
Kursbeskrivning
Hur vet du att marknadsföringen bidrar till tillväxt? Eller vilka insatser som ger resultat på riktigt? Det här är avgörande frågor för alla företag, och som bäst besvaras av en Performance Marketing Specialist – en eftertraktad roll i dagens alltmer mätbara och konverteringsfokuserade medielandskap.
Kursen går igenom grundpelarna i Performance Marketing: kanalval, optimering och mätning. Den ger förståelse för strategi och praktiska kunskaper i relevanta verktyg.
Kanalval
Det finns en uppsjö av kanaler att välja bland, och alla presterar olika beroende på syfte och mål. Vi går igenom en rad olika kanaler för köpt annonsering såsom sökannonsering, Sociala Medier, Affiliate och Programmatiska köp på Display & Video.
Mätning
CPC, CPA, CPL, ROAS – det finns förmodligen ingen annan del av marknadsföring där akronymer används lika frekvent. De står för olika nyckeltal som utgör grunden i Performance Marketing. Vi går igenom hur de används för att mäta resultat. Vi kommer också gå igenom andra viktiga delar för resultatmätning som webbanalys och olika attributionsmodeller.
Optimering
I Performance Marketing gäller det att först lägga ett grundläggande pussel, men sedan lägga om det löpande för bättre resultat. Vi går igenom hur trafik och konvertering samspelar och hur de strategiskt kan optimeras.
Du arbetar idag som marknadskoordinator, marknadsansvarig, är beställare mot en digital byrå eller liknande. Du behöver ha tillgång till minst en av plattformarna Google Ads eller Meta (Facebook) Ads Manager.
Om kursen
Performance Marketing är den delen av digital marknadsföring som fokuserar på konvertering. Det kan handla om att öka försäljningen eller bidra till fler leads. I takt med att webben växter och fler konsumerar online ökar också kravet på att marknadsföringen ska riktas till rätt målgrupp, vid rätt tidpunkt och med rätt frekvens. Det är ett kreativt pussel som Performance Marketing Specialister är experter på att lägga.Kursen går igenom grundpelarna i Performance Marketing: kanalval, optimering och mätning. Den ger förståelse för strategi och praktiska kunskaper i relevanta verktyg.
Kanalval
Det finns en uppsjö av kanaler att välja bland, och alla presterar olika beroende på syfte och mål. Vi går igenom en rad olika kanaler för köpt annonsering såsom sökannonsering, Sociala Medier, Affiliate och Programmatiska köp på Display & Video.
Mätning
CPC, CPA, CPL, ROAS – det finns förmodligen ingen annan del av marknadsföring där akronymer används lika frekvent. De står för olika nyckeltal som utgör grunden i Performance Marketing. Vi går igenom hur de används för att mäta resultat. Vi kommer också gå igenom andra viktiga delar för resultatmätning som webbanalys och olika attributionsmodeller.
Optimering
I Performance Marketing gäller det att först lägga ett grundläggande pussel, men sedan lägga om det löpande för bättre resultat. Vi går igenom hur trafik och konvertering samspelar och hur de strategiskt kan optimeras.
Vem är kursen för?
Kursen vänder sig till dig som vill utveckla din strategiska och taktiska kompetens för att driva konvertering. Du vill arbeta med tillväxt eller medieköp i en marknadsförings- eller säljroll på en mediebyrå eller en marknadsavdelning.Du arbetar idag som marknadskoordinator, marknadsansvarig, är beställare mot en digital byrå eller liknande. Du behöver ha tillgång till minst en av plattformarna Google Ads eller Meta (Facebook) Ads Manager.
Är du intresserad och vill veta mer om kursen?
Intresseanmälan
Berghs School of Communication

Berghs School of Communication
– Utbildning och kurser inom PR, reklam och media
Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation. Vi har diplomutbildningar och internationella bachelorutbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer...
Kontaktuppgifter till Berghs School of Communication
Berghs School of Communication
Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera Performance Marketing!
Arrangörsrecensioner
(3,6)
Baseras på 134 recensioner.
Läs recensioner
Intresseanmälan