Visa kurser.se som: Mobil

Kurser i copywriting

Drömmer du om att jobba med copywriting eller vill du kunna skriva texter som säljer? Här hittar du kurser i copywriting som ger dig goda kunskaper i ämnet och passar alla som skriver i jobbet eller privat. Att känna till hur man arbetar med copywriting breddar ditt skrivande och ger dig nya infallsvinklar i textarbetet. Copywriting är särskilt effektivt när du vill få läsaren att agera.

Copywriting utgöra ofta ett delmoment i skrivarkurser med andra huvudinriktningar. För att göra en bredare sökning inom ämnet kan du ta bort ordet ”copywriting” i din sökning och endast välj kategorin Skrivarkurs.

Copywriting
Göteborg Design
12 500 SEK
Göteborg
Förfina din förmåga att formlera text som når fram med denna kurs i copywriting. Antingen för att komplettera ditt kreativa...
Copywriting
Berghs School of Communication
31 250 SEK
Stockholm
Du som har koll på grunderna inom copywriting vet att det är en sak att skriva för att informera –...
Digital copywriting
Berghs School of Communication
25 000 SEK
Distans
Att skriva för digitala kanaler skiljer sig inte från traditionell copywriting vad gäller vikten av ett tydligt budskap och en...
Copywriting
Berghs School of Communication
31 250 SEK
Distans
Du som brinner för att trolla med ord i alla dess former får en inblick till copyyrket här. Kursen lär...
Copywriting Start
Berghs School of Communication
21 875 SEK
Distans
Du som har insett vilken makt det skrivna ordet har och är nyfiken på hur en copywriters arbetsdagar ser ut...
Art director / Copywriter
Berghs School of Communication
225 000 SEK
Stockholm
På Berghs Art director/Copywriter–program blir du en hantverksmästare i text eller form. Du jobbar med allt mellan bokstäver och bild,...
Visar 1-6 av 6 träffar
 

CopywritingCopywriting handlar om att ta fram en text som på bästa sätt förmedlar rätt budskap och beskriver en person, företag, åsikt eller idé. Copywriting är en mediaoberoende kommunikation och kan tillämpas i bland annat tryckt material, till exempel tidningar, broschyrer och affischer, eller i tv, radio och på webben. Förutom att skriva själva texten är en copywriter även med när idén för kommunikationsinsatsen skapas. Syftet med copywriting kan vara att få läsaren, lyssnaren eller tittaren att agera, till exempel genom att köpa en produkt eller prenumerera på ett nyhetsbrev.

I copywriting ligger essensen i val av ord som harmonierar och skapar en bra känsla. Det är inte ovanligt att det avsiktligt görs skrivfel för att få texten att se mer lockande och tilltalande ut. Som copywriter kan du jobba med att skriva reklamtexter, rubriker i tidningar och magasin.

Att jobba som copywriter

En copywriter (reklamskribent) jobbar på en reklambyrå, webbyrå, kommunikationsavdelning eller liknande, antingen inhouse på företaget eller som frilansare. Som copywriter arbetar du ofta i grupp tillsammans med en projektledare och en art director (AD). En copywriters uppgift är att framställa texten utifrån den kommunikationsidé som tagits fram tillsammans med art directorn. Det färdiga materialet som en copywriter har tagit fram kan du till exempel se i en nyhetstidning, magasin, reklamfilm, broschyr, utomhusreklam eller på bussar, tåg och hemsidor.