
Kursbeskrivning
Annonsera på Facebook och Instagram – heldagskurs i Stockholm
Det är i dag viktigare än någonsin att synas i sociala medier. Och numera räcker det inte med att göra regelbundna statusuppdateringar för att nå din målgrupp – den organiska spridningen behöver kompletteras med träffsäker annonsering för att nå full effekt. På denna mycket aktuella heldagskurs lär du dig att annonsera både kostnadseffektivt och datadrivet på Facebook och Instagram. Du får en grundläggande genomgång av Facebook Ads – både teoretiskt och praktiskt – och dessutom fördjupad kunskap i alltifrån segmentering av målgrupper till spårning, optimering och uppföljning.
I korthet: vår erfarna kursledare hjälper dig att få maximal ROI på din annonsering i sociala medier.
Det här lär du dig som deltagare
- Hur annonsering på Facebook och Instagram fungerar
- Sätta rätt mål för din annonsering
- Segmentera dina målgrupper och välja rätt kanal
- Kontostruktur, kampanjinställningar, spårning och målgrupper
- Skapa säljande annonser
- Optimering, mätning och uppföljning av din annonsering för ännu bättre resultat
Målgrupp
För dig som vill annonsera effektivt i sociala medier
Kursen vänder sig till dig som vill få en heltäckande bild av hur du lyckas på riktigt med annonsering på Facebook och Instagram. Kanske jobbar du som marknadsförare, kommunikatör, webbredaktör, sociala medier-ansvarig eller e-handlare. Du behöver inga förkunskaper för att delta.
Upplägg
Här är dagens program
08:30-09:00 – Registreringen öppnar
09:00-09:50 – Del 1 – Facebook och Instagram
- Varför ska du annonsera på Facebook och Instagram?
- Sätt upp mål för din annonsering
- Skillnaden mellan organiska inlägg och annonsering
- Välj rätt kanal för att hitta dina kunder
09:50-10:50 – Del 2 – Kontostruktur, kampanjinställningar, spårning och målgrupper
- Skapa ett framgångsrikt annonskonto
- Välj rätt strategi och kampanjinställningar
- Hur strukturerar du dina kampanjer, Ad Sets och annonser?
- Facebook-pixel – så implementerar du den
- Bygg unika målgrupper som passar din verksamhet
- Lär dig skapa en Custom Audience
10:50-11:00 – Förmiddagspaus
11:00-12:15 – Del 3 – Skapa annonser som säljer
- Annonsformat – Vad bör du tänka på när du tar fram olika annonser?
- Skapa vinnande annonstexter och annonsbilder
- Call-to-action – Hur bör du tänka?
- Best practice – Lär dig från vinnande exempel
12:15-13:15 – Lunch(en väldigt god lunch)
13:15-13:50 – Del 4 – Dynamiska produktannonser (DPA) och retargeting
- Skillnaden mellan DPA och retargeting
- När ska jag använda DPA?
- Skapa en retargeting-grupp på dina tidigare besökare
- Vad är en DPA-feed?
- Segmentera dina besökare efter t.ex. ålder, kön och ort
13:50-14:45 – Del 5 – Instagram: Sätt en vinnande strategi och målsättning
- Annonsformat – Vad bör du tänka på när du tar fram annonser för Instagram
- Hur hittar du dina målgrupper på Instagram?
14:45-15:00 – Eftermiddagsfika
15:00-16:00 – Del 6 – Optimering, mätning och uppföljning
- Lär känna dina nyckeltal och utvärdera annonseringen
- Att tänka på när du optimerar dina kampanjer
- Budgetfördelning, budgivning, enheter och placeringar
- Facebook-rapportering
- Skapa skräddarsydda rapporter
- Varför ska du använda UTM-spårning?
Kostnader
Pris distans:
7950 kr
Pris fysisk:
8950 kr
Kursledare
Kursledare: Victor Alenlid – expert på annonsering i sociala medier
Victor är teamledare och konsult inom SEM och sociala medier på Pineberry. Han är utbildad marknadsförare och har en examen i Digital marknadsföring från Stockholms internationella handelsskola. Under sina år på Pineberry har han hjälpt hundratals kunder få fler konverteringar och ökad synlighet genom annonsering på Google och i sociala medier. Victor bidrar regelbundet till bloggen Sökmotorkonsult och är en återkommande gäst i Sökpodden, Sveriges största podcast om digital marknadsföring.
Intresseanmälan
Webbdagarna Academy

Webbdagarna Academy är Sveriges ledande utbildare inom digitala ämnen. Tillsammans med landets främsta digitala experter arrangerar vi nyskapande, djupgående och mycket lärorika kurser med ett tydligt syfte: att göra dig ännu bättre i din yrkesroll!...
Kontaktuppgifter till Webbdagarna Academy
Webbdagarna Academy
För att få mer information om Annonsera på Facebook och Instagram, fyll i följande uppgifter: