Beteendeproblem i skolan

Akademi Magelungen, i Stockholm
Längd
2 dagar
Pris
8 737,50 SEK inkl. moms
Nästa kurstillfälle
3 december, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Kurs
Längd
2 dagar
Pris
8 737,50 SEK inkl. moms
Nästa kurstillfälle
3 december, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Kurs
Få mer information om kursen 👍

Kursbeskrivning

Organisatoriska förutsättningar för effektiv elevhälsa – vad behöver finnas i skolans elevhälsostrukturer för att planera och genomföra lyckade elevhälsoinsatser

• Att bedriva förändringsarbete i skolkontext – hur vi som elevhälsopersonal förankrar, planerar och genomför framgångsrika samarbeten med lärare, elevassistenter och fritidspedagoger

• Hur vi kan förstå problemskapande beteende – vi går igenom utgångspunkterna från Bo Hejlskov’s lågaffektivt bemötande samt den amerikanska psykologen Ross Greene’s arbetssätt samarbetsbaserad problemlösning (från engelskans collaborative and proactive solutions, CPS).

• Hur vi kan förändra beteenden på individnivå – genomgång av de grundläggande principerna från inlärningspsykologin samt en introduktion till metoden tillämpad beteendeanalys (TBA).

• Hur vi kan arbeta förebyggande och främja prosociala beteenden och systematiskt lösa problemsituationer på grupp- och organisationsnivå – vi går igenom arbetssätten PAX i skolan, Lärmiljömötet och school wide positive behaviour support (SWPBS)

Är du intresserad och vill veta mer om kursen?

» Vänligen fyll i en intresseanmälan nedan

Kursinnehåll

Utbildningens innehåll

• Organisatoriska förutsättningar för effektiv elevhälsa – vad behöver finnas i skolans elevhälsostrukturer för att planera och genomföra lyckade elevhälsoinsatser

• Att bedriva förändringsarbete i skolkontext – hur vi som elevhälsopersonal förankrar, planerar och genomför framgångsrika samarbeten med lärare, elevassistenter och fritidspedagoger

• Hur vi kan förstå problemskapande beteende – vi går igenom utgångspunkterna från Bo Hejlskov’s lågaffektivt bemötande samt den amerikanska psykologen Ross Greene’s arbetssätt samarbetsbaserad problemlösning (från engelskans collaborative and proactive solutions, CPS).

• Hur vi kan förändra beteenden på individnivå – genomgång av de grundläggande principerna från inlärningspsykologin samt en introduktion till metoden tillämpad beteendeanalys (TBA).

• Hur vi kan arbeta förebyggande och främja prosociala beteenden och systematiskt lösa problemsituationer på grupp- och organisationsnivå – vi går igenom arbetssätten PAX i skolan, Lärmiljömötet och school wide positive behaviour support (SWPBS)

Upplägg

Två heldagar, kl 9-16. 3-4 december -24. Utbildningen kommer att ges i hybridform och du väljer själv om du vill delta på plats i Stockholm eller online. Anmälan är bindande från och med 30 dagar innan utbildning.

Tid och plats

Två heldagar, kl 9-16. 3-4 december -24. Utbildningen kommer att ges i hybridform och du väljer själv om du vill delta på plats i Stockholm eller online. Anmälan är bindande från och med 30 dagar innan utbildning.

Pris
6990 kr exkl. moms

Mat och dryck
Frukost, lunch och fika ingår .

Mat och logi

Sebastian Röhlcke –legitimerad psykolog med mångårig erfarenhet av att arbeta med elevhälsa både på skol- och kommunnivå. Han har arbetat som skolpsykolog i Umeå, Nyköping och i Trosa kommun och har stor vana vid att fortbilda och handleda skol- och elevhälsopersonal. Sebastian är särskilt intresserad av skolutveckling, organisatoriska elevhälsoinsatser och evidensbaserad praktik.

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Intresserad av Beteendeproblem i skolan och vill veta mer? Kontakta kursarrangören direkt! En intresseanmälan är kostnadsfri och inte bindande.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.