Berghs Intro

Längd
6 veckor
Pris
10 000 SEK inkl. moms
Nästa kurstillfälle
29 oktober, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Kurs
Längd
6 veckor
Pris
10 000 SEK inkl. moms
Nästa kurstillfälle
29 oktober, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Kurs
Vill du veta mer? 🤗

Kursbeskrivning

  • Yrkesroller inom kommunikation
  • Idéarbete och process
  • Det kreativa hantverket

Är du nyfiken på kommunikations­branschen? Har du ett intresse för att tänka kreativt och idébaserat? Vill du veta vilka möjligheter som finns inom studier och yrkesval i kommunikations­branschen? Då är detta kursen för dig!

Om kursen

Berghs Intro hjälper dig att reda ut begreppen: vilka är likheterna och skillnaderna inom kommunikationens olika områden? Du får en bred förståelse för vad kreativitet och strategi är och vi visar på hur strategi, kreativitet och operativt arbete hör ihop och samspelar.

Under kursen träffar du yrkesverksamma föreläsare som inspirerar inom just sitt område och ger dig perspektiv på kommunikationsbranschens olika yrkesroller.

Vad är reklam, strategi, grafisk design, operativt arbete och kreativitet? Hur ser kommunikations­branschen ut, hur ser rollerna ut? Vad är en brief, ett case, ett projekt, ett koncept, en insikt? Hur ser en arbetsprocess ut? Och hur är det att studera på Berghs och hur förbereds man för ”verkligheten”?

Lektionerna är baserade på 6 moduler (en i veckan) som följer den kreativa process som flera byråer använder för att utföra sitt kommunikationsarbete. Varje vecka träffar du din kursledare som hjälper dig förstå veckans innehåll och hur det kan appliceras i verkligheten.

De inspelade föreläsningarna är på engelska. Lektionerna med läraren är på svenska. De 6 modulerna av kursen innehåller följande:

Discover - Vad är kommunikation? Varför kommunicerar vi? Bli introducerad till kända kommunikationstrender och hur de påverkar vad vi ser idag.
Think - Var börjar du med en kommunikationsutmaning? Vem försöker du kommunicera med och vad har du för budskap? Lär känna din publik. Sätt en strategi och bygg en solid grund.
Create - Nu är det dags för att använda din kreativitet! Jobba med verktyg och modeller och få dina idéer att flöda. Prova att gå i en Art Directors och Copywriters skor, de kanske passar!
Craft - Du har jobbat på den bästa idéen och nu ska du ge den liv. Lär dig grunderna i design, visuell kommunikation och lite rörlig media.
Launch - Att gå från ax till limpa är en sak, men hur får du upp andras ögon för din talang? Lär dig om olika plattformar och hur man kan använda PR för att få ut sitt budskap.
Measure - Till slut presenterar du ditt slutprojekt och får en genomgång av allt du har lärt dig. Dags att börja med nästa steg. Branschen väntar på dig!

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till dig som vill skapa dig en överblick inom kommunikation, som är nyfiken på en karriär inom kommunikations­branschen och som kanske funderar på att läsa heltid på Berghs i framtiden.

Kursansvarig

Alexandra Livijn

Account Manager och PR Advisor på Jung Relations.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Nej, på denna kurs krävs det inga förkunskaper.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
10 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
8 000 kronor

Övrig information

För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform.

Kursdatum

Tisdagar kl 18:
29/10, 5/11, 12/11, 19/11, 26/11 och 3/12

Egna studietimmar

ca 2 timmar per vecka

Det här får du

En introduktion till följande:

  • Kommunikationens grunder
  • Strategi och påverkan
  • Yrkesroller inom kommunikation
  • Idéarbete och process
  • Det kreativa hantverket
  • PR - public relations
  • Hur mäter vi reklam

Att läsa en distanskurs på Berghs

  • Det är ej lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
  • De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
  • Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
  • Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
  • Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
  • Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
    *Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Är du intresserad och vill veta mer om kursen?

» Vänligen fyll i en intresseanmälan nedan

Kommande kursstarter

1 tillgänglig kursstart

29 oktober, 2024

  • Kurs
  • Distans
  • Svenska

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Intresserad av Berghs Intro och vill veta mer? Kontakta kursarrangören direkt! En intresseanmälan är kostnadsfri och inte bindande.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.
Berghs School of Communication
Bobergsgatan 48
115 47 Stockholm

Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon

Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...

Läs mer och visa alla kurser med Berghs School of Communication

Highlights