite som med mindfulness.

Förutom att tanka på din kropp med mer energi fungerar yinyoga också väl i kombination med träning, kondition- som styrketräning. Genom att mjuka upp kroppen förbättrar du din förmåga att återhämta dig snabbare, samtidigt som du är skonsammare mod dina leder och muskler.

Vi är allt fler som har en stillasittande vardag, datorer skärmar och smarta telefoner har gjort livet fantastiskt mycket enklare. Men det gör att vi idag kröker nackar och blir sittandes allt för mycket. Med yinyoga ger du din kropp en bättre chans att motverka stelheten från en bekväm, men stel vardag.

Typiska övningar för yinyoga

Här är några tips på övningar som är nybörjarvänliga. De flesta yinyoga övningar kan även göras med kuddar och tillbehör för att göra övningen lite lättare.

Fjärilen

En enkel övning som är som är bra för dina höfter, rygg. Men den aktiverar också dina lår och nacke.

Halv hund

En övning som berör bröstet och ger dina skulderblad samt axlar en skön stretch.

Sadeln

En övning som ser svårare ut än vad den är. Den kan också kännas mer i början, men kroppen kommer att vänja sig ganska snabbt. Ta det i din egen takt. Superövning för ländryggen, lår och blodcirkulationen i dina ben.

Liggande twist

En perfekt övning för nybörjare. Övningen balanserar stora delar av kroppen med en enkel position. Speciellt är det de stora musklerna som rygg och rumpa som får frigörelse, men också nacken och faktiskt även tarmarna!

Bakåt fjärilen

Fungerar jättebra för att låsa upp dina höfter och sträcka ut magen halsen och en låst rygg. Den hjälper också till att mjuka upp egentligen hela din torso (framsidan av kroppen).

Nålsögat

Nålsögat kan se svår ut, men den handlar mest om vana och att placera benen rätt. En bra instruktör hjälper dig hitta rätt! Övningen drar ut rumpan och utsidan av låren.

Happy baby

En enkel övning med bra stretch. Sträcker ut dina lår och öppnar dina höfter och tar bort stress från din nedre rygg.

Hitta din yinyoga kurs idag och öppna upp kropp och själ för ny energi och balans.

Favoriter
Stockholms skönaste yogalärarutb...

Bli internationellt certifierad Kundaliniyogalärare i vår 1-åriga yogalärarutbildning. Vi bjuder in gästlärare från England, USA och Sverige och åker på härliga retreats och möter likasinnade. Varmt välkommen!

Läs mer