Google Analytics 4

Webbdagarna Academy, i Stockholm (+2 orter)
Längd
1 dag
Pris
7 950 - 11 187,50 SEK
Nästa kurstillfälle
Kontakta oss! se detaljer
Utbildningsform
Kurs
Längd
1 dag
Pris
7 950 - 11 187,50 SEK
Nästa kurstillfälle
Kontakta oss! se detaljer
Utbildningsform
Kurs
Få mer information om kursen 👍

Kursbeskrivning

Certifieringskurs i Google Analytics

För dig som vill förstå och använda Google Analytics 4

Google Analytics 4 är den nya generationen av Google Analytics – och en hel del har förändrats från den tidigare versionen Universal Analytics. På den här kursen lär du dig allt om hur Google Analytics 4 (GA4) fungerar och får en komplett bild av alla nyheter du måste ha koll på. Vi går grundligt igenom allt ifrån den nya logiken bakom sessioner och events till hur du skapar rapporter och funnels – samt hur du utforskar och visualiserar den data som är relevant för just dig.

Kursen blandar teori med flera praktiska övningar och leds av en av Sveriges mest framstående experter inom webbanalys och teknisk marknadsföring.

Det här lär du dig på kursen

  • Grunderna i hur nya Google Analytics 4 fungerar och är uppbyggt

  • De viktigaste skillnaderna jämfört med Universal Analytics

  • Vilka trafikkällor som är viktigast för din sajt och hur de samspelar med varandra

  • Hur du skapar rapporter och funnels som är relevanta för just dig

  • Vad dina besökare gör på din sajt eller app och vilka de är

  • Hur du mäter och analyserar vad varje besökare är värd

Är du intresserad och vill veta mer om kursen?

» Vänligen fyll i en intresseanmälan nedan

Målgrupp

Kursen är perfekt för digsom vill få full koll på hur Google Analytics 4 fungerar – och hur detta moderna analysverktyg kan hjälpa just dig att förstå besökarnas beteende på din sajt eller app.

Kursen går utmärkt att boka fristående men ingår även i kursprogrammetCertifierad digital marketing manager.

Upplägg

Kursprogrammet

09:00-09:30 – En ny generation av webbanalys

  • Webbanalys i dag
  • Viktiga verktyg
  • Evolutionen av Google Analytics

09:30-10:30 – Funktioner och terminologi

  • Dimensioner och mätvärden
  • Användare och sessioner
  • Konverteringar
  • Rapporter

10:30-10:45 – Förmiddagspaus

10:45-12:15 – Gränssnitt

  • Kontostruktur
  • Navigering i verktyget
  • Rapporter för förvärv (acquisition) och engagemang
  • Intäktsgenerering
  • Jämförelser och segmentering

12:15-13:15 – Lunch

13:15-14:15 – Attribution

  • Så fungerar kampanjspårning
  • Attributionsmodeller
  • Jämförelser av modeller

14:15-14:30 – Eftermiddagspaus

14:30-15:45 – Utforska och visualisera data

  • Så bygger du trattar (funnels) och rapporter
  • Free-form utforskande
  • Så upptäcker du avvikelser i datan

15:45-16:00 – Summering och slutsatser

Kursledare

Kursledare: Ted Solomon – ledande expert inom teknisk marknadsföring

Ted Solomon är grundare och vd för den datadrivna marknadsföringsbyrån Ctrl Digital som på bara några år har blivit pionjärer inom ”cloud for marketing”, ett samlingsbegrepp för att aktivera företagens insamlade data via molnteknik för att accelerera digital tillväxt. Ctrl Digital har många av Sveriges större företag som sina kunder. Ted är en av landets främsta experter på digital analys och teknisk marknadsföring.

Kursledare: Elin Svensson – Analytics specialist

Elin Svensson är en av Ctrl Digitals specialister inom analys och teknisk marknadsföring. Hon har bland annat bred kunskap inom tracking och implementation av Google Analytics 4 och en gedigen erfarenhet av att utbilda kunder i verktyget. Elin har även hög kompetens inom skapande av mätplaner, uppföljning av affärsmål och användarintegritet.

Kommande kursstarter

1 tillgänglig kursstart

Kontakta oss!

  • Kurs
  • Stockholm

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Intresserad av Google Analytics 4 och vill veta mer? Kontakta kursarrangören direkt! En intresseanmälan är kostnadsfri och inte bindande.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.