Beteendeinsikter och webbpsykologi

Webbdagarna Academy, i Stockholm (+1 orter)
Längd
1 dag
Pris
7 950 - 8 950 SEK
Längd
1 dag
Pris
7 950 - 8 950 SEK
Få mer information om kursen 👍

Kursbeskrivning

Beteendeinsikter och webbpsykologi

För dig som vill förstå digitala beteenden

Konvertering handlar om att få människor att utföra ett visst typ av beteende vid ett givet tillfälle. Dagens komplexa digitala landskap kräver därför att du förstår hur människor fungerar och vad som får oss att agera. Beteendedesign är ett fält med grunderna i inlärningspsykologi, beteendeekonomi och neurovetenskap med syftet att skapa just budskap och design som får människor att agera – på precis det sätt du vill.

Det här lär du dig på kursen

  • Vad beteendedesign och webbpsykologi är och vilken forskning som ligger till grund för ämnet och dess metoder
  • Psykologiska grundbultar som hjälper dig att förstå hur dina användare eller kunder tänker och agerar i dina kanaler
  • Verktyg för att utföra en beteendeanalys
  • Modeller för att definiera utmaningar och skapa texter, design och andra typer av call to actions som ökar nyckelbeteenden
  • Inspirerande exempel på hur digitala företag använder beteendedesign för att påverka sina användares beteenden
Är du intresserad och vill veta mer om kursen?

» Vänligen fyll i en intresseanmälan nedan

Målgrupp

Den här kursen är perfekt för dig som arbetar inom kommunikation, marknadsföring eller produkt/affärsutveckling och som vill få en djupare förståelse för människans digitala beteende och praktiska modeller som hjälper dig att förbättra din konvertering – på ett nytt, beteendebaserat sätt.

Upplägg

09:00-09:30 – Introduktion till beteendedesign

  • Fältets akademiska bakgrund
  • Exempel på beteendedesign i vardagen
  • Naturliga användningsområden för ämnet
  • Lär dig se beteendedesignen i ditt liv

09:30-10:30 – Kundpsykologiska drivkrafter

  • Grundbultarna i inlärningspsykologi och vad de innebär för dig som arbetar med digitala plattformar
  • Varför gör människor som de gör?
  • Vilka robusta psykologiska forskningsfynd kastar nytt ljus på återkommande utmaningar?

10:30-10:45 – Förmiddagspaus

10:45-11:15 – Kundpsykologiska drivkrafter: Fortsättning

11:15-12:15 – Beteendeanalys

  • Vad är egentligen ett beteende och vad styr dem?
  • Bryt ner utmaningar till beteenden
  • Analysera din målgrupps beteende
  • Sammanställning av beteendeanalys

12:15-13:15 – Lunch

13:15-14:00 – Triggers som förenklar beteenden

  • Studier på hur minskad friktion leder till konvertering
  • Exempel på företag som förenklar för användaren
  • Modeller för att generera CTA:s som förenklar

14:00-14:45 – Triggers som gör önskade beteenden mer attraktiva

  • Studier som skapar attraktion
  • Exempel på CTA:s som fångar kundens uppmärksamhet

14:45-15:00 – Eftermiddagspaus

15:00-15:15 – Triggers som anspelar på sociala drivkrafter

  • Skapa nätverkseffekter och sociala bevis
  • Exempel på lyckade referral-insatser

15:15-16:00 – Triggers som kommer vid rätt tillfälle

  • Studier kring vikten av tajming, tidpunkt och att skicka rätt trigger vid rätt tillfälle

16:00-16:30 – Summering av dagen

  • Vad du ska göra när du är tillbaka på arbetsplatsen, hur du lär kollegorna att använda modellerna från kursen och var du kan hitta mer inspiration
  • Q&A

Kostnader

Pris distans: 

7950 kr 

Pris fysisk: 

8950 kr 

Kursledare

Kursledare: Niklas Laninge 

Niklas är psykolog som grundat en rad digitala företag där beteendeförändring alltid varit kärnan i verksamheten. Sedan 2010 har han skrivit böcker om beteendedesign samt föreläst och hjälpt företag att använda insikter från psykologi i kommunikation och produktutveckling. I dag arbetar Niklas som VD för Nordic Behaviour Group.

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Intresserad av Beteendeinsikter och webbpsykologi och vill veta mer? Kontakta kursarrangören direkt! En intresseanmälan är kostnadsfri och inte bindande.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.