Visa kurser.se som: Mobil

Sociala medier – onlinekurs med personlig coaching

Webbdagarna Academy
Kursinformation
Distans
8 veckor
17 850 SEK
Sociala medier

Kursbeskrivning

För dig som vill utvecklas och bli certifierad i sociala medier

Välkommen till en djupgående, lärarledd onlinekurs som ger dig en heltäckande genomgång av hur du lyckas med sociala medier – både strategiskt och i det dagliga arbetet. Genom digitala föreläsningar, kreativa arbetsuppgifter, personlig coaching och genomtänkt pedagogik får du med dig modern kunskap om alltifrån sociala medier-strategi, kanalval och engagemang till annonsering, målgruppskartläggning och mätning.

Som deltagare lär du dig att

  • Skapa en modern strategi, aktivitetsplan och innehållsplan för sociala medier
  • Kartlägga och segmentera målgrupper baserat på data
  • Sätta rätt mål och mäta effekten av ditt arbete
  • Skapa kreativt innehåll som engagerar
  • Nå maximal ROI på din annonsering i sociala medier
  • Förstå användare, algoritmer och funktioner på Facebook, Instagram, LinkedIn och YouTube
Är du intresserad och vill veta mer om kursen?

» Vänligen fyll i en intresseanmälan nedan

Målgrupp

Kursen är perfekt för dig som arbetar – eller vill börja arbeta – med ett varumärke i sociala medier. Innehållet och nivån anpassas utifrån dina förutsättningar och tidigare erfarenhet och är därför relevant oavsett om du är nybörjare eller erfaren inom sociala medier.

Kursprogrammet

Vecka 1

Principer för sociala medier

Uppstart och liveföreläsning 10-12 under onsdagen då vi går igenom bland annat:

  • Historiken kring sociala mediers framväxt och spaning kring framtiden
  • Beteenden i sociala medier vi måste ta hänsyn till
  • Principer och tumregler för att anpassa sig efter när du arbetar med sociala medier
  • Trendspaning och research 

Vänligen notera att denna och alla efterföljande liveföreläsningar även kan ses i efterhand ifall du inte kan delta live.

Vecka 2

Strategi, syfte och mål

Liveföreläsning 09-10 under onsdagen då vi går igenom bland annat:

  • Strategiska beslut kring sociala medier – vägledning för dig och din verksamhet/organisation
  • Syfte och mål – hitta rätt ambition
  • Diagnostisera sociala medier – mäta och analysera nyckeltal/KPI:er som hjälper dig att hålla koll på läget

Vecka 3

Kartlägga målgrupp 

Liveföreläsning 09-10 under onsdagen då vi går igenom bland annat:

  • Målgrupp, nätverk och communities – så definierar du vem du ska rikta dig mot i sociala medier
  • Segmentering: Identifiera sub-målgrupper och ta fram personas baserat på data
  • Researcha din målgrupp – verktyg för att ta reda på vad din målgrupp egentligen vill ha i sociala medier

Vecka 4

Innehåll

Liveföreläsning 09-10 under onsdagen då vi går igenom bland annat:

  • Kreativa koncept – hitta receptet på din röda tråd i sociala medier
  • Innehållstyper – så tar du fram innehåll som engagerar
  • Anpassning – budskap efter målgrupp

Vecka 5

Kanaler

Liveföreläsning 09-10 under onsdagen då vi går igenom bland annat:

Användare, algoritmer, funktioner och innehåll på

  • Facebook 
  • Instagram
  • LinkedIn 
  • Youtube

Vecka 6

Organisera

Liveföreläsning 09-10 under onsdagen då vi går igenom bland annat:

  • Ansvarsområden i sociala medier – vad du behöver ha på plats för fungerande arbete med sociala medier
  • Kompetensutveckling för sociala medier – tips på hur du håller dig uppdaterad och vägledning till vidareutveckling 
  • Rutiner och arbetsprocesser – så får du till arbetet med sociala medier
  • Verktyg som hjälper dig på vägen

Vecka 7

Annonsering

Liveföreläsning 09-10 under onsdagen då vi går igenom bland annat:

  • Business Manager – en grundlig genomgång
  • Målgrupper – tips för hur du sätter upp målgrupper
  • Annonsera – att tänka på vid sponsrade inlägg, “vanlig” annonsering och dynamisk annonsering
  • Följa upp – mäta och analysera annonser, benchmarks som hjälper dig att enkelt hålla koll på vad som är “bra”

Vecka 8

Slutuppgift

Kursavslut mellan 10-12 under onsdagen då vi bland annat tar fram och ger varandra feedback på:

  • Strategi för sociala medier
  • Policy och guide för sociala medier
  • Aktivitetsplan och innehållsplan

Certifiering

Efter avslutad kurs blir du Certifierad social media manager från Webbdagarna Academy.

Kursledare

Sara Öhman

Sara är frilansande konsult och en av Sveriges främsta experter inom sociala medier och digital marknadsföring, med fokus på att driva och konvertera trafik.

Hon är dessutom en mycket uppskattad utbildare och talare och har utbildat hundratals nöjda deltagare hos Webbdagarna Academy inom just sociala medier. I korthet: En bättre kursledare inom sociala medier får du leta länge efter.

Intresseanmälan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill veta mer om Sociala medier – onlinekurs med personlig coaching.

Webbdagarna Academy

Webbdagarna Academy är Sveriges ledande kursarrangör inom digitala ämnen. Tillsammans med landets främsta digitala experter arrangerar vi nyskapande, djupgående och mycket lärorika heldagskurser kurser på distans och i Stockholm med max 15 deltagare per tillfälle. Kort sagt: det är här...


Läs mer och visa alla kurser med Webbdagarna Academy

Kontaktuppgifter till Webbdagarna Academy

Webbdagarna Academy

Magnus Ladulåsgatan 65
10678 Stockholm

Tel: 08-453 60 00


Recensioner
Bli den första att recensera Sociala medier – onlinekurs med personlig coaching!
Intresseanmälan

För att få mer information om Sociala medier – onlinekurs med personlig coaching, fyll i följande uppgifter: