Kursbeskrivning

För dig som vill bli riktigt vass på innehållsmarknadsföring
På dagens marknad blir det allt viktigare med en tydlig varumärkesidentitet och att lyfta fram varumärkets värderingar. Ett effektfullt verktyg för detta är innehållsmarknadsföring. Fördelarna med content marketing är många: du kan bygga varumärke i kanaler du äger, du får ofta fler och mer relevanta besök på hemsidan, du kan öka lojaliteten bland befintliga kunder och du kan förbättra din konvertering. Dessutom är det ofta ett kostnadseffektivt verktyg.
Innehållsarbetet idag kräver koll på såväl varumärke som processer och nya verktyg. Den här lärorika heldagskursen ger dig bättre kunskaper och metoder för att jobba med ditt innehåll kopplat till ditt varumärke. Fokuset under dagen ligger på att lyfta fram viktiga delar av arbetet och skapa processer som bidrar till kvalitet och effektivitet. Du lär dig att jobba med innehåll ur både ett helikopterperspektiv och i detaljerna.
Som deltagare lär du dig att
- Tänka både varumärke och konvertering i innehållsplanering
- Hitta rätt innehåll både internt och externt genom redaktionsråd, experter och användare
- Få ihop behovet av innehåll i olika typer av kanaler
- Integrera verktyg i arbetet, som CRM/marketing automation, AI (text, bild)
- Planera utifrån insikter och data
- Mäta, utvärdera och förbättra innehållsmarknadsföring
Målgrupp
Den här kursen är perfekt för dig som arbetar med att producera eller beställa innehåll – oavsett om du jobbar inom B2C, B2B eller offentlig sektor.Här får du idéer, nya insikter och en bättre verktygslåda för att kunna utveckla och ta fram bättre innehåll.
Upplägg
Kursprogrammet
09.00-09.45 – Introduktion: Varumärket gör comeback i innehållsarbetet
- Vi måste ha en särskiljande position när vi gör innehåll
- Hur långsiktigt innehållsarbete driver konkreta resultat
- Faran med generiskt innehåll
09.45-10.15 – Varumärke och konvertering
- Vad är en konvertering för just ditt företag
- Arbeta med tydliga Call to Actions, kopplade till varumärket
10.15-10.30 – Förmiddagspaus
10.30-11.15 – Övergripande planering av innehåll
- Tänk årshjul
- Samla alla delar av verksamhetet – undvik silos
- Briefen – Hur du beställer rätt innehåll
11.15-12.00 – Övning kring att identifiera och beställa innehåll
12.00-13.00 – Lunchpaus
13.00-14.00 – Säg hej till din nya robotkollega
- Utvecklingen av AI-verktyg för text och bild
- Vi testar att göra innehåll
14.00-14.30 –Bättre distribution med marketing automation
- Segmentering och personalisering
- Tydligare bild av vad som händer i olika kanaler
14.30-14.45 – Eftermiddagspaus
14.45-15.30 – Planera och mät innehållsarbetet utifrån data och insikter
- Sätta tydliga och konkreta mål för vårt innehåll
- Utveckla och förbättra utifrån data
- Mäta både effekt och effektivitet
15.30-16.00–Sammanfattning och ditt nästa steg
Kursledare
Kursledare: Pontus Staunstrup – ledande profil inom content marketing
Pontus är en av Sveriges ledande experter på Content/Inbound marketing, Account Based Marketing och Sociala medier. Han har över 30 års erfarenhet av marknadsföring på både byrå- och kundsidan, för både små och stora företag och organisationer. Han är en mycket uppskattad lärare och har även gett ut böckerna Content marketing för alla (2016) och Contenthandboken (2020).