Annonsera på Facebook och Instagram

Webbdagarna Academy, i Stockholm (+1 orter)
Längd
1 dag
Pris
0 - 8 950 SEK
Nästa kurstillfälle
17 april, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Kurs
Längd
1 dag
Pris
0 - 8 950 SEK
Nästa kurstillfälle
17 april, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Kurs
Få mer information om kursen 👍

Kursbeskrivning

Annonsera på Facebook och Instagram

Annonsera på Facebook och Instagram – heldagskurs i Stockholm

Det är i dag viktigare än någonsin att synas i sociala medier. Och numera räcker det inte med att göra regelbundna statusuppdateringar för att nå din målgrupp – den organiska spridningen behöver kompletteras med träffsäker annonsering för att nå full effekt. På denna mycket aktuella heldagskurs lär du dig att annonsera både kostnadseffektivt och datadrivet på Facebook och Instagram. Du får en grundläggande genomgång av Facebook Ads – både teoretiskt och praktiskt – och dessutom fördjupad kunskap i alltifrån segmentering av målgrupper till spårning, optimering och uppföljning.

I korthet: vår erfarna kursledare hjälper dig att få maximal ROI på din annonsering i sociala medier.

Det här lär du dig som deltagare

  • Hur annonsering på Facebook och Instagram fungerar
  • Sätta rätt mål för din annonsering
  • Segmentera dina målgrupper och välja rätt kanal
  • Kontostruktur, kampanjinställningar, spårning och målgrupper
  • Skapa säljande annonser
  • Optimering, mätning och uppföljning av din annonsering för ännu bättre resultat
Är du intresserad och vill veta mer om kursen?

» Vänligen fyll i en intresseanmälan nedan

Målgrupp

För dig som vill annonsera effektivt i sociala medier

Kursen vänder sig till dig som vill få en heltäckande bild av hur du lyckas på riktigt med annonsering på Facebook och Instagram. Kanske jobbar du som marknadsförare, kommunikatör, webbredaktör, sociala medier-ansvarig eller e-handlare. Du behöver inga förkunskaper för att delta.

Upplägg

Här är dagens program

08:30-09:00 – Registreringen öppnar

09:00-09:50 – Del 1 – Facebook och Instagram

  • Varför ska du annonsera på Facebook och Instagram?
  • Sätt upp mål för din annonsering
  • Skillnaden mellan organiska inlägg och annonsering
  • Välj rätt kanal för att hitta dina kunder

09:50-10:50 – Del 2 – Kontostruktur, kampanjinställningar, spårning och målgrupper

  • Skapa ett framgångsrikt annonskonto
  • Välj rätt strategi och kampanjinställningar
  • Hur strukturerar du dina kampanjer, Ad Sets och annonser?
  • Facebook-pixel – så implementerar du den
  • Bygg unika målgrupper som passar din verksamhet
  • Lär dig skapa en Custom Audience

10:50-11:00 – Förmiddagspaus

11:00-12:15 – Del 3 – Skapa annonser som säljer

  • Annonsformat – Vad bör du tänka på när du tar fram olika annonser?
  • Skapa vinnande annonstexter och annonsbilder
  • Call-to-action – Hur bör du tänka?
  • Best practice – Lär dig från vinnande exempel

12:15-13:15 – Lunch(en väldigt god lunch)

13:15-13:50 – Del 4 – Dynamiska produktannonser (DPA) och retargeting

  • Skillnaden mellan DPA och retargeting
  • När ska jag använda DPA?
  • Skapa en retargeting-grupp på dina tidigare besökare
  • Vad är en DPA-feed?
  • Segmentera dina besökare efter t.ex. ålder, kön och ort

13:50-14:45 – Del 5 – Instagram: Sätt en vinnande strategi och målsättning

  • Annonsformat – Vad bör du tänka på när du tar fram annonser för Instagram
  • ​Hur hittar du dina målgrupper på Instagram?

14:45-15:00 – Eftermiddagsfika

15:00-16:00 – Del 6 – Optimering, mätning och uppföljning

  • Lär känna dina nyckeltal och utvärdera annonseringen
  • Att tänka på när du optimerar dina kampanjer
  • Budgetfördelning, budgivning, enheter och placeringar
  • Facebook-rapportering
  • Skapa skräddarsydda rapporter
  • Varför ska du använda UTM-spårning?

Kostnader

Pris distans: 

7950 kr 

Pris fysisk:

8950 kr 

Kursledare

Kursledare: Victor Alenlid – expert på annonsering i sociala medier

Victor är teamledare och konsult inom SEM och sociala medier på Pineberry. Han är utbildad marknadsförare och har en examen i Digital marknadsföring från Stockholms internationella handelsskola. Under sina år på Pineberry har han hjälpt hundratals kunder få fler konverteringar och ökad synlighet genom annonsering på Google och i sociala medier. Victor bidrar regelbundet till bloggen Sökmotorkonsult och är en återkommande gäst i Sökpodden, Sveriges största podcast om digital marknadsföring.

Kommande kursstarter

1 tillgänglig kursstart

17 april, 2024

  • Kurs
  • Distans

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Intresserad av Annonsera på Facebook och Instagram och vill veta mer? Kontakta kursarrangören direkt! En intresseanmälan är kostnadsfri och inte bindande.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.