Kursbeskrivning

- PR och medierelationer
- Varumärkesstrategi och konceptutveckling
- Rollen som kommunikatör
Du som är nyfiken på kommunikation i allmänhet och PR i synnerhet har mycket att hämta på den här kursen. Här lär du dig hur ett effektivt PR-arbete kan se ut och får börja bygga den verktygslåda som du kommer ha nytta av i ditt dagliga arbete om du bestämmer dig för att satsa på PR fullt ut.
Om kursen
Denna grundläggande kurs rustar dig för att kunna börja arbeta strategiskt och taktiskt med PR i en snabbt föränderlig medievärld. Under tio veckor går vi igenom grunderna för ett effektivt PR-arbete. Teoretiska föreläsningar varvas med praktiska övningar – allt lett av yrkesverksamma profiler från branschen.
Kursen syftar till att ge inblick i hur PR kan fungera som ett kostnadseffektivt alternativ, eller komplement till traditionell reklam och marknadsföring. Du kommer att få en djupare förståelse för varumärkesstrategi, medielogik, nyhetsvärdering och medierelationer samt möjlighet att träna på att tänka konceptuellt och formulera vassa kommunikationsbudskap. Under kursen kommer du lära dig att göra PR-planer, skriva pressmeddelanden, jobba med budskap och talespersoner internt samt skapa intresse genom sociala medier.
Vem är kursen för?
Du som söker kanske driver ett eget företag, jobbar i en större organisation eller är nyutexaminerad och vill tillgodogöra dig mer praktisk träning inför arbetslivet. Du behöver inga förkunskaper inom PR och marknadsföring.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
23 125 kronor
Studieavgift exkl. moms
18 500 kronor
Egna studietimmar
1-2 timmar/veckaKursansvarig
Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på TUI.
Det här får du
- PR-verktygslådan
- Konceptutveckling och kreativitet
- Rollen som kommunikatör
- Journalistens verklighet och att jobba med influencers
- Sociala medier och digitala kampanjer
Intresseanmälan

Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer och visa alla kurser med Berghs School of Communication