
Kursbeskrivning
- Kundresa och contentstrategi
- Storytelling och Storyfeeling
- Värdeskapande innehåll
Att bygga ett starkt varumärke med hjälp av trovärdigt innehåll i sin kommunikation är nästan ett måste idag, när allt högre krav ställs på genuinitet och personlighet. Här får du som redan har goda skrivkunskaper lära dig grunderna inom storytelling och Content Marketing. Dessutom går vi igenom olika metoder som effektivt skapar ett varumärke som håller i längden.
Om kursen
Engagerande och värdeskapande innehåll är ett kraftfullt verktyg för att nå och kommunicera med din målgrupp, öka försäljning och skapa långsiktiga relationer.
Kursen ger grundläggande kunskaper i hur Content Marketing kan användas för att bygga upp, vårda och stärka varumärken, organisationer, tjänster och produkter. Med case, metoder, egna övningar och analytiska modeller visar kursen hur innehåll som ger något form av värde för mottagaren kan skapas, distribueras och utvärderas.
Kursens mål är att ge viktiga nycklar till hur man kan tänka kring content marketing och vår tids globala kommunikativa spelplan. Centrala begrepp som undersöks, teoretiskt och praktiskt, är bland annat värde, kundresa, community, strategi, affärsnytta, transparens och förankring.
Vem är kursen för?
Oavsett om du sitter på en marknadsavdelning, byrå eller är frilans så är uppdraget detsamma – skapa intressant innehåll som engagerar målgruppen i rätt kanal. Kursen vänder sig till dig som vill veta mer om, och bli vassare på, den viktiga roll som content marketing kan spela i företags kommunikationsarbete.
Det ingår vissa skrivuppgifter och vi övar på bra copy, men främst kommer utmaningarna ligga i idéarbete och förståelse för content marketing som arbetssätt och kommunikationsform
Kursansvariga
Niklas Eriksson, Content Strategist på Academic Work och Carin Roeraade, Kreativ strateg på Story Relations.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande. Vissa av kursuppgifterna är av kreativ art och kräver bra skrivkunskaper.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
34 375 kronor
Studieavgift exkl. moms
27 500 kronor
Övrig information
För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.
Kursdatum
Start online 18/4 kl 13.00-15.00 Avslut online 13/6 kl 13.00-16.00. Obs! Detta är inte återkommande lektionstider på kursen. Läs längre ned på kurssidan om att "Läsa en distanskurs på Berghs".Egna studietimmar
12 timmar per veckaDet här får du
- Content marketings grundkoncept
- Koll på värdeskapande innehåll
- Kundresa och contentstrategi
- Storytelling och Storyfeeling
- Kunskaper om: Newsjacking, databaserat content och syftesdrivet content
- Smarta sätt att skapa content marketing utan en enorm budget
- Ekosystem: Content marketings plats i ett vidare kommunikationsperspektiv
- Omvärldsanalys och trender
- Utvärdering av content
Att läsa en distanskurs på Berghs
• Kursen har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
• Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter och sker live i videoplattformen Zoom*. Gäller dock inte 15-veckors kurser samt ARU. Se alltid på kurssidan exakt vad som gäller för just din kurs.
• Du får personlig feedback på varje veckouppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
• Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
• Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.
• Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
• Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Intresseanmälan
Berghs School of Communication

Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Kontaktuppgifter till Berghs School of Communication
Berghs School of Communication
För att få mer information om Content Marketing, fyll i följande uppgifter: