Kursbeskrivning

Vill du bredda din kompetens inom e-handel? I takt med att e-handel växer i bransch efter bransch expanderas behovet av kompetens inom detta område. Detta är kursen för dig som vill bli vassare på digital försäljning och få en ökad affärsförståelse för att kunna specialisera dig inom e-handel.
Om kursen
Kursen ger både strategisk och taktisk kunskap i hur man driver försäljning på en e-handel på ett effektivt sätt. Du får en genomgång av strategiska metoder för att ta fram en kundresa och utifrån den en digital säljstrategi. Vidare till praktiska verktyg för att optimera försäljning på e-handel.
Under kursens gång sätter du upp en egen e-handelsite för att tillämpa dina kunskaper praktiskt. Det ger dig en god förståelse av olika användningsområden inom ämnet.
Genom att få strukturerade metoder och kunskap om olika verktyg ges du möjligheten att efter utbildningens slut kunna söka jobb som digital säljare, Online Sales Manager eller E-commerce manager beroende på tidigare erfarenhet. Du kommer också att bredda dina kontakter i branschen under utbildningens gång
Det här får du
- En introduktion till de tekniska plattformar som utgör en e-handel och hur du kan använda dem effektivt.
- Förståelse för viktiga nyckeltal inom e-handel och hur du kan använda data för att mäta och optimera din försäljning.
- Kunskap om hur du startar och bygger ett eget varumärke online.
- Strategier för att driva och optimera din e-handel på ett datadrivet sätt.
- Ett ramverk för att kartlägga kundresan och utveckla en digital säljstrategi.
- Insikter i hur du använder kvalitativ och kvantitativ data för att förstå kundbeteenden inom e-handel.
- Verktyg och metoder för att skapa en effektiv säljprocess.
- Strategier för att bygga lojalitet och starka kundrelationer.
Vem är kursen för?
Kursen riktar sig till dig med minst 2 års arbetslivserfarenhet inom sälj, marknadsföring eller kommunikationsbranschen för att ha grundförutsättning att koppla på nya kunskaper. Du kanske arbetar som säljare, butikssäljare eller kommunikatör idag och vill vässa dina kunskaper inom digital försäljning och e-handel.
Praktisk information
ÄmneStrategi & analysNivåProfessionalFormatDistansSpråkSvenskaPlatsDistansPris29 000 SEK (exkl. moms)36 250 SEK (inkl. moms)Ansök senastOnsdag 14 majStartTorsdag 11 septemberSlutTorsdag 6 novemberEgna studietimmarCa 10 timmar per veckaKursdatumStart online på Zoom torsdag 11/9 kl. 16.00-18.30. Öppet klassrum från andra kursveckan – gemensam uppföljning på Zoom och tillfälle att ställa frågor (ej obligatoriskt). Avslut online på Zoom torsdag 6/11 kl. 16.00-18.30.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha gymnasiekompetens och minst 2 års arbetslivserfarenhet inom sälj, marknadsföring eller kommunikationsbranschen för att ha grundförutsättning att koppla på nya kunskaper.
Du kanske arbetar som säljare, butikssäljare eller kommunikatör idag och vill vässa dina kunskaper inom digital försäljning och e-handel.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
Det är kursansvarig lärare som bedömer din ansökan.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
29 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
36 250 kronor
Tillkommande kostnader
Liten kostnad för Shopify. De har ofta bra erbjudanden till nya kunder.
Övrig information
För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera, mikrofon och möjlighet att använda Zoom) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.
Att läsa en distanskurs på Berghs
- Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
- Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
- Kurserna har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns).
- Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
- De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
- Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
- Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Lästips! Längst ner på sidan finns intervjuer med tidigare kursdeltagare!
Kursansvarig
Sophia Båge
E-Commerce Growth Strategist på Untangle Collective, specialiserade på datainsamling, digital affärsutveckling och performance marketing för e-handel.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha gymnasiekompetens och minst 2 års arbetslivserfarenhet inom sälj, marknadsföring eller kommunikationsbranschen för att ha grundförutsättning att koppla på nya kunskaper.
Du kanske arbetar som säljare, butikssäljare eller kommunikatör idag och vill vässa dina kunskaper inom digital försäljning och e-handel.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
Det är kursansvarig lärare som bedömer din ansökan.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
29 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
36 250 kronor
Tillkommande kostnader
Liten kostnad för Shopify. De har ofta bra erbjudanden till nya kunder.
Övrig information
För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera, mikrofon och möjlighet att använda Zoom) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.
Kursdatum
Start online på Zoom torsdag 11/9 kl. 16.00-18.30. Öppet klassrum från andra kursveckan – gemensam uppföljning på Zoom och tillfälle att ställa frågor (ej obligatoriskt). Avslut online på Zoom torsdag 6/11 kl. 16.00-18.30.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Egna studietimmar
ca 10 timmar per veckaKommande kursstarter
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer och visa alla kurser med Berghs School of Communication