Growth marketing – strategier och arbetssätt

Webbdagarna Academy, i Stockholm (+1 orter)
Längd
1 dag
Pris
7 950 - 8 950 SEK
Nästa kurstillfälle
Kontakta oss! se detaljer
Utbildningsform
Kurs
Längd
1 dag
Pris
7 950 - 8 950 SEK
Nästa kurstillfälle
Kontakta oss! se detaljer
Utbildningsform
Kurs
Få mer information om kursen 👍

Kursbeskrivning

Growth marketing

För dig som vill arbeta mer datadrivet

Growth marketing är ett datadrivet och kundfokuserat förhållningssätt till marknadsföring som ligger bakom den snabba tillväxten hos varumärken som Slack, Spotify, AirBnB, Dropbox och Uber. På denna heldagskurs ger vi dig aktuella kunskaper om de strategier och arbetssätt som definierar framgångsrik growth marketing i dag – och visar hur ett growth-mindset kan leda till dramatisk tillväxt även för ditt varumärke.

Det här lär du dig på kursen:

  • De viktigaste grundbultarna i en growth-fokuserad och datadriven marknadsstrategi
  • Vilka data du behöver ha på plats för att utnyttja potentialen i growth marketing
  • Vilka plattformar, verktyg och system en framgångsrik growth marketer jobbar med
  • Hur du mäter och analyserar dina marknadsaktiviteter
  • Varför vissa företag lyckas med growth marketing – och vissa andra misslyckas
  • Hur du skapar en kundfokuserad helhet av dina marknadsaktiviteter inom exempelvis sociala medier, e-postmarknadsföring, SEO, SEM, display och influencersamarbeten
Är du intresserad och vill veta mer om kursen?

» Vänligen fyll i en intresseanmälan nedan

Målgrupp

Kursen är perfekt för dig som arbetar med marknadsföring, kommunikation eller digital affärsutveckling och som vill påbörja din egen resa mot att bli en fullfjädrad growth marketer genom att använda mer data, kundfokus och kreativitet i din digitala marknadsföring.

Kursprogrammet

09.00-10.45 – Kom igång: ett mindset för att skapa tillväxt

  • Fallgroparna – all digital marknadsföring är inte datadriven
  • Förstå kundens köpresa och lär dig studera målgruppens beteenden
  • Så samlar du in data för att kunna arbeta med målgruppssegmentering
  • Vad kan vi spåra? Så kartlägger du hur kunden rör sig i både det digitala och i det fysiska

10.45-11.00 – Förmiddagspaus

11.00-12.00 – Workshop: Skapa ramverk för dina metrics

  • Lär dig att sätta relevanta mål och delmål för att lyckas med datadriven marknadsföring och för att kunna arbeta sekventiellt.Här får du jobba hands-on med de utmaningar du och din organisation har framför er.
  • Vi går igenom OKR-metoden och hur du kan jobba med North star- och input-metrics.

12.00-13.00 – Lunch

13.00-14.30 – Resurser: vad krävs för att göra din organisation datadriven

  • Så kommer du igång med arbetet och så undviker du investeringar i system du inte använder
  • Lagar och regler kring insamling och användning av data
  • Checklista! Vad du behöver ha på plats beslutsmässigt, organisationsmässigt och tekniskt för att kunna arbeta datadrivet

14.30-14.45 – Eftermiddagspaus

14.45-16.00 – Growth hacks – så använder du datan för att öka tillväxten

  • Growth wheels: Skaffa rutinen att observera och problematisera, skapa och prioritera hypoteser, testa och implementera samt utvärdera!
  • Workshop: Så tar du fram en testplan! Vi övar på att skapa arbetsuppgifter utifrån growth wheels metoden och blir bättre på att prioritera datadrivet

Kursledare

Sara Öhman

Sara är frilansande konsult och en av Sveriges främsta experter inom datadriven marknadsföring och sociala medier, med fokus på att driva och konvertera trafik.

Hon är dessutom en mycket uppskattad Webbdagarna-talare och har många års erfarenhet av att leda kurser och workshops över hela landet.

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Intresserad av Growth marketing – strategier och arbetssätt och vill veta mer? Kontakta kursarrangören direkt! En intresseanmälan är kostnadsfri och inte bindande.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.