Kursbeskrivning
Att skriva för digitala kanaler skiljer sig inte från traditionell copywriting vad gäller vikten av ett tydligt budskap och en avgränsad målgrupp. Men det finns delar som är absolut nödvändiga att kunna för att nå fram. Här lär du dig om hur du bäst uttrycker dig i digitala kanaler.
Kursens innehåll
Som digital copywriter jobbar du med att uttrycka ett varumärkes identitet genom digitala kanaler. En värld som ständigt förändras och därför kräver förståelse för människors beteenden online, men även kunskap kring de olika kanalerna och färdigheter i att uttrycka sig både kreativt och strategiskt i text.
Under kursen arbetar du med uppgifter som utvecklar din förmåga att skriva starka och effektiva texter för digitala kanaler. Vi kommer även att diskutera och analysera digitala beteenden och trender för att inspireras och identifiera möjligheter.
Du kommer lära dig att skriva webbtext, nyhetsbrev, blogg/content och texter till sociala medie-inlägg. Vi går igenom grunderna i sökmotoroptimering som får dina texter att ranka högre på Google, och UX writing – småtexterna som guidar användaren rätt. Du får även med dig verktyg för att analysera och mäta digitala beteenden och hur dina texter presterar.
Det här får du
Kursen ger dig en allmän orientering samt grundläggande praktiska kunskaper och färdigheter inom följande områden:
- Skriva copy för digitala kanaler som webb, nyhetsbrev, blogg och sociala medier.
- Grunder i SEO och UX writing.
- Kreativa tankesätt och mätverktyg.
- Praktisk övning med personlig feedback.
Vem är kursen för?
Kursen vänder sig till dig som ska eller precis har börjat att jobba med ett varumärkes digitala närvaro, till exempel som kommunikatör med ansvar för att skriva webbtext, blogg, nyhetsbrev och text till sociala medie-inlägg. Vi förväntar oss att du är bekant med skrivandet och är nyfiken på den digitala världen och alla dess möjligheter.
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartTisdag 5 novemberSlutTisdag 5 novemberVanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.
Kursansvarig
Catherine Heijl
Frilansar som copywriter och contentkreatör.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande.
För kursen krävs goda kunskaper i svenska språket.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
28 500 kronor
Studieavgift inkl. moms
35 625 kronor
Övrig information
För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.
Kursdatum
Start online 15/4 kl 09.00-12.00
Avslut online 10/6 kl 09.00-12.00
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Lärarlett Zoommöte onsdagar 11.00-12.00.
Egna studietimmar
10 timmar per veckaKommande kursstarter
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer och visa alla kurser med Berghs School of Communication