Visa kurser.se som: Mobil
  • = Video
Visar 1-50 av 161 träffar

Vilken typ av kommunikationskurs passar mig?

Nedanstående information kan hjälpa dig vid val av kommunikationskurs. Listan innefattar de vanligaste kurserna inom information, kommunikation och retorik. Behöver du mer information ber vi dig kontakta respektive kursarrangör så kan de guida dig till rätt kurs.

Information och Kommunikation

En kurs inom information och kommunikation han ha många olika team och innehåll. I dag har nästan alla företag en informatör informationsavdelning. Målet med information är att den ska vara tydlig och nå rätt målgrupp.

Kommunikation - att transportera information

Ordet kommunikation kan syfta på transport av varor eller människor, men här handlar det om att transportera ett budskap. Informationen transporteras till människor, men för att det ska kunna kallas just kommunikation så måste det finnas en respons så att det uppstår ett utbyte av information. Om det kommuniceras ett budskap som inte besvaras så kallas det envägskommunikation, och den räknas som en ofullständig form för kommunikation. I dag ligger publikens respons på olika kommunikationsformer till grund för hur t ex en informationsavdelning jobbar. Reklam- och PR-byråer fokuserar hela verksamheten omkring kommunikation med publiken och marknaden.

Marknadskommunikation

Vad vet andra om företaget du jobbar på? Bilden av ett företag eller organisation styrs ofta av dess marknadskommunikation. Marknadskommunikation är en del av: PR (public relations), CSR (Corporate Social Responsibility), public affairs, IR (investor relations) och självfallet "vanlig reklam".

PR (public relations)
PR (public relations) kan stärka ett företags relationer med omvärlden och skapa en långsiktighet i profil och intern kultur. En redaktionell artikel eller inslag i ett TV-program kan få mycket större effekt än en kampanj med TV-reklam. En stor del av PR handlar om att ha bra relationer med media.

CSR (Corporate Social Responsibility)
Corporate Social Responsibility (CSR) handlar om företags etik och moral. Vilket ansvar tar företaget i samhället? Hur kommuniceras dessa handlingar internt och extern? Detta är viktiga frågor inom CSR.

Public affairs
Public Affairs bygger på att förstå, skapa relationer med och påverka samhället i de frågor som ditt företag verkar inom. För att göra detta måste man förstå politiska beslutsprocesser på lokal, nationell och internationell nivå, samt hur opinioner och trender som påverkar värderingar och därmed marknader, politiska beslut och förtroende, fungerar.

IR (Investor relations)
Investor Relations ser till att aktieägare, analytiker, investerare och media får snabb, korrekt och relevant finansiell information.

Grafisk Design
Som marknadskommunikatör är dt bra att ha kolla på hur du kommunicerar via fräg och form. Genom att gå en kurs i grafisk design får du kunskaper om hur processen för att ta fram tryckmaterial och att producera information så att målgruppen förstår den och tar till sig den.  

SEO-kurs

Hur hittar egentligen besökare till din sajt utan att skriva in namnet på hemsidan adressfältet? Det är en fråga som en SEO-kurs kan ge dig flera svar på. SEO är en för kortning för search engine optimization (sökmotormarknadsföring) och handlar om att driva trafik till sin hemsida genom sökmotorer på webben. Den mest använda sökmotorn är Google. Bra SEO betyder att din hemsida positionerar sig högt upp på Google när någon söker på ord som har att göra med din verksamhet. För att lära dig hur du optimerar din hemsida efter Googles sökkriterier kan du gå en SEO-kurs. Kunskaper i SEO är en god investering oavsett vad du sysslar med, så länge du har en offentlig hemsida eller blogg.

Information

Information som ett begrepp bär olika betydelser, från vardagsanvändande till tekniska bestämningar. Här betraktas information som ett meddelande, som överföring av kunskap. Information är budskapet som förmedlas i en kommunikation, både det som meddelas och den respons som skickas tillbaka till den ursprungliga förmedlaren. Ordet information kommer från latinets informare, som betyder utforma, eller att ge form åt något. I kommunikationsinriktade aktiviteter är det just detta man jobbar med; hur formas ett meddelande på ett sätt som gör att det kommer fram till rätt målgrupp? Hur formulerar man ett tydligt budskap?

Lär dig att kommunicera bättre på en informatörskurs

Bli bra på att kommunicera digitalt via sociala medier och andra webbaserade plattformar genom en digitalkurs!  

Retorik - läran om konsten att övertyga

Retoriken utvecklades under antiken. I antikens retorik är det skillnad på att övertala och övertyga. Övertalning sågs som något tvingande medan övertygning var ett resultat av en bra retorik.

I dag är kunskaper inom retorik aktuellt för alla som vill kunna få och behålla folks uppmärksamhet under et tal eller en presentation. För att lyckas med den retoriska handlingen måste du kunna planera och framföra det du vill ha sagt på ett bra sätt - framgången sitter i förberedelserna. Inom den klassiska retoriken var förberedelserna inför ett tal indelade i ett antal arbetsmoment eller stadier.

Läs mer om att gå en retorikkurs och hitta en kurs som passar dig.

Inom retoriken är det inte bara det bara logisk uppbyggt och övertygande argumentation som spelar roll. Personen som argumenterar står också i fokus, samt känslorna presentationen väcker hos mottagaren.

Favoriter