
Kursbeskrivning
För dig som vill styra digitala beteenden
Konvertering handlar om att få människor att utföra ett visst typ av beteende vid ett givet tillfälle. Dagens komplexa digitala landskap kräver därför att du förstår hur människor fungerar och vad som får oss att agera. Beteendedesign är ett fält med grunderna i inlärningspsykologi, beteendeekonomi och neurovetenskap med syftet att skapa just budskap och design som får människor att agera – på precis det sätt du vill.
Det här lär du dig på kursen
- Vad beteendedesign och webbpsykologi är och vilken forskning som ligger till grund för ämnet och dess metoder
- Psykologiska grundbultar som hjälper dig att förstå hur dina användare eller kunder tänker och agerar i dina kanaler
- Verktyg för att utföra en beteendeanalys
- Modeller för att definiera utmaningar och skapa texter, design och andra typer av call to actions som ökar nyckelbeteenden
- Inspirerande exempel på hur digitala företag använder beteendedesign för att påverka sina användares beteenden
Målgrupp
Den här kursen är perfekt för dig som arbetar inom kommunikation, marknadsföring eller produkt/affärsutveckling och som vill få en djupare förståelse för människans digitala beteende och praktiska modeller som hjälper dig att förbättra din konvertering – på ett nytt, beteendebaserat sätt.
Upplägg
09:00-09:30 – Introduktion till beteendedesign
- Fältets akademiska bakgrund
- Exempel på beteendedesign i vardagen
- Naturliga användningsområden för ämnet
- Lär dig se beteendedesignen i ditt liv
09:30-10:30 – Kundpsykologiska drivkrafter
- Grundbultarna i inlärningspsykologi och vad de innebär för dig som arbetar med digitala plattformar
- Varför gör människor som de gör?
- Vilka robusta psykologiska forskningsfynd kastar nytt ljus på återkommande utmaningar?
10:30-10:45 – Förmiddagspaus
10:45-11:15 – Kundpsykologiska drivkrafter: Fortsättning
11:15-12:15 – Beteendeanalys
- Vad är egentligen ett beteende och vad styr dem?
- Bryt ner utmaningar till beteenden
- Analysera din målgrupps beteende
- Sammanställning av beteendeanalys
12:15-13:15 – Lunch
13:15-14:00 – Triggers som förenklar beteenden
- Studier på hur minskad friktion leder till konvertering
- Exempel på företag som förenklar för användaren
- Modeller för att generera CTA:s som förenklar
14:00-14:45 – Triggers som gör önskade beteenden mer attraktiva
- Studier som skapar attraktion
- Exempel på CTA:s som fångar kundens uppmärksamhet
14:45-15:00 – Eftermiddagspaus
15:00-15:15 – Triggers som anspelar på sociala drivkrafter
- Skapa nätverkseffekter och sociala bevis
- Exempel på lyckade referral-insatser
15:15-16:00 – Triggers som kommer vid rätt tillfälle
- Studier kring vikten av tajming, tidpunkt och att skicka rätt trigger vid rätt tillfälle
16:00-16:30 – Summering av dagen
- Vad du ska göra när du är tillbaka på arbetsplatsen, hur du lär kollegorna att använda modellerna från kursen och var du kan hitta mer inspiration
- Q&A
Kostnader
Pris distans:
7950 kr
Pris fysisk:
8950 kr
Kursledare
Kursledare: Niklas Laninge & Arvid Janson
Niklas är psykolog som har grundat en rad digitala företag där beteendeförändring alltid har varit kärnan i verksamheten. Sedan 2010 har han föreläst och hjälpt företag att använda insikter från psykologi i kommunikation och produktutveckling. Arvid är ingenjör med en andra examen i marknadsföring, som likt Niklas grundat flera mjukvaruföretag med fokus på beteendeförändring. I dag arbetar han som designer och produktspecialist och hjälper företag att bygga lättanvända och tilltalande digitala produkter.
Tillsammans har duon författat böckerna Beteendedesign och Beslutsfällan. Sommaren 2019 kommer deras tredje bok som helt fokuserar på att trigga digitala beteenden.
Intresseanmälan
Webbdagarna Academy

Webbdagarna Academy är Sveriges ledande utbildare inom digitala ämnen. Tillsammans med landets främsta digitala experter arrangerar vi nyskapande, djupgående och mycket lärorika kurser med ett tydligt syfte: att göra dig ännu bättre i din yrkesroll!...
Kontaktuppgifter till Webbdagarna Academy
Webbdagarna Academy
För att få mer information om Masterclass i webbpsykologi och beteendedesign, fyll i följande uppgifter: