Pass inom EU? - Forum

2015-02-24 13:23   Annie Månsson

Vet någon om jag behöver ha pass med mig när jag ska flyga till London i vår? Annars har jag hört att man kan resa inom EU med sitt körkort?


RE: Pass inom EU?
2015-02-24 13:29   Hanna

Du behöver inte visa upp ditt pass för att passera gränsen till andra länder inom det så kallade Schengenområdet. Däremot kan flygbolagen som reser inom detta område ha egna regler som kräver att du visar pass vid incheckning. I vissa länder, även inom Schengenområdet, har de krav på att du ska kunna styrka ditt medborgarskap när du vistas där och detta finns endast på ditt pass och om du har ett nationellt id-kort. Det nationella id-kortet utfärdas av polisen och ditt körkort räknas inte som ett sådant.

Länder som ingår i Schengenområdet är: Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Slovakien, Slovenien, Ungern och Österrike.

Därför är svaret ja, du måste ta med dig ditt pass när du ska resa till London (Storbritannien). Andra länder som inte är med i Schengen-samarbetet och som definitivt kräver pass är Cypern, Bulgarien, Kroatien och Rumänien.


Hitta kurser inom kategorin:
Glöm inte bort din fritid
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så ser vi till att påminna dig. Få kurstips och inspiration direkt i mejlinkorgen ☀️