Visa kurser.se som: Mobil
gymnastik för barn

Därför blir ditt barn smartare av gymnastik – 5 livsviktiga effekter på kropp och psyke

Vill du hjälpa ditt barn att bli smartare och utveckla sin hjärnkapacitet till max? Satsa på rörelse! Gymnastik och annan regelbunden motion har visat sig ha fantastiska effekter på hjärnan hos både barn och vuxna, berättar överläkaren och hjärnforskaren Anders Hansen i sin bok “Hjärnstark – hur motion och träning stärker din hjärna”. 

Myndigheterna rekommenderar att barn och ungdomar rör på sig minst 60 minuter varje dag. Trots det rör sig barn generellt mindre idag än någonsin tidigare. Regelbunden motion har gång på gång kunnat konstateras medföra en lång rad positiva och livsviktiga effekter för hjärnan, kroppen och psyket. Och allra störst effekt får både barn och vuxna som tränar regelbundet under en längre sammanhängande period.

– De studier som har gjorts på barn visar att det är ofantligt viktigt att de rör på sig. De får bättre koncentrationsförmåga, redan efter tre-fyra minuters rörelse, berättar Anders Hansen i en intervju med Special Nest, en webbtidning som bevakar nyheter inom neuropsykiatri.

– Det finns studier som visar att barn presterar bättre på läsförståelsetester efter bara tolv minuters rörelse. De finns också studier som visar att barn med god kondition har större minnescentrum i hjärnan än de barn som har dålig kondition, fortsätter Anders.


Hitta en kurs inom gymnastik och sport

5 fantastiska (och livsviktiga) effekter av gymnastik och regelbunden motion:

Åtskilliga forskare, institut och praktiska experiment har, oberoende av varandra kommit fram till samma slutsats: Träning såsom gymnastik, löpning och annan fysisk aktivitet ger ditt barn kraftigt ökade förutsättningar för fysiskt och mentalt välmående och god prestation. Här är fem starka anledningar till att satsa mer på fysisk aktivitet:

1. Snabbare och smidigare

Barnets reaktionsförmåga ökar, liksom muskelstyrka, hjärt- och lungkapacitet, flexibilitet, snabbhet, rörlighet, och koordinationsförmåga.

2. Ökad förståelse och förstärkta sinnen

God fysisk kondition bidrar till högre syreupptagningsförmåga och tjockare hjärnbark i hjärnans främre del. Hjärnbarken styr bland annat förmågan att planera och ta till oss information. Hjärnbarken styr även syn, hörsel, tankeförmåga, rörelser och förmågan att lära sig nya språk.

3. Ökad kognitiv förmåga

Aktiv rörelse och träning stärker minnet, kreativiteten och stresstoleransen. Det ökar även barnets koncentrationsförmåga, problemlösningsförmåga och inlärningskapacitet. Dessa effekter är särskilt framträdande bland barn med ADHD.

– Blodflödet till hjärnan ökar, vilket förbättrar kopplingarna mellan olika delar och påverkar hjärnans struktur, förklarar Anders Hansen. 

4. Ökad självkänsla

Ett barn som regelbundet tränar gymnastik eller ägnar sig åt annan fysisk aktivitet, tar på ett naturligt sätt hand om sin fysik och upplever en ökad kroppskontroll. Barnet känner sig ofta starkare, friskare och mer kapabel och trygg i sin egen kropp.

5. Motion istället för medicin

Minskad risk för ångest och motståndskraft mot nedstämdhet och depression. Kort sagt - med regelbunden träning mår du bättre, mycket tack vare signalsubstanser som frisätts vid fysisk aktivitet: endorfin, serotonin, noradrenalin och dopamin. 

Vid flera undersökningar, har man sett att så lite som 30 minuters promenad tre gånger i veckan kan ge samma effekt som antidepressiva läkemedel. Dessutom ger motionen avsevärt starkare skydd mot återfall vid depression och ångest. Även smärttröskeln höjs och kan medverka till att behovet av vanebildande mediciner minskar.

Anders Hansen skriver i sin bok att ”i matchen mellan fysisk träning och kognitiv träning så vinner den fysiska träningen med hästlängder när det gäller att göra gott för hjärnan”.

Vill du också hjälpa ditt barn att utveckla sin hjärnkapacitet och fysiska välmående?

Här hittar du mängder av  härliga aktiviteter för barn, som definitivt får upp pulsen och glädjen.

Hitta den perfekta sporten för barn här

Kanske vill ditt barn prova dans?

Hitta roliga danskurser för barn här

Senast uppdaterad: 16 nov 2021

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2021-11-17

Vilken idrott passar ditt barn bäst?

Idrott skapar en underbar sammanhållning där barnen får leka, spela och röra sig tillsammans. Vilken idrott passar ditt barn bäst? Vi har listat 5 populära idrotter för barn! 

Läs mer
Senast uppdaterad: 2020-10-07

Glädjen i att dansa bugg

Glädjen i att dansa bugg

Namn: Caroline Olander 
Ålder: 25 år 
Jobbar som: Administratör 

Caroline har precis börjat dansa bugg men det har redan blivit en naturlig del av hennes liv. Hon beskriver pardansen som en glad, social och lättsam aktivitet som passar alla, ett riktigt lyckopiller.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2021-09-13

5 tips på roliga aktiviteter för barn

Är det dags att hitta en rolig och spännande aktivitet för ditt barn? Det finns en uppsjö av alternativ att välja på för barn i alla åldrar. Här får du tips på 5 saker ditt barn kan göra!

Läs mer
Vill du inspireras?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få kurstips med spännande innehåll direkt i brevlådan.