Hur funkar en bokcirkel? - Forum

2014-09-15 13:18   Rosanne

Hej, jag och några vänner tänkte köra igång en bokcirkel nu i höst. Som jag förstått det behöver det inte vara så komplicerat men jag skulle ändå vilja få tips på vad vi ska tänka på innan vi drar igång. Något särskilt vi ska tänka på vid val av bok? Hur många personer är det lämpligt att vi är? Och sist, men inte minst, hur pratar vi om boken vi läst på ett smart sätt?


RE: Hur funkar en bokcirkel?
2014-09-15 13:28   Johanna Palmén

Hej Rosanne. Här kommer några tips kring bokcirklande:

Val av bok: Vill ni läsa en klassiker eller nyutgivet? Klassiker är ofta lättare att få tag i på bibliotek och finns nästan alltid i billig pocket hos nätbokhandlarna. Å andra sidan kan det vara roligt att läsa en bok som det pratas om just nu i olika medier. Kanske vill ni ha ett tema? Det kan vara en viss genre eller författare från ett särskilt land. Kanske vill ni läsa nobelpristagare? Det får ni komma överens om.

Antal deltagare i bokcirkeln: Jag skulle säga fem eller sex stycken. Alla behöver kunna få möjlighet att komma till tals, men är ni för många drar det lätt ut på tiden. 

Prata om boken: Det är bra om någon kan ta på sig att leda samtalet och förbereda frågor. Saker att ta upp kan vara miljö, karaktärer, när handlingen utspelar sig, finns det en tydlig vändpunkt i boken, har boken ett budskap? En väldigt bra öppningsreplik för ett boksamtal är berätta om din läsupplevelse. Lycka till.


Hitta kurser inom kategorin:
Glöm inte bort din fritid
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så ser vi till att påminna dig. Få kurstips och inspiration direkt i mejlinkorgen ☀️