
Kursbeskrivning
Introduktionskurs i Google Ads (tidigare Google AdWords) i Stockholm
Välkommen till en inspirerande och mycket uppskattad heldagskurs för dig som vill lära dig Google Ads från grunden. Som deltagare får du en teoretisk och praktisk överblick av Google Ads som annonseringsplattform och dessutom djupare kunskap om optimering av annonser, kontostruktur, sökordsanalys, uppföljning och viktiga KPI:er.
Kort sagt: vår certifierade kursledare hjälper dig att få ut maximalt av din annonsering i söknätverket.
Det här lär du dig som deltagare
- Vilka möjligheter som finns med Google Ads
- Best practice kring kontostruktur och annonser
- Hur du bäst fördelar din budget
- Att göra en sökordsanalys och sätta upp din strategi
- Att optimera landningssidor & kampanjinställningar
- Hur du utvärderar och förbättrar din annonsering samt de viktigaste KPI:erna
Målgrupp
För dig som är ny inom Google Ads
Kursen är perfekt för dig som vill lära dig grunderna i hur du på ett kostnadseffektivt sätt sprider ditt varumärke med hjälp av denna kraftfulla kanal – och inte minst bli en bättre beställare om du köper in tjänsten från en byrå. Du behöver inga förkunskaper för att delta då vi börjar från grunden och dyker djupare i ämnet under dagen för en bättre förståelse.
Upplägg
Här är dagens program
08:30-09:00– Registrering med frukost
Registrering i receptionen på IDG´s nya kontor på Magnus Ladulåsgatan 65.
09:00-09:50 – Introduktion till Google Ads – Söknätverket
- Söknätverket i går och i dag
- Google Ads olika delar
- Hur fungerar annonseringen?
- Pengamaskin! – fördelarna med Ads-annonsering!
09:50-10:50 – Analys och strategi
- Val av sökord för din annonsering – faktorer som avgör
- Förstå sökbeteendet och rikta din annonsering med matchtyper
10:50-11:00 – Förmiddagsfika
11:00-12:15 – Kontostruktur och kampanjinställningar
- Skapa en struktur som möjliggör lönsam annonsering
- Rätt inställning tjänar du pengar på – vi går igenom de viktigaste inställningarna du behöver ha koll på
12:15-13:00 – Lunch (en väldigt god lunch)
13:00-13:50 – Annonser och annonstillägg
- Annonser påverkar din lönsamhet – hur skriver man en säljande annons?
- Fallgropar du gör bäst i att undvika
- Ta upp plats i sökresultatet och fånga besökarens uppmärksamhet
- Skapa vinnande landningssidor – förbättra dina resultat
13:50-14:45 – Optimering och Budgivning
- Optimera dina sökord och positioner – här finns mycket att tjäna
- Olika bud för olika sökord – lär dig fördela din budget!
- Hur utesluter jag olönsam trafik ur min annonsering?
- Belönas som annonsör – betydelse av Quality Score
- Viktiga metrics du måste känna till för att lyckas med din annonsering
14:45-15:00 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk)
15:00-16:00 – Uppföljning & Analys
- Är din annonsering lönsam? Vad har du för ROAS?
- Sätt upp och spåra dina mål och KPI:er
- Köpa in Google Ads-hjälp? – Ställ krav på din leverantör!
Kostnader
Pris distans:
7950 kr
Pris fysisk:
8950 kr
Kursledare
Kursledare: Mattias Hyll Wressle, Senior SEM
Mattias arbetar som senior konsult inom Google Ads & betald marknadsföring på Pineberry. Han har även bred erfarenhet inom andra kanaler som SEO, Amazon & sociala medier. Mattias har en examen från Jönköping University inom Medie- & Kommunikationsvetenskap.
Intresseanmälan
Webbdagarna Academy

Webbdagarna Academy är Sveriges ledande utbildare inom digitala ämnen. Tillsammans med landets främsta digitala experter arrangerar vi nyskapande, djupgående och mycket lärorika kurser med ett tydligt syfte: att göra dig ännu bättre i din yrkesroll!...
Kontaktuppgifter till Webbdagarna Academy
Webbdagarna Academy
För att få mer information om Google Ads, fyll i följande uppgifter: