Vad ska jag tänka på när jag jäser bröd? - Forum

2014-09-09 11:27   Simon

Som student har man ju ganska ont om pengar, så det gäller att tänka till kring var man kan spara in. Mat är ju det klassiska och visst blir det en del nudlar, linser och mackor. Nu är ju inte bröd direkt billigt, har jag upptäckt och kollar man på vad som är i så kan man ju bli lite lätt skraj. Mycket e-ämnen. Tänkte därför börja baka själv, men tycker det där med jäsningen verkar lite krångligt. Har ni några bra tips? Något man ska tänka på, eller något man absolut ska undvika?


RE: Vad ska jag tänka på när jag jäser bröd?
2014-09-09 11:36   Johanna Palmén

Hej Simon. Bra idé att börja baka ditt eget bröd. Det är enkelt och billigt, bara du ser till att ha de ingredienser hemma som krävs: mjöl, vätska (mjölk, fil, öl eller vatten), fett (olja eller smör), jäst och lite salt. Du behöver också en stor degbunke, en träslev och en degskrapa.

Jästens funktion är att göra brödet luftig, poröst och smakrikt . Utan jäst – ett platt och smaklöst bröd. När det gäller jäsningen är det viktigt att tänka på att jästen ska vara färsk. Nästa sak är att vätskan som degen ska lösas i inte bör vara varmare än 37 grader. Vid 40 grader förstörs jästen. Använd en termometer eller ditt finger. Hellre för kallt än för varmt degspad, är tumregeln.

Jäs din deg enligt de instruktioner som anges i receptet. Jästen utvecklar som sagt aromen i brödet så att det smakar gott, så det är viktigt att du inte ha bråttom. Lycka till. 

Eftersom du kanske är ny på området bakning föreslår jag att du titta på de bakkurser vi har i vårt utbud. Kolla här. 


Hitta kurser inom kategorin:
Glöm inte bort din fritid
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så ser vi till att påminna dig. Få kurstips och inspiration direkt i mejlinkorgen ☀️