Visa kurser.se som: Mobil
Visar 1-10 av 10 träffar
 

Mer om vinyasayoga

Hur väljer man rätt yogaform? Det är en lätt fråga att ställa sig när det kommer till yogan och alla dess former, för det finns många sorters yoga att välja på och ännu fler namn och termer att känna till. Vinyasayoga är en av dem. Här får du veta mer om Vinyasayogan för att du enklare ska kunna bilda dig en uppfattning om det är en stil som passar dig.

Vad är Vinyasayoga?

Vinyasa som betyder “andningssynkroniserad rörelse” bygger på ett snabbt och dynamiskt flöde mellan olika positioner. Det är egentligen vad du behöver känna till för att kunna utöva denna form av yoga, för Vinyasayoga är egentligen ett sätt att utföra yoga snarare än en helt egen yogaform. Vinyasayoga innefattar flera yogaformer som till exempel Ashtangayoga. Vinyasayoga är en av de populäraste stilarna idag och passar både dig som söker en meditativ form av yoga och dig som vill ha en varierad yogaträning med mycket styrka och fysisk utmaning.

Hur fungerar vinyasayoga?

I Vinyasayoga synkas andning och rörelser i ett dynamiskt flöde så att du rör dig från en position till en annan utan stopp. Yogan utförs alltså i ett flöde som att du flyter mellan ställningarna, därför kallas den här typen av yoga för Flow Yoga. I Vinyasayogan är ingen klass den andra lik då det till skillnad från andra yogaformer inte finns något krav på att positionerna ska följa en speciell ordning. Läraren har stor frihet att bygga och förändra innehållet i varje klass. Går du en kurs i Ashtangayoga utför du samma 26 positioner i samma sekvens varje gång, men gemensamt för båda klasserna är fokuset på andningen och flödet mellan rörelserna.

Vinyasayoga är en komplett form av yoga då den vanligtvis rör sig genom flera olika positioner under en klass, som stående ställningar, bakåt- och framåtböjningar och så vidare. Fördelen med att gå igenom alla positioner under en klass är att du får en djupare förståelse för hur positionerna hänger ihop med varandra.

För vem passar vinyasayoga?

Vinyasayogan är så mångsidig att det är lätt att hitta klasser som passar såväl nybörjare som erfarna, med olika inriktningar och svårighetsgrad för båda. Vinyasayoga passar dig som söker den meditativa och fokuserade träning som för många är synonymt med yoga såväl som dig som gärna får upp pulsen under ett träningspass.

Att tänka på för dig som vill börja med vinyasayoga

Är du intresserad av att börja med Vinyasayoga? Det bästa du kan göra är att testa ett pass och se hur det känns. Det fina med all form av yoga är att den utförs efter dina individuella behov. Du ska alltid lyssna på din kropp och dess begränsningar för att hitta den nivå som passar dig. Med det sagt kan du utgå ifrån vad du har för mål med din yogaträning. Vinyasayoga är bra att börja med om du vill lära dig grunderna i yoga, med allt från positioner till andning. Det är också en utmärkt stil att börja med för att lägga grunden till mer avancerad yogaträning.

Fördelar med vinyasayoga

En stor fördel med att träna Vinyasayoga är att variationen kan hjälpa dig att hålla intresset vid liv. Istället för att gå på en och samma klass, utföra samma positioner i samma följd varje gång kan du med Vinyasayoga variera din träning mer. Variationen i Vinyasayoga hjälper dig även till en mer balanserad kropp och förebygger skador som kan uppstå vid stillasittande eller om du ofta utför en och samma typ av rörelser varje dag. Andra fördelar med Vinyasayoga är att:

  • Du tränar kroppens styrka och flexibilitet
  • Du höjer pulsen under yogaklassen
  • När du tränar din andning tränar du samtidigt ditt mentala fokus
  • Du ökar din blodcirkulation
Jämför kurser