Visa kurser.se som: Mobil

Hohoho! 🎅 NedrĂ€kningen till jul har börjat! Det firar vi pĂ„ kurser.se med en klurig jultĂ€vling. LĂ€s mer hĂ€r.

Visar 1-20 av 48 träffar

Mer om digital marknadsföring

Digital marknadsföring Àr ett ganska brett begrepp dÄ det innefattar SEO (sökmotoroptimering), SEM (sökmotormarknadsföring), paid marketing, analys och influencer marketing med mera. . Nedan beskriver vi nÄgra av de vanligaste sÀtten att synas pÄ nÀtet.

Internetmarknadsföringskurser i Stockholm

Internetmarknadsföringskurser i Göteborg

Digital marknadsföring med Google Ads

Sponsrade lÀnkar handlar om att köpa olika nyckelord som Àr relevanta för sajten. De köpta sökorden presenteras i Google som smÄ textannonser bredvid eller ovanför de indexerade resultaten. Sponsrade lÀnkar baseras pÄ kostnad per klick (CPC) vilket innebÀr att dina annonser visas helt kostnadsfritt vid relevanta sökningar i Google. Beroende pÄ konkurrens pÄ sökord kostar det olika mycket och om du vill att din lÀnk ska hamna högst upp sÄ Àr det budgivning som gÀller. Du betalar endast nÀr en besökare klickar pÄ din annons och lÀnkas till webbplatsen.

Med hjÀlp av verktyget Google Ads (tidigare Adswords) kan du anpassa de sponsrade lÀnkarna efter sajten. Du skapar sjÀlv annonserna och vÀljer sökord, det vill sÀga ord eller fraser som Àr relaterade till din verksamhet. Du kan redigera dina annonser och justera din budget tills du fÄr de resultat du vill ha. Du kan Àven visa olika annonsformat och rikta in dina annonser efter specifika sprÄk och geografiska platser. Det finns inga minimikrav pÄ hur mycket du ska betala. Du kan till exempel bestÀmma en daglig budget pÄ 50 kr och en maximal kostnad pÄ 50 öre per klick.

SÄ syns dina sponsrade lÀnkar pÄ Google

De sponsrade lÀnkar som placeras i högerspalten pÄ Google styrs i princip endast av budgivning. Orsaken till att vissa lÀnkar positionerar sig över den organiska trÀfflistan baseras pÄ tvÄ faktorer. Det ena Àr kvalitén pÄ annonsen och det andra Àr budgivning. De tvÄ faktorerna har lika stor innebörd för din placering över den organiska trÀfflistan. Kvalitén pÄ annonsen bestÀms av Google vilket innebÀr att de undersöker hur relevant din lÀnk Àr för sökningen. Google jÀmför annonsens innehÄll med sökfrasen och poÀngsÀtter den efter rubrik, text, landningssida, laddningstid och klickfrekvens. Det betyder att du kan betala mindre för en sponsrade lÀnk och hamna över konkurrenterna genom att skapa relevanta annonser.

Sökmotoroptimering (SEO) VS Google Ads

Att synas pÄ Google handlar i synnerhet inte bara om mest klick för pengarna eller mest klick för nedlagd tid pÄ sökmotoroptimering. Du bör Àven strÀva efter att fÄ de bÀsta klicken. NÀr nÄgon klickar pÄ din lÀnk pÄ Google vill man att personen ifrÄga ska pÄ ett eller annat sÀtt generera pengar in till företaget och inte bara höja besökarantalet pÄ sajten. Det svÄra blir att avgöra vilka sökord som Àr viktiga att synas under. Vidare bör man undersöka vilka trÀffar pÄ Google som genererar bÀst resultat, de organiska eller de sponsrade?

De organiska lÀnkarna har i mÄnga fall en högre status. Den som söker vet att en hög placering Àr svÄr att fÄ och tilldelar resultaten en viss auktoritet. Det krÀvs mycket tid för att lyckas nÄ höga placeringar i den organiska trÀfflistan till skillnad frÄn att synas bland de sponsrade lÀnkarna.

En sponsrad lÀnk Àr en annons som nÄgon har betalat för. Men frÄgan Àr om alla vet om det. Fördelen med sponsrade lÀnkar Àr att du bara betalar för dem om nÄgon klickar pÄ dem. Men vad Àr det vÀrt om en person utanför mÄlgruppen med fel ÀndamÄl klickar pÄ din lÀnk? TankemÀssigt kan sponsrade lÀnkar fungera pÄ samma sÀtt som att en annons upplevs annorlunda jÀmfört med en skriven artikel i en tidning. Artikeln Àr vÀrd mer, eftersom den Àr redaktionellt granskad och skriven av en trovÀrdig journalist.

En annan teori Àr att det beror pÄ vilken typ av varor eller tjÀnster du erbjuder. Om du sÀljer nÄgot som krÀver mycket av dina köpare, antingen i form av en tung investering eller kunskapsmÀssigt, sÄ tjÀnar du troligen mest pÄ att ligga högt upp i den organiska trÀfflistan. Business-to-business-kunder tenderar i allmÀnhet att lita mest pÄ organiska sökresultat. En undersökning visar att tre fjÀrdedelar klickar först pÄ nÄgon av dessa lÀnkar. Om du dÀremot sÀljer nÄgot dÀr beslutsprocessen Àr kort och konkurrensmedlen tenderar att vara prisrelaterade Àr sponsrade lÀnkar ett bra val.

Vad kan en  digital marknadsföringkurs innehĂ„lla?

InnehĂ„llet i en  digital marknadsföringskurs kan skilja sig ganska mycket beroende pĂ„ vilken inriktning du vill vĂ€lja att gĂ„ mot. 

NÄgra exempel pÄ vad du kan fÄ gÄ igenom pÄ din kurs:

  • Teknisk SEO
  • SEO (Sökmotoroptimering)
  • SEM (Sökmotorsmarknadsföring)
  • Google Analytics
  • Sociala Medier
  • Content
JÀmför kurser
SEO-kurser
LĂ€s mer