Kursbeskrivning
Du som brinner för att trolla med ord i alla dess former får en inblick till copyyrket här. Kursen lär dig bland annat att skriva målgruppsanpassat och ger dig en förståelse för hur språket kan användas för att skapa effektiv kommunikation.
Kursens innehåll
Kursen utvecklar dina färdigheter i copywriting och ger ökad förståelse för copywriterns yrkesroll. I de uppgifter som följer med avsnitten kommer du att få skriva för olika målgrupper och för olika ändamål. I övningarna får du träning i att skriva så att andra vill läsa och insikter om hur språket bidrar till effektiv kommunikation. Det viktiga är inte vad du arbetar med eller har för bakgrund, det viktiga är att du har ett stort intresse för reklam, kommunikation, svenska språket och språkets inneboende kraft.
Det här får du
Kursen ger dig en allmän orientering samt grundläggande praktiska kunskaper och färdigheter inom följande områden:
- Reklamskribentens roller och uppgifter
- Reklamtexter och genrer
- Copywritern och AI
- Språk och retorik
- Marknadskommunikation
- Branschorientering
- Konceptutveckling
- Idégenerering och kreativt skrivande
- Feedback som möter dig på din nivå
- Individuell coachning i slutet av kursen
Vem är kursen för?
Den här kursen vänder sig till dig som har arbetslivserfarenhet, gärna inom områden som information, kommunikation eller journalistik. Du kan även ha viss erfarenhet sen tidigare av området copywriting.
Kursstart och avslut på Berghs
På denna kurs samlas vi i våra lokaler i Stockholm vid start och avslut. Dagen inleds med en gemensam lunch i klassrummet och avslutas med en AW tillsammans med alla som läser en 15-veckors distanskurs under terminen. Det är värdefulla tillfällen att träffa din klass och din lärare och bygga nätverk för framtiden!
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartFredag 11 oktoberSlutFredag 11 oktoberVanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.
Kursansvarig
Ylva Björnström
Copywriter.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande kunskaper.
För kursen krävs goda kunskaper i svenska språket.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
41 250 kronor
Studieavgift exkl. moms
33 000 kronor
Tillkommande kostnader
Kurslitteratur 1.600 kronor.
Övrig information
I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen med kursplan, schema och information om kurslitteratur. För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan före kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.
Kursdatum
Start på Berghs, Bobergsgatan 48 den 21/2
kl 12:00-17.00.
Avslut på Berghs, Bobergsgatan 48 den 5/6
kl 12:00-17:00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Handledning i Zoommöte 1.5 tim och tips/trick i 2 x Zoommöten 1,5 tim.
Grupparbete i Öppet klassrum, ett frivilligt och ett obligatoriskt. 1 inspelad föreläsning. Framgår i schema VT25
Egna studietimmar
10 timmar per veckaKommande kursstarter
Intresseanmälan
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer och visa alla kurser med Berghs School of Communication