Visa kurser.se som: Mobil

COVID-19 - hur påverkas din kurs? Vi samlar artiklar kring coronaviruset och utbildning samt tips för dig som ska söka kurs. Läs mer här.

Masterclass i webbpsykologi och beteendedesign: Fördjupning

Webbdagarna Academy
Kursinformation
Distans, Stockholm
1 dag
2020-09-09
5 950 - 6 950 SEK inkl. moms

Kursbeskrivning

Finns nu även som distanskurs! För dig som vill öka retention och engagemang

Kostnaden för att konvertera en befintlig kund på nytt är enligt studier cirka fem gånger lägre än kostnaden att anskaffa en ny kund. Men till skillnad från arbetet med att skapa tillväxt genom nya kunder finns det inga enkla growth hacks och virala knep som driver upp er retention och kundlojalitet. Här handlar det istället om att förstå vilka behov ni uppfyller hos kunden, att förstå dennes drivkrafter och att vårda och engagera de som är mest dedikerade.

Observera att kursen fokuserar uteslutande på att öka retention och engagemang, snarare än att få in nya kunder. Är du intresserad av en bredare vinkel av ämnet beteendedesign rekommenderar vi vår omåttligt populära Masterclass i webbpsykologi och beteendedesign. Deltar du på båda kurserna har du möjlighet att nå den eftertraktade titeln Diplomerad beteendedesigner.

Är du intresserad och vill veta mer om kursen?

» Vänligen fyll i en intresseanmälan nedan

Hur påverkar COVID-19 denna kurs?

Vi på kurser.se är övertygade om att kunskap driver människor och organisationer framåt. Det gör även de arrangörer vi samarbetar med.
Många kurser ställs exempelvis om från klassrums- till distansutbildning.

För att ta reda på om denna kurs påverkas med anledning av COVID-19, kontakta gärna arrangören.

Målgrupp

Den här kursen är perfekt för dig som arbetar inom kommunikation, marknadsföring, design och affärs/produktutveckling – och som vill ha forskningsbaserad kunskap om hur beteendedesign och webbpsykologi kan användas för att skapa just lojala och engagerade kunder. Och därmed öka er retention rate.

Kursinnehåll

Det här lär du dig på kursen

  • Att skapa insatser som får kunden att värdera din tjänst eller produkt mer – och få svårare att lämna den
  • Kundpsykologiska verktyg för att identifiera, engagera och belöna dina mest lojala kunder
  • Verktyg för att identifiera orsaker till churn och lågt engagemang
  • En rad psykologiska designprinciper för att ta dig an olika typer av retentionutmaningar
  • Hur ni bör organisera er för att använda mer webbpsykologi i ert dagliga arbete

Upplägg

08:30-09:00 – Introduktion till hur beteendedesign kan användas i retention

  • Genomgång av hur innovationer och tjänster sprids över tid
  • Affärsmässiga möjligheter med beteendedesign
  • Därför räcker inte fokus på kundanskaffning, klick och volym för att bygga framgångsrika tjänster och produkter

09:00-10:00 – Vad är meningsfullt för din kund?

  • En introduktion till människocentrerad design och varför kundens behov alltid ska vara din utgångspunkt
  • Du lär dig att liera era mål med individens önskningar – och får exempel på organisationer som lyckats med detta
  • Vi tar fram just dina lojalitetsutmaningar

10:00-10:15 – Förmiddagspaus

10:15-11:00 – Psykologisk definition av engagemang och retention

  • Definition av lojalitet utifrån ett psykologiskt perspektiv
  • Bra och dåliga sätt att mäta engagemang
  • Lojalitetsmönster – vanor, rutiner och sällanköp
  • Psykologiska kontraktet – grunden för långvariga kundrelationer

11:00-12:00 – Förstå retention-utmaningar med hjälp av psykologiska drivkrafter

  • Workshop där vi använder en uppsättning psykologiska drivkrafter för att förstå lågt engagemang och kunder som lämnar din tjänst eller produkt

12:00-13:00 – Lunch 

13:00-13:30 – Rita ut din egen lojalitetsutmaning

  • Eftermiddagen har formen av en beteendedesign-insats i miniformat. Vi fördjupar oss i din utmaning, identifierar viktiga beteenden och genererar sedan insatser kopplade till tre viktiga arenor för retention: aktivering, återbesök av tjänst och avhopp

13:30-14:30 – Insatser för aktivering som triggar långsiktighet

  • Hur möter man en ny kund på ett sätt som ökar sannolikheten för att hen kommer tillbaka?Vi ser till en rad intressanta psykologiska studier och tillämpningar av dessa innan vi skapar egna idéer på retention-ökande strategier

14:30-14:45 – Eftermiddagspaus

14:45-15:30 – Hantera återkommande kunder rätt

  • Många organisationer har fastnat i ett mönster där illojala kunder belönas genom diverse nykundsrabatter medan lojala kunder oftast behandlas styvmoderligt. I detta block ser vi över vad du kan göra för att belöna återkommande kunder på ett kostnadseffektivt sätt

15:30-16:15 – Räddningsaktiviteter och hur du hanterar avhopp

  • Vi går igenom aktuell forskning som du kan omsätta i praktiken för att behålla en kund som är på väg att lämna din tjänst eller produkt

16:15-16:30 – Summera dagen i din nya lojalitetsresa

  • Vi syr ihop alla lärdomar, modeller och psykologiska verktyg i ett första utkast av din nya kundresa – ett värdefullt sätt att paketera dagen i något som du lätt kan ta vidare när du kommer tillbaka till jobbet

Kursledare

Niklas Laninge – ledande auktoritet inom beteendedesign

Niklas är psykolog som grundat en rad digitala företag där beteendeförändring alltid varit kärnan i verksamheten. Sedan 2010 har han föreläst och hjälpt företag använda insikter från psykologi i kommunikation och produktutveckling. I dag arbetar Niklas som director of behavioral insights på psykologföretaget PBM.

Niklas har tillsammans med Arvid Jansson författat böckerna Beteendedesign, Beslutsfällan och Digitala Beteenden.

Intresseanmälan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill veta mer om Masterclass i webbpsykologi och beteendedesign: Fördjupning.

Webbdagarna Academy

Webbdagarna Academy

Webbdagarna Academy är Sveriges ledande kursarrangör inom digitala ämnen. Tillsammans med landets främsta digitala experter arrangerar vi nyskapande, djupgående och mycket lärorika heldagskurser kurser på distans och i Stockholm med max 15 deltagare per tillfälle. Kort sagt: det är här...


Läs mer och visa alla kurser med Webbdagarna Academy

Kontaktuppgifter till Webbdagarna Academy

Webbdagarna Academy

Magnus Ladulåsgatan 65
10678 Stockholm

Tel: 08-453 60 00

Recensioner
Bli den första att recensera Masterclass i webbpsykologi och beteendedesign: Fördjupning!

Liknande kurser