Visa kurser.se som: Mobil

SEO-kurser

Bli expert på SEO

SEO-kurser (utbildning i sökmotorsoptimering) blir allt viktigare för en hemsidas överlevnad i och med Googles dominans på webben. Vill du lära dig hur? Då ska du gå en SEO kurs. Med enkla medel lär du dig hur du sökmotoroptimerar din hemsida och hur du ökar din synlighet.

SEO - Sökmotorsoptimering
InfoMediaTech AB
5 395 SEK
Flera orter (3)
För dig som inte alls, eller väldigt lite, har arbetat med marknadsföring på sökmotorer men vill hitta ett bra sätt...
SEO-kurs - Översiktskurs
J.F. HemsidePortalen
4 375 SEK
Distans
Ta din SEO till nästa nivå! Har du alltid funderat på hur man hamnar högt i placering hos Google eller...
Sökmotoroptimering (SEO)-kurs fortsättning
TopVisible
9 313 SEK
Flera orter (2)
Den här kursen vänder sig till dig som gått grundkursen i Sökmotoroptimering (SEO) eller har en grundläggande kunskap i SEO...
Sökmotoroptimering (SEO) - kurs
TopVisible
         
(12)
5 563 SEK
Flera orter (2)
Sökmotoroptimering (SEO) är en viktigt del när ni utvecklar eller har en webbplats, oavsett om ni vänder er till företag...
SEO-kurs - Komplett - Sveriges vassaste SEO-utbildning
J.F. HemsidePortalen
         
(8)
4 995 SEK
Distans
SEO-kurs Komplett  är en distanskurs i SEO - sökmotoroptimering. Här lär du dig allt från att optimera själva hemsida till hur...
Sökmotoroptimering SEO
Mediakurser
4 995 SEK
Stockholm
–synas på GoogleAtt synas vid sökning på internet är nog det viktigaste för ett företag idag. Syns man inte på...
Kurs i Digital Strategi
TopVisible
9 313 SEK
Flera orter (2)
Hur ska du nå alla potentiella kunder som använder internet? Första steget bör alltid vara att skapa en strategi för din...
Google Ads och Google Analytics
SV Västerbotten
300 SEK
Umeå
Googles två flaggskepp för marknadsföring och marknadsanalys är lite svårnavigerade men väldigt potenta verktyg i din digitala marknadsföring. Vi går...
Sökmotoroptinering
Mediakurser
4 995 SEK
Stockholm
– synas på Google. Att synas vid sökning på internet är nog det viktigaste för ett företag idag. Syns man...
  • = Reportage
Visar 1-9 av 9 träffar
 

En SEO-kurs ger dig teoretiska och praktiska färdigheter inom de moment i sökmotoroptimering som beskrivs här nedan. 

Hur du kan synas på Google?

SökmotoroptimeringDen största aktören i Sverige och i världen inom sökmotorer är Google. Det finns ett flertal andra aktörer som ofta glöms bort, däribland Yahoo, Live Search och flera mindre lokala sökmotorer som till exempel Blocket.se eller Eniro.se. I den här studien kommer jag att inrikta mig på Googles söktjänst, men jag utesluter dock inte andra alternativ om information känns relevant för studien.

Att din hemsida kommer högt upp bland sökresultaten är mycket viktigt, vilket blir möjligt med hjälp av sökmotoroptimering och sponsrade länkar. Undersökningar visar att de 30 första resultaten som visas i en sökning får cirka 90 % av all sökmotortrafik och att de hemsidor som placerar sig bland de 10 första resultaten får hela 80 % mer trafik än de sajter som placerats i positionerna 11-30. På senare tid har även närvaron i social medier spelat en allt större roll för hur du syns på Google. 

Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering kan delas in i tre grundsteg som alla har en avgörande faktor för webbplatsens närvaro i sökmotorerna. Det första steget är teknisk sökmotoroptimering, det andra handlar om redaktionell sökmotoroptimering och det tredje området behandlar webbplatsens omgivning och en sökmotorpositionering genom länkhantering.

När man sökmotoroptimerar en hemsida så innebär detta att man genomför en rad olika åtgärder för att hemsidan ska synas så högt upp som möjligt bland sökresultaten på sökmotorerna. Det man gör framför allt är att välja ut ett antal nyckelord som man vill optimera på sajten. Det är dessa nyckelord, innehållet på hemsidan och den bransch som du är verksam i som man sedan utgår ifrån när man ska genomföra alla olika åtgärder för att få sajten att hamna högre upp bland sökresultaten. Att välja rätt nyckelord är väldigt viktigt för all sökmotormarknadsföring på Internet då konkurrensen är stor.

Nedan listas en rad punkter som är viktiga för så väl teknisk som redaktionell sökmotorsoptimering samt länkhantering:

1. Sökord / Sökordsdensitet
2. Taggar som Title / Meta / Description
3. Namn på länkar
4. Interna länkar samt inkommande länkar
SEO kurs5. Filnamn / URL
6. Namnlisttitel
7. Korrekt HTML Validation / Felfri kod
8. Länkstruktur / Site Map
9. Innehållet på webbsidan

Att välja sökord

Det som är viktigt att tänka på när man väljer sökord är att man alltid utgår ifrån vad kunderna kallar dina produkter eller tjänster. Använder kunderna sig av facktermer eller ett vardagligt språk? Titta på vad kunderna skriver i mail och på beställningar för att se vad de kallar dina produkter eller tjänster. När du väljer sökord så använd inte främst enskilda ord utan använd dig av fraser som består av 2-3 ord. Undersökningar visar att de flesta sökningar som görs idag består av just fraser på 2-3 ord snarare än enskilda ord. Effektiv sökmotorsoptimering handlar också om en balansgång mellan att vara specifik och generell i valet av sökord.

PageRank

Pagerank är Googles sätt att presentera hur populär och relevant en hemsida är. Men bara för att du har hög pagerank betyder inte det att du har en bra sida, eftersom många idag jagar hög pagerank bara för att man ska ha det.

Det behövs inkommande länkar för att få pagerank på sin sajt. Dessa inkommande länkar måste komma från sidor som redan har hög pagerank. Hur många som behövs går inte att svara på. Det kan räcka med en, men ibland behövs det flera. Avgörande är hur pass relevant den inkommande länken är. Se till så att den inkommande länken innehåller ditt viktigaste sökord. Om man har bra informativt textmaterial på sajten, så kommer det länkar naturligt till hemsidan.

För att få pagerank på undersidorna, så måste du se till att Google-roboten kan läsa undersidorna. Detta gör ni enklast om ni skapar en sitemap, som roboten enkelt kan följa. Det är oerhört viktigt att ha pagerank på undersidorna för helhetens skull.

Meta-taggar

Meta-taggarna är en typ av kodning som läggs innanför Head-taggarna i en HTML-sida. Meta-taggar är framförallt en användbar metod för att kontrollera vilken information som Google kanske visar om sajten. Jag använder ordet kanske eftersom Google istället kan välja att visa en mer relevant del av textinnehållet på sajten. Det finns mängder av olika meta-taggar som används idag. De flesta är helt onödiga och gör endast att hemsidans storlek ökar. Sökmotorerna ignorerar det mesta, dock finns det några som är viktiga.

Titel
Title: Sidans titel - max 60 tecken.

Beskrivning
Meta description: Beskrivning av sidan med viktiga nyckelord, max 160 tecken. 

Sökord
Meta keywords: Ca. 10 st. Viktigaste först, minst viktigast sist. 

Robotarnas beteende 
Googleboot: En sökrobot som används av sökmotorn Google. 

Om man skulle sätta poäng på dessa meta-taggar i skala 1-10 så är titeln vara värd 10 poäng, beskrivning 5 poäng och sökord 0,05 poäng.

Sökordsanalys

När man väljer sökord, både till sökmotoroptimering och sponsrade länkar, kan det vara bra att göra en sökordsanalys. En sökordsanalys är ett unikt redskap som ger dig ren information om hur kunderna agerar när de söker på nätet. Vilka sökord använder besökarna och din målgrupp när de använder sökmotorer? Hur många sökningar är det på specifika sökord och hur stor är konkurrensen på de olika sökorden?

När man genomför en sökordsanalys väljer man ut en relevant mängd branschrelaterade sökord. Man gör en analys av de sökord som man själva önskar att vara synlig på, de sökord som anses vara relevanta sett utifrån sajten samt de sökord som fungerar riktigt bra för konkurrenterna. Sedan undersöker man hur många sökningar som sker på dessa sökord samt hur många konkurrerande sidor som använder det aktuella sökordet.

Det finns flera olika verktyg som kan hjälpa dig i ditt val av sökord, till exempel Google Trends som grafiskt visar hur populära olika söktermer är över tiden. Ett annat gratisverktyg för att ta reda på hur många som söker efter ett visst sökord eller sökfras är Google Keyword Tool. Google har även släppt verktyget Search-based keyword tool som kollar på din webbplats och analyserar innehållet. Du får sedan veta vilka sökord som din målgrupp troligen söker på baserat på innehållet.

Tre viktiga steg i en sökordsanalys

1. Sökordslistan analyseras
För att nå fram till de absolut bästa sökorden, brukar man oftast börja med en sökordslista som innehåller många fler sökord än det slutliga resultatet. Där undersöker man vilka av de många sökorden som det faktiskt söks på samt hur ofta de används.

2. Vilken konkurrens har sökorden?
Därefter kontrollerar man hur hård konkurrens det är för varje specifikt sökord i sökmotorn. Konkurrensen mäts på hur många resultat Google visar vid en sökning på varje specifikt sökord.

3. Vilken relevans har sökorden?
Slutligen sorterar man alla orden efter relevans, konkurrens samt antal sökningar och utarbetar en slutgiltig lista med de mest optimala sökorden.

Sökmotoroptimering (SEO) VS Google Adwords

Att synas på Google handlar i synnerhet inte bara om mest klick för pengarna eller mest klick för nedlagd tid på sökmotoroptimering. Du bör även sträva efter att få de bästa klicken. När någon klickar på din länk på Google vill man att personen ifråga ska på ett eller annat sätt generera pengar in till företaget och inte bara höja besökarantalet på sajten. Det svåra blir att avgöra vilka sökord som är viktiga att synas under. Vidare bör man undersöka vilka träffar på Google som genererar bäst resultat, de organiska eller de sponsrade?

De organiska länkarna har i många fall en högre status. Den som söker vet att en hög placering är svår att få och tilldelar resultaten en viss auktoritet. Det krävs mycket tid för att lyckas nå höga placeringar i den organsiska träfflistan till skillnad från att synas bland de sponsrade länkarna.

En sponsrad länk är en annons som någon har betalat för. Men frågan är om alla vet om det. Fördelen med sponsrade länkar är att du bara betalar för dem om någon klickar på dem. Men vad är det värt om en person utanför målgruppen med fel ändamål klickar på din länk? Tankemässigt kan sponsrade länkar fungera på samma sätt som att en annons upplevs annorlunda jämfört med en skriven artikel i en tidning. Artikeln är värd mer, eftersom den är redaktionellt granskad och skriven av en trovärdig journalist.

En annan teori är att det beror på vilken typ av varor eller tjänster du erbjuder. Om du säljer något som kräver mycket av dina köpare, antingen i form av en tung investering eller kunskapsmässigt, så tjänar du troligen mest på att ligga högt upp i den organiska träfflistan. Business-to-business-kunder tenderar i allmänhet att lita mest på organiska sökresultat. En undersökning visar att tre fjärdedelar klickar först på någon av dessa länkar. Om du däremot säljer något där beslutsprocessen är kort och konkurrensmedlen tenderar att vara prisrelaterade är sponsrade länkar ett bra val.