Webbstrategi - maximera din viktigaste plattform

Längd
1 dag
Pris
7 950 SEK
Längd
1 dag
Pris
7 950 SEK
Få mer information om kursen 👍

Kursbeskrivning

Masterclass i webbstrategi – arbeta strategiskt med webben

Nå dina mål och gör rätt prioriteringar

Din webbplats är idag din viktigaste grundpelare. För många företag är den affärskritisk. Nästan all digital marknadsföring, alla aktiviteter och kampanjer, driver in trafik till en plattform där du vill att besökaren ska göra något. Med en plan för vilken roll den har, vem den är för, samt hur du ska jobba med den strategiskt för att uppnå dina mål, kan sajten nå sin fulla potential.

Fördelarna med en tydlig webbstrategi är många: du får hjälp att nå dina mål, du kan prioritera enklare, du undviker kostsamma misstag och du lägger grunden för ett bättre internt samarbete. Den här kursen är viktig för alla som har en sajt men kanske avgörande om du planerar att upphandla eller lansera en ny sajt.

Det här lär du dig på kursen

    • Fördelarna med en webbstrategi och vad den måste innehålla
    • Informationsinsamling – internt och externt – som ligger till grund för webbstrategin
    • Hur du kan arbeta med struktur och innehåll på din sajt
    • Planera samt utvärdera val av både teknik och design
    • Hur du följer upp webbstrategin och arbetet med dess ingående delar

Är du intresserad och vill veta mer om kursen?

» Vänligen fyll i en intresseanmälan nedan

Målgrupp

Den här kursen är perfekt för dig som är marknadschef, kommunikationschef, projektledare, webbchef eller liknande roller, där du har ansvar för er webbplats. Den lämpar sig extra väl för dig som arbetar i en kommersiell verksamhet med tydliga affärsmål.

Upplägg

Kursprogrammet

09:00-09:20 Introduktion

  • Presentation av kursledare och kursens innehåll

09:20-09:45Fördelar med en webbstrategi

  • Vad är en webbstrategi och vilka fördelar finns det med att ta fram en

09:45-10:15 Var du ska börja – och vad som ska finnas med i strategin

  • Synka med företagets övergripande mål
  • Syfte och mål med just webbplatsen
  • Vilka delar som ska ingå
  • Budget

10:15-10:30 Förmiddagspaus

10:30-11:00 Intern insamling av information

  • Slipa på ditt kaffemaskins-svar – webbplatsens vad, hur och varför
  • Träffa ‘rätt’ personer
  • Så ser du till att alla får lämna feedback och känner sig involverade
  • Lär dig skilja på typ av intressenter

11:00-11:40 Förstå målgruppen – samla extern feedback

  • Sökordsanalys av nuvarande webbplats
  • Data i analysverktyg
  • Intervjuer med målgruppen – vilka verktyg kan jag använda?
  • Omvärldsbevakning

11:40-12:00 Struktur och innehåll

  • Forma strukturen baserat på målet – så här gör du
  • Tips för bra struktur

12:00-13:00 Lunchpaus

13:00-13:30 Skapa nytt eller återanvänd innehåll för maximalt resultat

  • Skapa en plan för att börja med content i god tid
  • Innehållskartläggning – vilket innehåll har ni i dag och vilket saknas?

13:30-14:00 Teknik och design

  • Har vi rätt teknik/verktyg på plats och används de som tänkt?
  • Behövs ny funktionalitet/design?
  • Bygga på, bygga nytt eller bygga ihop?

14:00-14:15 Eftermiddagspaus

14:15-14:45Business case – för att motivera beslut

  • Lär dig motivera varför webbstrategin ser ut på ett visst sätt
  • Lär dig motivera kostnader för teknik och design

14:45-15:15Anlita byrå eller göra det själv

  • Fördelning mellan in-house och byrå – så ska du tänka
  • Så väljer du ‘rätt’ byrå
  • Vilken information du ska ge till byrån och vilken information du ska få av dem
  • Undvik dessa fallgropar
  • Utvärdera byrån smart

15:15-15:45 Följ upp webbstrategin

  • Förbered organisationen på vad som kommer att hända
  • Sätt upp tydliga rutiner för att följa upp webbstrategin
  • Webbens årshjul

15:45-15:50 Checklista och mall

15:50-16:00 Frågor och avslutning

Kursledare

Kursledare: Annelie Näs

Annelie Näs driver bolaget Aimfor och har jobbat med digital utveckling; både av sajter, system och strategier i många år – och har hunnit med att lansera 15 sajter.

Aimfor hjälper människor att växa, i alla dess bemärkelser. Som personer, i deras roller och i livet i stort. Bolag byggs av människor, så om vi kan få människorna att växa, bygger vi bolagen. Det gäller anställda, kunder, och oss.

Kursledare: Martin Sturelind

Martin Sturelind är digital konsult på Aimfor och har jobbat med olika typer av webbplatser under hela sin yrkesverksamma karriär. Han har bred kunskap när det kommer till att leda webbprojekt, att skapa användarvänliga webbplatser och att hantera webbplatser med mycket data.

Kursledare: Anna Unnerud Björsland

Anna är tech- och e-commerce konsult på Aimfor. Hon har arbetat i flera olika positioner inom e-commerce och är van att handleda och föra utvecklingsarbete framåt.

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Intresserad av Webbstrategi - maximera din viktigaste plattform och vill veta mer? Kontakta kursarrangören direkt! En intresseanmälan är kostnadsfri och inte bindande.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.