Vad ska jag tänka på när jag lägger in ljudeffekter? - Forum

2016-02-23 16:11   Leah

Jag för film och ljud och vill lägga till ljudeffekter. Har ni några tips o trix?


RE: Vad ska jag tänka på när jag lägger in ljudeffekter?
2016-02-23 16:23   Julia Rydstrand

Hallå där Leah,

Först och främst beror det på vad du vill ha för resultat. Vill du ha en realistisk ljudbild eller söker du mer efter effekter som låter hämtade ur en gammal actionserie? Du anpassar såklart dina ljudeffekter efter den ljudbild du vill ha men det finns några generella saker som kan vara viktiga att tänka på när du använder dig av ljudeffekter.

Du bör bland annat se till att de ljudeffekter du ska använda har bra teknisk kvalité och att ljudnivån inte är för låg eller distar. Ljudeffekterna du ska använda ska också ha samma samplingsfrekvens som den ljudfil du vill lägga in ljudeffekterna i. De flesta programmen känner idag av det och konverterar ljudfilen när du lägger in den om samplingsfrekvensen är fel. Jobbar du med film är det dessutom viktigt att se till att ljud och bild synkar ordentligt. Tekniken är alltså grundläggande, med bra teknik kan du komma långt!

Vill du lära dig mer om att redigera film och hur du kan använda ljudeffekter i dina produktioner? Vi har många kurser, bland annat inom film och redigering, som kan passa dig!


Hitta kurser inom kategorin:
Glöm inte bort din fritid
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så ser vi till att påminna dig. Få kurstips och inspiration direkt i mejlinkorgen ☀️