Hur lånar jag pengar till en bostad? - Forum

2016-01-27 16:29   Nilla

Hej hej på er Jag bor i Stockholm och är rätt trött på att flytta runt till lägenheter med osäkra andrahandskontrakt. Har funderat på att ta ett banklån för att köpa en lägenhet men är lite osäker.. Hur går ett bolån till? Är det olika lån för huslån och lån till lägenhet? /Nilla


RE: Hur lånar jag pengar till en bostad?
2016-01-27 16:44   Julia Rydstrand

Hej Nilla,

Det finns en del regler kring bostadslån och de är inte helt lätta att hålla koll på, hoppas jag kan hjälpa dig att få lite klarhet!

Generellt gäller samma regler för bolån när du ska låna till hus och låna till lägenhet. För att få ett bolån beviljat behöver du i första hand en kontantinsats som utgör 15% av bostadens kostnad. Det är möjligt att låna till den också genom ett privatlån. Kontantinsatsen garanterar inte att du får låna pengar av banken utan först måste du få ett lånelöfte. Lånelöftet får du genom din bank. Banken ställer vissa krav på personen som lånar. Bland annat ska personen ha möjlighet att betala av på sitt lån och gärna ha någon slags säkerhet. När du fått ditt lånelöfte är du ett steg närmre ditt bostadslån. Innan lånet beviljas behöver du och din bank komma överens om bland annat ränta och amortering. När ni är överens har du förhoppningsvis ditt bostadslån!

Frågor om lån och ekonomi kan kännas förvirrande. Skulle du vilja lära dig ännu mer? Vi har isåfall många ekonomikurser med olika inriktningar för dig. Lycka till med ditt bolån!


Glöm inte bort din fritid
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så ser vi till att påminna dig. Få kurstips och inspiration direkt i mejlinkorgen ☀️