Visa kurser.se som: Mobil

Hohoho! 🎅 NedrĂ€kningen till jul har börjat! Det firar vi pĂ„ kurser.se med en klurig jultĂ€vling. LĂ€s mer hĂ€r.

Visar 21-40 av 84 träffar

I texten nedan reder vi ut betydelsen av mindfulness och vad mindfulness kan göra för dig. Vill du veta mer om mindfulness ber vi dig kontakta de kursarrangörer som du ser i listan ovan sÄ kan de berÀtta mer om hur de arbetar med mindfulness i sina kurser.

Mindfulness

Mindfulness kommer ursprungligen frĂ„n Buddhismen och handlar om att leva mer nĂ€rvarande i nuet och ta saker för vad det Ă€r. SjĂ€lva ordet mindfulness betyder sinnesnĂ€rvaro. Mindfulness tar fasta pĂ„ ögonblicket och kan hjĂ€lpa dig att hitta balans i livet. Metoden för mindfulness Ă€r enkel, men krĂ€ver regelbunden övning för att ge bĂ€sta resultat. 

Centrala delar inom mindfulness:

1. Andningsankaret (att betrakta andningen. Det har en samlande och fokuserande effekt. Sinnet lugnar sig och vi blir mer nÀrvarande)

2. Mindful Yoga (en enkel form av yoga som trycker mer pÄ vÄr nÀrvaro i rörelsen Àn att vi utmanar oss sjÀlva i stÀllningen)

3. Meditation (ett sÀtt att stilla tankarna och fokusera. Att bara sitta i tystnad med sig sjÀlv)

4. GÄende meditation (samma sak som ovan, men man gÄr mycket lÄngsamt, med intentionen att vara djupt medveten om varje steg)

5. Formeln SOAL (Stanna upp, Observera, Acceptera, LÄt gÄ)

Vad Àr mindfulness bra för?

  • FörbĂ€ttrar vĂ„ra relationer  
  • HjĂ€lper till att identifiera och slĂ€ppa taget om jobbiga saker
  • Hittar ett inre lugn
  • Arbeta med dĂ„lig sjĂ€lvkĂ€nsla, relationsproblem, fobier, Ă„ngest, sorg, nedstĂ€mdhet

Kurser i Mindfulness

Mindfulness, eller medveten nÀrvaro som man ofta sÀger pÄ svenska, handlar om sinnesnÀrvaro - att leva i nuet. Metoden Àr över 2000 Är gammal och har sitt ursprung i zenbuddismen. Mindfulness ger en medveten nÀrvaro i nuet som gör att man blir friare att vÀlja hur man vill agera pÄ det som hÀnder i tankar, kÀnslor och kroppen i varje ögonblick. Att leva i nuet kan i dag vara svÄrt, eftersom vi hela tiden omges av TV, internet, tidningar och alla "mÄsten" som hela tiden skapas. En viktig del av att leva enligt Mindfulness Àr att acceptera att vi inte kan pÄverka det förflutna, men vi kan vÀlja att förhÄlla oss till det pÄ ett annat sÀtt. Att acceptera det som hÀnt Àr ett funktionellt sÀtt att hantera tillvaron, och man minimerar Àltandet av det man inte lÀngre kan pÄverka . MÄnga har en tendens att Àlta saker som gÄtt snett i det förflutna samtidigt som det stÀndigt finns planer för framtiden. Med ett sÄdant förhÄllningssÀtt kan det vara svÄrt pÄverka nuet, den enda tid vi har makt över. Mindfulness lÀr oss att acceptera verkligheten som den Àr, oavsett om vi tycker om det som har hÀnt eller inte. Framtiden kan man dÀremot pÄverka genom att vara medveten i nuet, och Mindfulness kan vara ett verktyg för att uppnÄ denna medvetenhet . Mindfulness definieras ofta som förmÄgan att fokusera, att med avsikt vara i nuet, utan att bedöma det som hÀnder i omgivningen. Mindfulness handlar om att finna ett sinnelag inom sig och uppnÄ: frid, acceptans, nÀrvaro och ett icke-dömande tÀnkande.

Exempel pÄ hur mindfulness kan tillÀmpas:

  • I vardagen: LĂ„ta bli att hĂ€nga upp sig pĂ„ smĂ„saker eller fokusera pĂ„ vad andra mĂ€nniskor gör eller inte gör. Njut av fint vĂ€der och vacker natur.
  • Relationer: Genom att vara mer nĂ€rvarande kan alla relationer förbĂ€ttras, du lĂ€r dig lyssna, acceptera och sluta döma andra med hjĂ€lp av mindfulness.
  • Bra tankar: mindfulness ökar medvetenheten om det inre livet. Vilka tankar skapar bra kĂ€nslor hos dig? Mindfulness gör det lĂ€ttare att upptĂ€cka och slĂ€ppa taget om tankar som fĂ„r oss att krympa eller mĂ„ sĂ€mre Ă€n vi förtjĂ€nar.


Metoder inom mindfulness:

  • Andningsankaret: Betrakta andningen. Sinnet lugnar dĂ„ ner sig och vi blir mer nĂ€rvarande i nuet.
  • Mindful Yoga: Enkel yoga som har mer fokus pĂ„ nĂ€rvaro i rörelsen Ă€n att Ă€n att man utmanar sig sjĂ€lv i stĂ€llningen.
  • Meditation: Stillar tankarna och lĂ„ter dig fokusera. Att bara sitta i tystnad med sig sjĂ€lv.
  • GĂ„ende meditation: Man gĂ„r mycket lĂ„ngsamt och Ă€r djupt medveten om varje steg.


Kurser i mindfulness i olika stÀder
» Mindfulness i Stockholm
» Mindfulness i Göteborg

JÀmför kurser