Kursbeskrivning
Lär dig leda och driva digitala innovationsprojekt
Den här kursen ger konkreta insikter i praktiska modeller för att driva digitala innovationsprojekt. Kursen tar höjd i att följa en väletablerad modell för innovationsprocesser och hur digitala innovationer kan skapas genom ett kvalitetssäkrat arbetsflöde. Den består av en praktisk steg-för-steg-modell för att utveckla innovativa digitalieringskoncept från marknadsbehov till uppskalning och integrerar kunskap om både i etablerade teorier och praktiska tillämpningar. Kursen kan läsas fristående eller tillsammans med kursen ”Innovationsledning för digitaliseringsledare” och leder efter två avslutade kurser till att bli ”diplomerad innovationsledare” av IDG Academy.
Hur påverkar COVID-19 denna kurs?
Vi på kurser.se är övertygade om att kunskap driver människor och organisationer framåt. Det gör även de arrangörer vi samarbetar med.
Många kurser ställs exempelvis om från klassrums- till distansutbildning.
För att ta reda på om en kurs påverkas med anledning av COVID-19, kontakta gärna arrangören.
Målgrupp
För dig som vill fördjupa dina kunskaper i Google Analytics
Den här kursen vänder sig till dig som redan har erfarenhet av Google Analytics men vill fördjupa dina kunskaper och bli en mer avancerad användare. Den är även till för dig som vill ta Googles officiella certifiering i Analytics. Är du intresserad av en mer grundläggande nivå rekommenderar vi vårintroduktionskurs i Google Analytics.
Du lär dig:
- En helhetssyn på att genomföra innovationsprojekt för digitala innovationer.
- Att analysera trender och behov och göra framsyn (forecasting) för att öka träffsäkerheten och resultatförmågan i innovationsarbetet.
- Att använda metoder som design thinking, workshops (innovation jams) och ideationverktyg för att generera så kreativa och relevanta idéer som möjligt.
- Format och modeller för att validera, värdera och prioritera innovativa idéer ur ett portföljperspektiv.
- Metoder för att skapa iterativa prototyper baserat på ett ”lean”-perspektiv med MVP och löpande användartester som utgångspunkt.
- Cardboarding, quick-and-dirty prototyping, wireframing, med mera.
- Metoder och modeller för att lansera, introducera och skala upp innovationer.
Kursledare
Håkan Ozan är Head of Innovation Services på KPMG och har över 10 års erfarenhet inom innovationsledning.
Han sitter som expert i ISO:s tekniska kommitté för en global standard för innovationsledningssystem och har tidigare varit chef för IT-forskningscenter vid Uppsala universitet, chef för ett svenskt ICT-forskningsinstitut och tillbringat 5 år som Innovation Manager för Sverige vid ett av det stora IT-konsultbolagen.
Håkan är en uppskattad gästföreläsare och en aktiv medlem i branschorganisationen Innovationsledarna och i ISPIM’s specialgruppTeaching Innovation.
Intresseanmälan
IDG Academy

Välkommen till IDG Academy
Att ständigt vidareutbilda dig i din yrkesroll är en av de smartaste investeringarna du kan göra för både din arbetsgivare och din egen karriär. IDG Academy erbjuder fördjupande, nyskapande och mycket uppskattade utbildningar och diplomeringar som hjälper dig att utvecklas och ligga i framkant...
Kontaktuppgifter till IDG Academy
IDG Academy
För att få mer information om Att leda och driva digitala innovationsprojekt, fyll i följande uppgifter: