Visa kurser.se som: Mobil

Hohoho! 🎅 NedrĂ€kningen till jul har börjat! Det firar vi pĂ„ kurser.se med en klurig jultĂ€vling. LĂ€s mer hĂ€r.

Yinyoga kurs

Bemöt ditt yang med yin

Yinyoga Àr yogan för dig som söker balans. Den handlar lika mycket om rörelse som vila. Under en kurs i yinyoga lÀr du dig möta din kropp pÄ tvÄ helt olika plan.
Visar 1-20 av 25 träffar
12

Yinyoga

Yinyoga beskrivs av experten Yoga-experten Magdalena Mecweld som en vanlig yoga, men samtidigt ocksÄ som en motsats till den. Yinyoga fokuserar inte i samma utstrÀckning pÄ perfektion och stretchiga rörelser. En majoritet av yinyogan utförs sittandes eller liggandes för att dina muskler ska slappna av. Eftersom övningarna Àr enklare och behagligare för kroppen kan du hÄlla stÀllningarna lÀngre. Fokus ligger lika mycket pÄ att behÄlla avslappning och lugn som pÄ den fysiska övningen.

Yinyoga passar alla och Àr en bra yoga för dig som Àr nybörjare och vill prova pÄ. Positionerna Àr inte alls lika avancerade och yogan respekterar att varje kropp Àr unik och dÀrför behöver inte ditt nÄlsöga, en yinyoga position, se ut exakt ut som instruktörens.

Vad Àr yinyoga bra för?

Yinyoga Àr bra för mÄnga olika saker. Men speciellt för yinyoga tycks vara dess vilja att jobba med balans och lugn. Yinyogan Àr pÄ sÄ sÀtt en bekvÀm yoga som Àr jÀttebra för att motverka stress och hitta dig sjÀlv i nuet, lite som med mindfulness.

Förutom att tanka pÄ din kropp med mer energi fungerar yinyoga ocksÄ vÀl i kombination med trÀning, kondition- som styrketrÀning. Genom att mjuka upp kroppen förbÀttrar du din förmÄga att ÄterhÀmta dig snabbare, samtidigt som du Àr skonsammare mod dina leder och muskler.

Vi Àr allt fler som har en stillasittande vardag, datorer skÀrmar och smarta telefoner har gjort livet fantastiskt mycket enklare. Men det gör att vi idag kröker nackar och blir sittandes allt för mycket. Med yinyoga ger du din kropp en bÀttre chans att motverka stelheten frÄn en bekvÀm, men stel vardag.

Typiska övningar för yinyoga

HÀr Àr nÄgra tips pÄ övningar som Àr nybörjarvÀnliga. De flesta yinyoga övningar kan Àven göras med kuddar och tillbehör för att göra övningen lite lÀttare.

FjÀrilen

En enkel övning som Àr som Àr bra för dina höfter, rygg. Men den aktiverar ocksÄ dina lÄr och nacke.

Halv hund

En övning som berör bröstet och ger dina skulderblad samt axlar en skön stretch.

Sadeln

En övning som ser svÄrare ut Àn vad den Àr. Den kan ocksÄ kÀnnas mer i början, men kroppen kommer att vÀnja sig ganska snabbt. Ta det i din egen takt. Superövning för lÀndryggen, lÄr och blodcirkulationen i dina ben.

Liggande twist

En perfekt övning för nybörjare. Övningen balanserar stora delar av kroppen med en enkel position. Speciellt Ă€r det de stora musklerna som rygg och rumpa som fĂ„r frigörelse, men ocksĂ„ nacken och faktiskt Ă€ven tarmarna!

BakÄt fjÀrilen

Fungerar jÀttebra för att lÄsa upp dina höfter och strÀcka ut magen halsen och en lÄst rygg. Den hjÀlper ocksÄ till att mjuka upp egentligen hela din torso (framsidan av kroppen).

NÄlsögat

NĂ„lsögat kan se svĂ„r ut, men den handlar mest om vana och att placera benen rĂ€tt. En bra instruktör hjĂ€lper dig hitta rĂ€tt! Övningen drar ut rumpan och utsidan av lĂ„ren.

Happy baby

En enkel övning med bra stretch. StrÀcker ut dina lÄr och öppnar dina höfter och tar bort stress frÄn din nedre rygg.

Hitta din yinyoga kurs idag och öppna upp kropp och sjÀl för ny energi och balans.

JÀmför kurser