Kursbeskrivning

Content production för sociala medier på Distans!
Att skapa content för sociala medier handlar om att löpande ta hand om ditt varumärke och dina relationer med kunder, nya som befintliga. Detta görs genom att skapa innehåll (text, video, bild) som engagerar din målgrupp och som anpassats efter kanaler och målsättningar.
Den här kursen behandlar alla områden inom att planera, producera och publicera innehåll optimerat för sociala medier. Du får handfasta tips och guidning kring hur du tar fram innehåll som driver försäljning, ökad varumärkeskännedom och engagemang. Vi går igenom formatanpassningar och hur du estimerar din tid. Du får även tips om de mest effektiva och använda tjänsterna och verktygen som används i branschen.
Men framförallt lär du dig att skapa innehåll med högt produktionsvärde. Vi skapar moodboards, tar fram en tonalitet och går igenom hur du filmar, designar och skriver för sociala medier.
Kursen är fylld med användbara mallar och vägledning i de olika social mediakanalerna. De kanaler vi fokuserar mest på är Facebook och Instagram, men vi går även igenom LinkedIn, Twitter, Youtube, TikTok och Snapchat.
Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som vill utveckla dina kunskaper inom innehållsproduktion för sociala medier. Du är antingen helt ny på området eller så har du en traditionell bakgrund inom kommunikation och vill bredda dina kunskaper inom sociala medier. Kursen riktar sig till dig som både jobbar kommersiellt och på myndighet. Du är kanske intresserad av att kompetensutveckla dig och få handfasta tips på hur du ska jobba med sociala medier.
Kursen är även utformad för att spara dig tid genom att erbjuda mallar och vägledning till tjänster, verktyg och underlag som varje sociala media-kreatör behöver i sitt dagliga arbete.
- För dig som vill börja jobba med social medier, men behöver förkunskaper.
- För dig som har en traditionell bakgrund inom grafisk design, art direction eller copywriting.
- Du jobbar med liknande område i digitala medier men behöver spetskompetens inom just sociala medier.
- För dig som testat på att skapa innehåll, men som vill öka kvalitén och produktionsnivån.
Kursen förbereder dig för att jobba med allt inom innehållsproduktion i sociala medier och självständigt kunna sköta ett företags social media kanal/er. Som certifierad kan du söka till juniora roller inom sociala medier med fokus på att skapa innehåll. För dig som redan har arbetserfarenhet och utbildning inom andra kommunikationsområden hjälper denna kurs dig att söka till mer seniora tjänster inom sociala medier. Kursen breddar även din kunskap inom sociala medier för dig som har en traditionell bakgrund inom grafisk design, art direction eller copywriting vilket är värdefullt i dagens medielandskap. Kursen ger dig möjlighet att erbjuda fler tjänster åt nuvarande eller potentiella kunder, både som anställd på byrå eller i en frilansverksamhet.
Några vanliga jobbtitlar som du kan få efter avklarad utbildning är:
- Social Media Manager
- Social Media Specialist
- Social Media Ansvarig
- Community Manager
- Social Media Kreatör
- Social Media Coordinator
- Content Producer
- Content Designer
- Innehållsansvarig för sociala medier
Kursledare
Avilin Persson
Avilin Persson har sedan 2012 jobbat med sociala medier för kunder som bland annat Coca-Cola, Lenovo, NIBE, Utbildningsförvaltningen och Barncancerfonden. Under den tiden har hon hunnit jobba både inhouse, på byråer och som egen konsult. Hon har även varit kursansvarig på Nackademin där hon utbildat framtida digitala strateger och digitala kommunikatörer inom sociala medier.
Kostnader
Kursen i Content production för sociala medier kostar 4995 kr (inkl. moms) och du har sedan obegränsad tillgång till kursen för alltid!
Du kan betala kursen med Klarna, Swish och faktura.
Vi erbjuder dessutom delbetalning i samarbete med Klarna.
Innehåll och läroplan
- Strategin bakom att skapa innehåll
- Planering av innehåll och produktion
- Tjänster för ljud, bild och video
- Verktyg och program för att skapa innehåll
- Verktyg och tjänster för analys och utvärdering
- Hur du skapar och producera bild-, video- och ljud-innehåll
- Hur du skriver för sociala medier
- Hur du med hjälp av hashtags och captions ökar räckvidden och skapar engagemang
- Publicera och utvärdera ditt arbete i sociala medier
Läroplan
Kursen delas in i 10 moment och tillhörande delmoment.
Tillhörande varje moment finns det uppgifter att lösa, tutorials som visar exempel på praktisk användning, instuderingsmaterial och quiz för att testa dina kunskaper.
Kursen nyttjar i huvudsak dessa medel för utlärning:
- Inläsningsmaterial
- Videomaterial
- Bildförklaringar
- Övningsuppgifter
- Certifieringstest
- Quiz
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 5
Otroligt professionell kurs som grundligt leder en vid handen igenom den snåriga terräng som är SOME. Jag är mycket tacksam för allt gediget material, videos och övningar. Jag k...
Superbra kurs! Jag är art director som vill få mer koll på SoMe och produktion av content. Kursen är så himla bra och välgjord.
En väldigt bra kurs med fint upplägg och tydliga avsnitt och en ”check up” efter varje del gjorde också att man lättare kunde dela upp kursen om man tex läste den sidan om sitt ...