Kursbeskrivning
En välmående organisation är bevisligen mer framgångsrik och det är människorna som gör skillnaden. Vill du ta klivet och bli ännu bättre på att skapa vi-känsla hos er? Här får du både praktisk och teoretisk kunskap för att se till att den interna kommunikationen bidrar till att verksamhetens mål nås.
Kursens innehåll
Vår uppgift är att bidra till att människorna i verksamheten speglar varumärkets innersta kärna.
En välmående organisation är oftare framgångsrik och det är människorna gör skillnaden. Människor som trivs på sin arbetsplats och som känner sig delaktiga, motiverade och stolta. Hur vi kommunicerar internt har fått en ökad betydelse i en alltmer föränderlig värld. Medarbetarna vill veta vad de är med och bidrar till och vi-känslan är av stor betydelse för hur verksamheten uppfattas utifrån.
För oss som jobbar mer dedikerat med den interna kommunikationen handlar det om att skapa förutsättningar för verksamhetens kommunikation internt. Förutom att se till att det finns kanaler så handlar det om att sätta frågor i ett begripligt sammanhang, ge mening i det komplexa, bidra till förståelse och svara på frågan varför.
Lyckad intern kommunikation är den som inte bara når fram, utan även når in. Det är då vi får engagerade, kommunikativa medarbetare och en viktig kanal för att nå dit är kommunikativa ledare.
Här lär du dig grunderna i strategiskt internt kommunikationsarbete och sambanden mellan organisationens mål och dina insatser som kommunikatör. Du får en mix av den teoretiska basen och de praktiska kunskaperna som krävs för att ge ett aktivt stöd till medarbetare och ledare. Efter kursen ska du känna dig så förtrogen med grundläggande begrepp, teorier, metoder och verktyg att du kan arbeta mer strategiskt med intern kommunikation.
Det här får du
- Kunskap om hur intern kommunikation bidrar till varumärke och resultat
- Kommunikationsplanering
- Att stödja ett kommunikativt ledarskap och medarbetarskap
- Att använda insikter om beteenden för förändring på riktigt
- När krisen kommer – så arbetar du internt
- Den digitala arbetsplatsen som en del av kanalstrategin
- Att lyckas med möten och dialog
För vem är kursen?
Den här kursen vänder sig till dig som har några års praktisk erfarenhet av arbete med intern kommunikation eller motsvarande. Du vill ta ett ökat ansvar för att att den interna kommunikationen bidrar till att organisationen går i takt mot verksamhetens mål.
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartMåndag 14 oktoberSlutMåndag 14 oktoberVanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.
Kursansvariga
Jenny Forss
Strategisk kommunikatör, förändringsledare och utbildare
Sofie Reutercrona
Konsult, utbildare och föreläsare.
Ansökan och antagningskrav
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs inkl. hemuppgift (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor
Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor
Kursdatum
Torsdagarna 6/3, 13/3, 20/3, 27/3, 3/4 och 10/4 kl.13-17
Egna studietimmar
ca 2-4 timmar per veckaKommande kursstarter
Intresseanmälan
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer och visa alla kurser med Berghs School of Communication