Hur syr man gardiner?!? - Forum

2015-09-01 16:52   Manne

Tjo!

Jag har länge velat fixa ett par egna gardiner hemma i cribben. Har hört att det ska vara aslätt?! Vet nån hur man gör? Skulle vara asbra om någon hade ett svar.


RE: Hur syr man gardiner?!?
2015-09-01 16:58   Nina Wånggren

Hej Manne,

Vad kul att du vill sy dina egna gardiner! Det finns många sätt att göra det på men jag kommer att ge dig två förslag:

1. Använd symaskin
Detta är det bästa sättet vilket ger snyggats resultat – men kräver en del förkunskap om symaskiner. Börja med att mäta upp hur lång och bred din gardin ska vara, klipp sedan efter dessa mått. Sicksacka runt hela tygstycket. Vik in en centimeter två gånger, nåla och pressa med strykjärn. Sy därefter en raksöm nära den vikta delens kant, så att din vikning håller sig på plats. Detta görs för att ingen sicksacksöm ska synas för att få en snygg kant. Nu till delen du ska hänga i gardinstången. Detta beror på hur bred diameter din gardinstång har men åtta centimeter borde räcka att vika in. Pressa och sy sedan en raksöm över denna vikning. Klar!  

2. Påstrykningsbart fållband
Om du inte har en symaskin så rekommenderar jag att köpa påstrykningsbart fållband. Detta stryker du på längst ner vid gardintygets ände. Sedan drar du bort skyddspappret och viker in delen så att det blir en snygg kant. För att skapa en kanal som du ska dra gardinstången igenom lägger du fållbandet åtta centimeter innanför tyget, viker över den och stryker.

Men självklart får du bäst resultat av att sy dina gardiner. Mitt tips är att gå en sykurs och investera i en symaskin – så kan din nyfunna hobby bli till en framtida investering inför kommande hemmaprojekt. Här hittar du alla sykurser på kurser.se.

Lycka till!


Hitta kurser inom kategorin:
  Hantverk
  Smide
  Textil
  Trä
  Keramik
Glöm inte bort din fritid
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så ser vi till att påminna dig. Få kurstips och inspiration direkt i mejlinkorgen ☀️