Kursbeskrivning
Så arbetar du praktiskt och strategiskt
På TikTok finns målgrupperna som allt fler företag och organisationer har svårt att nå. Vilken plats har varumärken på plattformen? Vilket innehåll får räckvidd? Hur kommer man igång, både praktiskt och strategiskt? Under 2022 växte TikTok och idag är det en av de viktigaste plattformarna för att nå en yngre målgrupp. Denna kurs ger dig fundamentet för att kunna komma igång med effektfull marknadsföring och kommunikation på TikTok!
Kursen ger en introduktion till ämnet och levereras med konkreta tips som du kan ta med dig tillbaka till ditt dagliga arbete. Föreläsningar varvas med faktiska case, intressanta diskussioner och utmanande övningsuppgifter. Under pauserna finns också tid för att nätverka och utbyta erfarenheter med övriga deltagare.
Det här lär du dig på kursen
Varför TikTok idag är en viktig kanal för många varumärken
Hur du kan arbeta aktivt med att nå dina målgrupper med rätt innehåll och tonalitet
Hur du kan skapa annonskampanjer för TikTok
De viktigaste funktionerna i TikTok idag
Att ta fram en relevant strategi för TikTok
Målgrupp
Kursen är perfekt för dig som arbetar med sociala medier som vill förstå TikTok på djupet och skapa innehåll som når din målgrupp med rätt budskap.
Kursintyg
Kursprogrammet
09:00-9.20 Välkomna och presentation
9:20-10:00 Vad är TikTok?
- Hur ser plattformen ut och vilka funktioner finns?
- Vilka är det största målgrupperna som använder appen?
- Vilket innehåll och vilken tonalitet finns på TikTok
- Möjligheter och utmaningar med TikTok
10:00-10:10 Förmiddagspaus
10:10-11:50 Hur kan varumärken ta plats?
- Vilka aktörer finns idag på plattformen (allt från flygbolag till dagstidningar)
- Att använda plattformen för att nå din målgrupp (oavsett om det är kunder, elever, föräldrar eller invånare m.fl)
- Innehåll och annonsering – när ska man använda vad?
- Vilket innehåll som får uppmärksamhet och engagerar målgrupper
- Konkreta case och exempel tillsammans med vanliga misstag
- Vilket innehåll passar för olika varumärken och målgrupper?
- Hur kan man aktivt arbeta för att få räckvidd?
11:50- 12:50 Lunchpaus
12:50-13.40 TikTok i praktiken
- Skapa innehåll för att förstå hur plattformen fungerar
- Videoredigeringsverktyget från grunden
- Case och delning av innehåll
13:40-14.40Annonsering på TikTok
- Så fungerar annonsverktyget
- Vilka funktioner och möjligheter finns
- Att skapa en annonskampanj för TikTok
14:40-14:40 Eftermiddagspaus
14:40-15:45 Strategi och riktlinjer för TikTok
- Ta fram och implementera en relevant strategi för ditt varumärke
- Möjliga metrics och möjligheter att utvärdera aktiviteter
- Riktlinjer för hur vi kan och får använda plattformen
- ”Bra att veta” – t.ex kring upphovsrätt vid användning av musik
15:45-16:15 Sammanfattning och Q&A
Kursledare
Johannes Gustavsson (född 1997) är föreläsare och författare inom digital kommunikation med särskilt fokus på unga och influencer marketing. Han har en lång erfarenhet av att arbeta med unga på nätet, inte minst som en av personerna bakom sociala medier-tidningen Oh My Vlog och den rikstäckande influencer-turnén Tubecon, med närmare 25 000 besökare. Idag driver han influencer marketing-byrån och -agenturen Infly där han bland annat arbetar med TikTok.
Intresseanmälan
Webbdagarna Academy är Sveriges ledande utbildare inom digitala ämnen. Tillsammans med landets främsta digitala experter arrangerar vi nyskapande, djupgående och mycket lärorika kurser med ett tydligt syfte: att göra dig ännu bättre i din yrkesroll!...