Medieträning

Retorikbyrån , i Stockholm (+2 orter)
Längd
1 dag
Pris
9 250 SEK inkl. moms
Nästa kurstillfälle
18 mars, 2024 (+3 kursstarter)
Utbildningsform
Kurs
Längd
1 dag
Pris
9 250 SEK inkl. moms
Nästa kurstillfälle
18 mars, 2024 (+3 kursstarter)
Utbildningsform
Kurs
Få mer information om kursen 👍

Kursbeskrivning

Öva medieträning med Retorikbyrån

Den här praktiskt inriktade utbildningen ger dig grundläggande insikter i hur journalistik och journalister fungerar och arbetar. De här insikterna omsätter vi i praktisk träning. Vi bygger upp så kallade "case"(träningsunderlag i form av beskriven situation/problem/konflikt) tillsammans med dig och dessa ”case” utgör underlag för intervjuträningen. Vi gör videoupptagning av träningen och inspelningarna ligger sedan till grund för bedömning och utvärdering.

Efter genomförd utbildning erbjuder vi en kostnadsfri uppföljning på cirka 1 timme där vi diskuterar utbildningen/träningen och ger ytterligare råd och tips. Uppföljningen kan antingen ske fysiskt eller online.

Observera att utbildningen/träningen också kan genomföras som uppdragsutbildning med utbildningslängd på 1 till 2 heldagar. Vi ger också medieträning online, individuellt eller i mindre grupper, om så önskas.

Är du intresserad och vill veta mer om kursen?

» Vänligen fyll i en intresseanmälan nedan

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till dig som i ditt arbete har kontakter med media, svarar på journalisters frågor och ger intervjuer där det är viktigt att företräda din organisation förtroendeingivande och professionell.

Kursintyg

Deltagarna får diplom efter avslutad utbildning

Kursinnehåll

  • Vad är medias uppdrag?
  • Hur arbetar media - omständigheter och villkor
  • Det viktigaste att tänka på och få med när du ger en intervju
  • Förberedelser inför en intervju
  • Hur du förstärker ett budskap och bygger upp en fungerande argumentation
  • Hur du lägger upp ett svar och förmedlar ditt budskap effektivt - att hitta "bron" och hur du landar i en slutsats
  • Hur du bemöter invändningar, kritik och "attacker"?
  • "Reframing" - att inte automatiskt godta en frågeställning, ett perspektiv eller en beteckning - att kunna byta perspektiv
  • Krishantering - hur du kan hitta en hållbar försvarsnivå
  • Att kunna "lägga korten på bordet", erkänna ett misstag eller göra en bekännelse utifrån retorikens "statuslära", utan att behöva tappa i förtroende
  • Stresshantering – att övervinna flight and fight-syndromet och med koncentrerat lugn kunna hantera en intervjusituation

Upplägg

Introduktion

- Presentation av utbildningen/träningen – vad vi vill uppnå

- Utbildningens utformning

Agenda för dagen:

- Utbildningsagendan med några kommenterar och förklaringar

Retoriska verktyg för intervjusituationer:

- Att skapa förtroende i kommunikation

- Att ha ett mottagarperspektiv på sin kommunikation

- Kort om argumentation och olika argumentstöd

- Några enkla mallar för hur vi svarar på frågor och föra fram ett budskap

- ”De sju frågorna” som mall för redovisning, beskrivning av händelse och som checklista

i förberedelser inför intervju

- Att snabbt komma fram till ett hållbart resonemang om jag behöver bemöta kritik

Genomgångarna av användbara retoriska verktyg i intervjuer varvas med några kortare gruppövningar och diskussioner

Hur media arbetar:

- Det journalistiska uppdraget

- Massmediernas arbetsvillkor

- Intervjusituationer

- Nyhetsvärdering

- Några ”käpphästar”

Eftermiddag:

Förberedelser för intervjuträning:

Deltagarna bildar mindre grupper om 3–4 personer som utifrån ett utarbetat ”case” förbereder intervjusituationen. Grupper väljer en deltagare som genomför den simulerade intervjun.

Intervjuträning med feedback:

4–5 intervjuer utifrån olika situationer (cases) genomförs. Intervjuerna videofilmas. Varje intervjuträning följs av feedback, där vi går igenom kritiska situationer och drar slutsatser utifrån de metoder, förhållningssätt och den kunskap som deltagarna fått under utbildningen.

Avslutning med reflektioner och slutsatser:

Vi sammanfattar utbildningen genom diskussion och generella slutsatser.

Kursledare

Rolf Wrangnert

Rolf har arbetat med kris- och medieträning sedan tidiga 00-talet. Rolf är från början Tv-producent med ett stort antal dokumentärer och dokumentärserier bakom sig, men arbetar idag mest med beställningsfilm och poddar åt företag, organisationer och myndigheter.

Bland kunderna inom kris- och medieträning finns lednings- och krisgrupperna för Sveriges största börsbolag inom industri, kommunikation, finans- och försäkringsbolag samt flera universitet och högskolor. 

Han ingår i utbildningsprogrammen för SUHF – Sveriges Universitets- och Högskolors Förbund, där han utbildar blivande och befintliga rektorer i kris- och medieträning.

Rolf har samarbetat med Retorikbyrån i snart ett decennium med att sammanföra retorik och medieerfarenhet. Han är utbildad inom CISM – Critical Incident Stress Management.

Hans Bourghardt

Hans har utbildat och föreläst i retorik och presentationsteknik i över tjugo år. Han har en fil kand-examen i retorik och en universitetsexamen i litteratur, teater och film. Hans ger praktiskt inriktade kurser, föreläsningar, seminarier och träning i presentationsteknik, retorik, medieträning och konflikthantering för näringsliv, organisationer och statliga myndigheter. 

Han har undervisat i praktisk retorik och berättandets retorik vid Lunds universitet under flera år och också givit utbildningar i presentationsteknik för riksdagspartier, Regeringskansliet, Karolinska institutet och KTH.

Hans har också utvecklat en pedagogik för personer med stor talängslan. Sedan 2009 har drygt 1000 personer gått hans Våga tala-utbildningar, med mycket goda resultat.

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Intresserad av Medieträning och vill veta mer? Kontakta kursarrangören direkt! En intresseanmälan är kostnadsfri och inte bindande.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.