SEO-kurser

SEO och internetmarknadsföring

SEO-kurser (utbildning i sökmotorsoptimering) blir allt viktigare för en hemsidas överlevnad i och med Googles dominans på webben. Internetmarknadsföring kan ersätta eller komplettera SEO på din hemsida. Vill du lära dig hur? Då ska du gå en SEO kurs och/eller en kurs i internetmarknadsföring. Med enkla medel lär du dig hur du sökmotoroptimerar din hemsida och hur du ökar din synlighet på webben genom t.ex. Google Adwords och sociala medier.

Här hittar du SEO-kurser och utbildningar i internetmarknadsföring.

AdWords-kurs - Fortsättningskurs
J.F. HemsidePortalen
2 999 SEK
Distans
Fortsättningskurs i Google AdWords SÖK nätverk Äntligen är den här! Kursen som lär dig fördjupade kunskaper i Google AdWords. Det...
AdWords-kurs - Nybörjarkurs
J.F. HemsidePortalen
2 199 SEK
Distans
Nu kör vi äntligen igång! AdWords kursen som hålls helt på distans över e post är nu här!! Lär dig...
Annonsera på Facebook och Instagram
TopVisible
         
(5)
7 450 SEK
Flera orter (2)
Det blir allt viktigare att ha en identitet digitalt som företagare och privatperson. Ett sätt att nå ut är via...
Content Marketing
InfoMediaTech AB
4 995 SEK
Flera orter (2)
Content Marketing Vi går igenom hur man på bästa sätt kan sprida sin info och kommunikation i olika digitala kanaler. Planera...
Digital marknadsföring för kreativa
DesignBusiness
1 596 SEK
Distans
För att nå ut till kunden måste du och ditt företag vara närvarande och kommunikativ online. Lär dig allt du...
Facebook redaktör
InfoMediaTech AB
5 395 SEK
Flera orter (2)
Lär dig hur du framgångsrikt jobbar som Facebook redaktör. Få fler besökare, kunder och affärer och samtidigt kostnadseffektivt både etablera och...
Google AdWords fortsättningskurs med displayannonsering
TopVisible
4 450 SEK
Malmö
Google AdWords är den enskilt största reklamkanalen på Internet i Sverige idag. Oavsett om du vänder dig till företagskunder eller...
Google AdWords-kurs
TopVisible
         
(7)
4 450 SEK
Malmö
Google AdWords är den största reklamkanalen på Internet i Sverige. Oavsett om du vänder dig till företagskunder eller konsumenter är...
Google AdWords-kurs
TopVisible
         
(1)
7 450 SEK
Stockholm
Kurs i sökmotormarknadsföring med Google AdWords Google AdWords är den största reklamkanalen på Internet i Sverige. Oavsett om du vänder dig till...
Google Analytics
InfoMediaTech AB
         
(3)
5 395 SEK
Flera orter (3)
Google växer snabbt och är den främsta sökkanalen i Sverige med mer än 30 miljoner sökningar per dag. Med denna...
Google Analytics-kurs
TopVisible
         
(4)
4 450 SEK
Malmö
Gå en kurs i Google Analytics i Malmö. Genom att använda verktyget Google Analytics kan du lära dig att förstå...
Grundkurs i Content Marketing
TopVisible
7 450 SEK
Malmö
Under en heldag går vi igenom grunderna i hur du skapar innehåll som engagerar till dina digitala kanaler och vilka...
SEO - Sökmotorsoptimering
InfoMediaTech AB
5 395 SEK
Flera orter (3)
För dig som inte alls, eller väldigt lite, har arbetat med marknadsföring på sökmotorer men vill hitta ett bra sätt...
SEO-kurs - Komplett - Sveriges vassaste SEO-utbildning
J.F. HemsidePortalen
         
(8)
3 996 SEK
Distans
SEO kurs Komplett  är en distanskurs i SEO sökmotoroptimering. Här lär du dig allt från att optimera själva hemsida till hur...
SEO-kurs - Översiktskurs
J.F. HemsidePortalen
3 500 SEK
Distans
Ta din SEO till nästa nivå! Har du alltid funderat på hur man hamnar högt i placering hos Google eller...
Skapa din signaturkollektion - produktutveckling för kreativa entreprenörer
DesignBusiness
1 596 SEK
Distans
Skapa egen kollektion och lär dig hur du kan producera dina designs i olika delar av världen på ett säkert...
Sociala Medier
InfoMediaTech AB
         
(2)
4 995 SEK
Flera orter (3)
Lär dig att skapa professionella nätverk och marknadsföra dig själv via sociala medier. Kursen är fylld av spännande moment och...
Sociala medier - Grund
Distansskolan.se
2 396 SEK
Distans
Detta är en praktisk distanskurs i sociala medier för företag som vill bygga en god relation till sina kunder. Genom...
Strategiskt varumärkesutveckling för kreativa
DesignBusiness
1 036 SEK
Distans
Få ihop ditt koncept, skilj dig och ditt företag från mängden. Lär dig att skapa ett varumärke som lockar press...
Sökmotoroptimering (SEO) - kurs
TopVisible
         
(12)
7 450 SEK
Malmö
Sökmotoroptimering (SEO) är en viktigt del när ni utvecklar eller har en webbplats, oavsett om ni vänder er till företag...
Sökmotoroptimering (SEO)-kurs fortsättning
TopVisible
4 450 SEK
Stockholm
Den här kursen vänder sig till dig som gått grundkursen i Sökmotoroptimering (SEO) eller har en grundläggande kunskap i SEO...
Utveckla din webbplats med Google Analytics
Sensus Skåne - Blekinge
3 196 SEK
Kristianstad
Praktisk endagskurs i webbstatistikverktyget Google Analytics. Deltagarna lär sig att installera och använda Google Analytics för att bättre förstå hur...
Webbkursprogrammet – bygg en webbkurs och gör skillnad med din kunskap online
Course it matters
12 900 SEK
Distans
Med 10 fullmatade videobaserade webbkurser och personlig support – får du som föreläser eller utbildar en kickstart till att ta din föreläsning...
Webbstrategi och sociala medier
InfoMediaTech AB
5 995 SEK
Flera orter (3)
Bli en bättre webbstrateg i Malmö Detta är en kurs för dig som vill ha kunskap och verktyg för att...
WordPress SEO - distanskurs
Medborgarskolan Syd
1 895 SEK
Distans
Få din Wordpress sida att komma fram i mängden. Lär dig hur du gör din sida sökoptimerad så den hamnar...
  • = Reportage
Visar 1-25 av 25 träffar
 

Här nedan kan läsa mer om SEO och internetmarknadsföring. En SEO-kurs ger dig teoretiska och praktiska färdigheter inom de moment i sökmotoroptimering som beskrivs här nedan. Med kunskaper i internetmarknadsföring kan du särskilja på betald och icke betald trafik, vilket hjälper dig att bedöma värdet på att driva nya besökare till din hemsida. 

Hur du kan synas på Google?

SökmotoroptimeringDen största aktören i Sverige och i världen inom sökmotorer är Google. Det finns ett flertal andra aktörer som ofta glöms bort, däribland Yahoo, Live Search och flera mindre lokala sökmotorer som till exempel Blocket.se eller Eniro.se. I den här studien kommer jag att inrikta mig på Googles söktjänst, men jag utesluter dock inte andra alternativ om information känns relevant för studien.

Att din hemsida kommer högt upp bland sökresultaten är mycket viktigt, vilket blir möjligt med hjälp av sökmotoroptimering och sponsrade länkar. Undersökningar visar att de 30 första resultaten som visas i en sökning får cirka 90 % av all sökmotortrafik och att de hemsidor som placerar sig bland de 10 första resultaten får hela 80 % mer trafik än de sajter som placerats i positionerna 11-30. På senare tid har även närvaron i social medier spelat en allt större roll för hur du syns på Google. 

Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering kan delas in i tre grundsteg som alla har en avgörande faktor för webbplatsens närvaro i sökmotorerna. Det första steget är teknisk sökmotoroptimering, det andra handlar om redaktionell sökmotoroptimering och det tredje området behandlar webbplatsens omgivning och en sökmotorpositionering genom länkhantering.

När man sökmotoroptimerar en hemsida så innebär detta att man genomför en rad olika åtgärder för att hemsidan ska synas så högt upp som möjligt bland sökresultaten på sökmotorerna. Det man gör framför allt är att välja ut ett antal nyckelord som man vill optimera på sajten. Det är dessa nyckelord, innehållet på hemsidan och den bransch som du är verksam i som man sedan utgår ifrån när man ska genomföra alla olika åtgärder för att få sajten att hamna högre upp bland sökresultaten. Att välja rätt nyckelord är väldigt viktigt för all sökmotormarknadsföring på Internet då konkurrensen är stor.

Nedan listas en rad punkter som är viktiga för så väl teknisk som redaktionell sökmotorsoptimering samt länkhantering:

1. Sökord / Sökordsdensitet
2. Taggar som Title / Meta / Description
3. Namn på länkar
4. Interna länkar samt inkommande länkar
SEO kurs5. Filnamn / URL
6. Namnlisttitel
7. Korrekt HTML Validation / Felfri kod
8. Länkstruktur / Site Map
9. Innehållet på webbsidan

Att välja sökord

Det som är viktigt att tänka på när man väljer sökord är att man alltid utgår ifrån vad kunderna kallar dina produkter eller tjänster. Använder kunderna sig av facktermer eller ett vardagligt språk? Titta på vad kunderna skriver i mail och på beställningar för att se vad de kallar dina produkter eller tjänster. När du väljer sökord så använd inte främst enskilda ord utan använd dig av fraser som består av 2-3 ord. Undersökningar visar att de flesta sökningar som görs idag består av just fraser på 2-3 ord snarare än enskilda ord. Effektiv sökmotorsoptimering handlar också om en balansgång mellan att vara specifik och generell i valet av sökord.

PageRank

Pagerank är Googles sätt att presentera hur populär och relevant en hemsida är. Men bara för att du har hög pagerank betyder inte det att du har en bra sida, eftersom många idag jagar hög pagerank bara för att man ska ha det.

Det behövs inkommande länkar för att få pagerank på sin sajt. Dessa inkommande länkar måste komma från sidor som redan har hög pagerank. Hur många som behövs går inte att svara på. Det kan räcka med en, men ibland behövs det flera. Avgörande är hur pass relevant den inkommande länken är. Se till så att den inkommande länken innehåller ditt viktigaste sökord. Om man har bra informativt textmaterial på sajten, så kommer det länkar naturligt till hemsidan.

För att få pagerank på undersidorna, så måste du se till att Google-roboten kan läsa undersidorna. Detta gör ni enklast om ni skapar en sitemap, som roboten enkelt kan följa. Det är oerhört viktigt att ha pagerank på undersidorna för helhetens skull.

Meta-taggar

Meta-taggarna är en typ av kodning som läggs innanför Head-taggarna i en HTML-sida. Meta-taggar är framförallt en användbar metod för att kontrollera vilken information som Google kanske visar om sajten. Jag använder ordet kanske eftersom Google istället kan välja att visa en mer relevant del av textinnehållet på sajten. Det finns mängder av olika meta-taggar som används idag. De flesta är helt onödiga och gör endast att hemsidans storlek ökar. Sökmotorerna ignorerar det mesta, dock finns det några som är viktiga.

Titel
Title: Sidans titel - max 60 tecken.

Beskrivning
Meta description: Beskrivning av sidan med viktiga nyckelord, max 160 tecken. 

Sökord
Meta keywords: Ca. 10 st. Viktigaste först, minst viktigast sist. 

Robotarnas beteende 
Googleboot: En sökrobot som används av sökmotorn Google. 

Om man skulle sätta poäng på dessa meta-taggar i skala 1-10 så är titeln vara värd 10 poäng, beskrivning 5 poäng och sökord 0,05 poäng.

Internetmarknadsföring med Google Adwords

Sponsrade länkar handlar om att köpa olika nyckelord som är relevanta för sajten. De köpta sökorden presenteras i Google som små textannonser bredvid eller ovanför de indexerade resultaten. Sponsrade länkar baseras på kostnad per klick (CPC) vilket innebär att dina annonser visas helt kostnadsfritt vid relevanta sökningar i Google. Beroende på konkurrens på sökord kostar det olika mycket och om du vill att din länk ska hamna högst upp så är det budgivning som gäller. Du betalar endast när en besökare klickar på din annons och länkas till webbplatsen.

Med hjälp verktyget Google Adwords kan du anpassa de sponsrade länkarna efter sajten. Du skapar själv annonserna och väljer sökord, det vill säga ord eller fraser som är relaterade till din verksamhet. Du kan redigera dina annonser och justera din budget tills du får de resultat du vill ha. Du kan även visa olika annonsformat och rikta in dina annonser efter specifika språk och geografiska plaster. Det finns inga minimikrav på hur mycket du ska betala. Du kan till exempel bestämma en daglig budget på 50 kr och en maximal kostnad på 50 öre per klick.

Att arbeta med Adwords-kampanjer

Man får inte glömma att även om du betalar för trafik till din sajt så krävs tid och kunskap om hur man använder sig av sponsrade länkar. Innan man skapar en så kallad Adwords-kampanj så bör man göra en analys av verksamheten för att välja en effektiv strategi anpassad efter sajten. Arbetet ligger sedan till grund för att välja de sökord, djuplänkar och annonstexter som passar bäst för sajtens förutsättningar och behov. Du bör sedan bevaka kampanjen regelbundet och följa upp hur sökord och annonser presterar.

Så syns dina sponsrade länkar på Google

De sponsrade länkar som placeras i högerspalten på Google styrs i princip endast av budgivning. Orsaken till att vissa länkar positionerar sig över den organiska träfflistan baseras på två faktor. Det ena är kvalitén på annonsen och det andra är budgivning. De två faktorerna har lika stor innebörd för din placering över den organiska träfflistan. Kvalitén på annonsen bestäms av Google vilket innebär att de undersöker hur relevant din länk är för sökningen. Google jämför annonsens innehåll med sökfrasen och poängsätter den efter rubrik, text, landningssida, laddningstid och klickfrekvens. Det betyder att du kan betala mindre för en sponsrade länk och hamna över konkurrenterna genom att skapa relevanta annonser.

Sökordsanalys

När man väljer sökord, både till sökmotoroptimering och sponsrade länkar, kan det vara bra att göra en sökordsanalys. En sökordsanalys är ett unikt redskap som ger dig ren information om hur kunderna agerar när de söker på nätet. Vilka sökord använder besökarna och din målgrupp när de använder sökmotorer? Hur många sökningar är det på specifika sökord och hur stor är konkurrensen på de olika sökorden?

När man genomför en sökordsanalys väljer man ut en relevant mängd branschrelaterade sökord. Man gör en analys av de sökord som man själva önskar att vara synlig på, de sökord som anses vara relevanta sett utifrån sajten samt de sökord som fungerar riktigt bra för konkurrenterna. Sedan undersöker man hur många sökningar som sker på dessa sökord samt hur många konkurrerande sidor som använder det aktuella sökordet.

Det finns flera olika verktyg som kan hjälpa dig i ditt val av sökord, till exempel Google Trends som grafiskt visar hur populära olika söktermer är över tiden. Ett annat gratisverktyg för att ta reda på hur många som söker efter ett visst sökord eller sökfras är Google Keyword Tool. Google har även släppt verktyget Search-based keyword tool som kollar på din webbplats och analyserar innehållet. Du får sedan veta vilka sökord som din målgrupp troligen söker på baserat på innehållet.

Tre viktiga steg i en sökordsanalys

1. Sökordslistan analyseras
För att nå fram till de absolut bästa sökorden, brukar man oftast börja med en sökordslista som innehåller många fler sökord än det slutliga resultatet. Där undersöker man vilka av de många sökorden som det faktiskt söks på samt hur ofta de används.

2. Vilken konkurrens har sökorden?
Därefter kontrollerar man hur hård konkurrens det är för varje specifikt sökord i sökmotorn. Konkurrensen mäts på hur många resultat Google visar vid en sökning på varje specifikt sökord.

3. Vilken relevans har sökorden?
Slutligen sorterar man alla orden efter relevans, konkurrens samt antal sökningar och utarbetar en slutgiltig lista med de mest optimala sökorden.

Sökmotoroptimering (SEO) VS Google Adwords

Att synas på Google handlar i synnerhet inte bara om mest klick för pengarna eller mest klick för nedlagd tid på sökmotoroptimering. Du bör även sträva efter att få de bästa klicken. När någon klickar på din länk på Google vill man att personen ifråga ska på ett eller annat sätt generera pengar in till företaget och inte bara höja besökarantalet på sajten. Det svåra blir att avgöra vilka sökord som är viktiga att synas under. Vidare bör man undersöka vilka träffar på Google som genererar bäst resultat, de organiska eller de sponsrade?

De organiska länkarna har i många fall en högre status. Den som söker vet att en hög placering är svår att få och tilldelar resultaten en viss auktoritet. Det krävs mycket tid för att lyckas nå höga placeringar i den organsiska träfflistan till skillnad från att synas bland de sponsrade länkarna.

En sponsrad länk är en annons som någon har betalat för. Men frågan är om alla vet om det. Fördelen med sponsrade länkar är att du bara betalar för dem om någon klickar på dem. Men vad är det värt om en person utanför målgruppen med fel ändamål klickar på din länk? Tankemässigt kan sponsrade länkar fungera på samma sätt som att en annons upplevs annorlunda jämfört med en skriven artikel i en tidning. Artikeln är värd mer, eftersom den är redaktionellt granskad och skriven av en trovärdig journalist.

En annan teori är att det beror på vilken typ av varor eller tjänster du erbjuder. Om du säljer något som kräver mycket av dina köpare, antingen i form av en tung investering eller kunskapsmässigt, så tjänar du troligen mest på att ligga högt upp i den organiska träfflistan. Business-to-business-kunder tenderar i allmänhet att lita mest på organiska sökresultat. En undersökning visar att tre fjärdedelar klickar först på någon av dessa länkar. Om du däremot säljer något där beslutsprocessen är kort och konkurrensmedlen tenderar att vara prisrelaterade är sponsrade länkar ett bra val.