Visa kurser.se som: Mobil

Internetmarknadsföring kurser

Internetmarknadsföring - lär dig synas smart på internet 

Lär dig hur du kan öka din synlighet på webben genom t.ex. Google Adwords och sociala medier. På en internetmarknadsföring kurs får du vikiga kunskaper på hur du kan ersätta eller komplettera SEO på din hemsida. Med kunskaper i internetmarknadsföring kan du också särskilja på betald och icke betald trafik, vilket hjälper dig att bedöma värdet på att driva nya besökare till din hemsida.

Sökmotoroptimering (SEO) - onpage kurs
TopVisible
         
(13)
5 563 SEK
Malmö
Onpage SEO-kurs för dig i Malmö – lär dig sökmotoroptimering Sökmotoroptimering (SEO) är en viktigt del när ni utvecklar eller...
AdWords-kurs - Nybörjare & Fortsättning
J.F. HemsidePortalen
5 999 SEK
Distans
Kursen som lär ut både nybörjarkunskaper och fördjupade kunskaper i Google AdWords. Nu två kurser till priset av en! Vi...
Grundkurs digital strategi i Malmö
TopVisible
9 313 SEK
Malmö
Hur ska du nå alla potentiella kunder som använder internet? Första steget bör alltid vara att skapa en strategi för din...
Facebook & Instagram Ads - avancerad kurs
TopVisible
5 563 SEK
Malmö
Ta dina kunskaper till nästa nivå! Under den avancerade kursen går vi mer på djupet i annonsering på Facebook och Instagram....
Sociala Medier
InfoMediaTech AB
         
(2)
4 995 SEK
Flera orter (3)
Lär dig att skapa professionella nätverk och marknadsföra dig själv via sociala medier. Kursen är fylld av spännande moment och...
Google AdWords-kurs grundkurs
TopVisible
         
(7)
5 563 SEK
Malmö
Google AdWords är den enskilt största reklamkanalen online i Sverige idag. Oavsett om du vänder dig till företagskunder eller konsumenter...
Digital innehållsstrategi
Berghs School of Communication
31 250 SEK
Stockholm
Att fylla sin digitala plattform med innehåll är ett roligt jobb – och med ett ordentligt ramverk ser man dessutom...
Digital kommunikation Start
Berghs School of Communication
22 500 SEK
Distans
Den digitala världen erbjuder oändliga möjligheter till snabbfotad och spännande kommunikation! Den här kursen lär dig om digital kommunikation och...
Google AdWords
Mediakurser
3 995 SEK
Stockholm
– annonser i Google och på YouTube Få fler besökare till din webbplats och mer värde från din pay-per-klick-annonsering med Google...
Digital kommunikation Start
Berghs School of Communication
18 750 SEK
Stockholm
Digitala plattformar och sociala medier erbjuder oändliga möjligheter för den som vet hur man utnyttjar dem till sin egen fördel....
Content Marketing
InfoMediaTech AB
4 995 SEK
Flera orter (3)
Content Marketing Vi går igenom hur man på bästa sätt kan sprida sin info och kommunikation i olika digitala kanaler. Planera...
Google Analytics
Mediakurser
3 995 SEK
Stockholm
– kom igång med att läsa statistik Genom att förstå hur du ska använda Google Analytics på rätt sätt kan du...
Google Analytics grundkurs
TopVisible
         
(5)
5 563 SEK
Malmö
På vår  Google Analytics-kurs  i  Malmö  lär du dig grunderna i verktyget för att förstå mer om dina besökare, hur...
Dina kunder finns på nätet - Kom igång med E-handel
SV Göteborg
950 SEK
Göteborg
Kursledare är Carina Lindström som innan hon startade Ehandelskliniken har 15 år erfarenhet inom reklambyrå. Nu senast som försäljning- och...
Digital management
Berghs School of Communication
31 250 SEK
Stockholm
Det här är en kurs för dig som redan har arbetat med företagets digitala närvaro eller står inför att göra...
Skapa din signaturkollektion - produktutveckling för kreativa entreprenörer
AVENUE
3 744 SEK
Distans
Skapa egen kollektion och lär dig hur du kan producera dina designs i olika delar av världen på ett säkert...
Webbstrategi och sociala medier
InfoMediaTech AB
5 995 SEK
Flera orter (3)
Bli en bättre webbstrateg Detta är en kurs för dig som vill ha kunskap och verktyg för att ta fram...
Öka din försäljning - distanskurs
Medborgarskolan Syd
4 900 SEK
Distans / Online
Öka/Dubbla din försäljning på 20 veckor med digital utbildning. Du får tillgång till en digital studieplattform med 5 övningar per...
Grundläggande PR - Public Relations i praktiken, online
Medborgarskolan Stockholm
2 950 SEK
Distans / Online
Medborgarskolans utbildning i PR fokuserar på praktiska kunskaper och färdigheter som gör att du får en god inblick i PR-branschen...
Digital marknadsföring för småföretagare och entreprenörer
AVENUE
6 244 SEK
Distans
Detta program går på djupet i marknadsföring, begreppet relevans och hur du ska tillämpa det i ditt marknadsföringsarbete. Vi bygger...
Marknadsföring på Youtube
TopVisible
         
(2)
5 563 SEK
Malmö
Youtube är världens största videoplattform och världens näst största sökmotor, och med över 1 miljard användare finns det oändliga möjligheter...
Digital Transformation - paketera & leverera din kompetens online
AVENUE
6 244 SEK
Distans
Onlinekurs, e-learning, webbkurs eller e-kurs, handlar om att du som företagare paketerar dina kunskaper till ett värdeerbjudande för dina kunder. Du...
Marknadskommunikation
Berghs School of Communication
31 250 SEK
Stockholm
En spännande och utvecklande kurs för dig som redan har arbetat med kommunikation på något sätt och nu vill skaffa...
Digitala strategier
InfoMediaTech AB
5 995 SEK
Flera orter (3)
Lär dig hur du framgångsrikt kan jobba med digitala strategier. Få fler besökare, kunder och affärer. Under en heldag för du...
Content marketing
Berghs School of Communication
25 000 SEK
Distans
Att bygga ett starkt varumärke med hjälp av trovärdigt innehåll i sin kommunikation är nästan ett måste idag, när allt...
Digital analys och mätning
Berghs School of Communication
30 000 SEK
Stockholm
Det finns många fördelar med att arbeta digitalt. En av dem är tveklöst att det finns så stora möjligheter att...
Digital annonsering
Mediakurser
6 995 SEK
Stockholm
– lär dig mer om din målgrupp och rikta dina annonser .  Lär dig annonsera på Google med AdWords och...
Google AdWords – displayannonsering, remarketing och AdWords Editor!
TopVisible
5 563 SEK
Malmö
Google AdWords är den enskilt största reklamkanalen online i Sverige idag. Oavsett om du vänder dig till företagskunder eller konsumenter...
Google Analytics
InfoMediaTech AB
         
(3)
5 395 SEK
Flera orter (3)
Google växer snabbt och är den främsta sökkanalen i Sverige med mer än 30 miljoner sökningar per dag. Med denna...
Marknadsföring Start
Berghs School of Communication
18 750 SEK
Stockholm
Välkommen att ta ett första kliv in i marknadsföringsvärlden med den här kursen! Här skaffar du dig grundläggande kunskap om...
Content marketing
Berghs School of Communication
30 000 SEK
Stockholm
Bra content marketing bygger varumärket och genererar affärer. Med relevant innehåll till rätt personer får du resultat som inte går...
Digital innehållsstrategi
Berghs School of Communication
30 000 SEK
Stockholm
Att finnas på Internet är inte detsamma som att höras – och att formulera sig kreativt är tyvärr inte någon...
Digitalisera ditt företag och nå dina kunder online!
SV Göteborg
950 SEK
Göteborg
Varmt välkommen till Småföretagsakademin där vi under två tillfällen fördjupar oss i digitaliseringens möjligheter och utmaningar. Vi kommer att fördjupa...
Marknadsföring på YouTube
Berghs School of Communication
7 500 SEK
Stockholm
YouTube är idag världens största videoplattform. Ca 400 timmar videoinnehåll laddas upp varje minut. Varför ska någon titta på just...
Marknadsföring Start
Berghs School of Communication
22 500 SEK
Distans
Du som vill börja arbeta med marknadsföring får med den här kursen en grundläggande förståelse för de olika processer och...
Marknadsföring på LinkedIn
Berghs School of Communication
7 500 SEK
Stockholm
LinkedIn är en naturlig del för många i deras professionella roll och vardag och här finns det stora möjligheter för...
Twitter för företag
Mediakurser
3 995 SEK
Stockholm
– världens mest använda layoutprogram. Kom igång med Twitter integrera Twitter med din webbplats. Skapa ett annonskonto och mät resultat ...
Facebook & Instagram Ads - grundkurs
TopVisible
         
(5)
5 563 SEK
Malmö
Under grundkursen kikar vi på statistik om användning av sociala medier och användning av Facebook och Instagram i huvudsak. Vi...
AVENUE BUSINESS SYSTEM - steg för steg från en idé till ett framgångsrikt företag
AVENUE
36 250 SEK
Distans
AVENUE BUSINESS SYSTEM är en affärsutvecklingsmetodik för småföretag. Detta system lär dig att få nya kunder. Det är ditt ultimata...
Digital PR
Berghs School of Communication
25 000 SEK
Distans
Du som arbetar med PR och marknadsföring och vill bli ännu mer slipad på de digitala delarna kommer att få...
LinkedIn för företag
Mediakurser
4 995 SEK
Stockholm
– professionell bild av ditt företag Visa en professionell bild av ditt företag i Sociala Medier. Rekrytera nya personal, hitta...
Marknadsföring på Facebook & Instagram
Berghs School of Communication
7 500 SEK
Stockholm
Facebook och Instagram innebär fantastiska möjligheter att kommunicera, både med de som redan gillar varumärket och nya bekantskaper. Här får...
Berghs Upgrade – Content manager
Berghs School of Communication
87 500 SEK
Stockholm
Bli en content manager på 12 veckor! Framtidens marknadsavdelning arbetar utifrån ett redaktionellt perspektiv, med regelbundet målgruppsanpassat och aktivt innehåll....
Digital marknadskommunikation
Berghs School of Communication
33 750 SEK
Stockholm
Du som har grundläggande kunskap i hur det är att arbeta med marknads­kommunikation och nu vill ta steget att arbeta...
Effektiv marknadskommunikation
Berghs School of Communication
25 000 SEK
Stockholm
En väl fungerande kommunikation kan vara det som avgör hur ett företag lyckas, både internt och externt. Därför finns det...
  • = Reportage
  • = Video
Visar 1-45 av 45 träffar
 

Internetmarknadsföring med Google Adwords

Sponsrade länkar handlar om att köpa olika nyckelord som är relevanta för sajten. De köpta sökorden presenteras i Google som små textannonser bredvid eller ovanför de indexerade resultaten. Sponsrade länkar baseras på kostnad per klick (CPC) vilket innebär att dina annonser visas helt kostnadsfritt vid relevanta sökningar i Google. Beroende på konkurrens på sökord kostar det olika mycket och om du vill att din länk ska hamna högst upp så är det budgivning som gäller. Du betalar endast när en besökare klickar på din annons och länkas till webbplatsen.

Med hjälp verktyget Google Adwords kan du anpassa de sponsrade länkarna efter sajten. Du skapar själv annonserna och väljer sökord, det vill säga ord eller fraser som är relaterade till din verksamhet. Du kan redigera dina annonser och justera din budget tills du får de resultat du vill ha. Du kan även visa olika annonsformat och rikta in dina annonser efter specifika språk och geografiska plaster. Det finns inga minimikrav på hur mycket du ska betala. Du kan till exempel bestämma en daglig budget på 50 kr och en maximal kostnad på 50 öre per klick.

Att arbeta med Adwords-kampanjer

Man får inte glömma att även om du betalar för trafik till din sajt så krävs tid och kunskap om hur man använder sig av sponsrade länkar. Innan man skapar en så kallad Adwords-kampanj så bör man göra en analys av verksamheten för att välja en effektiv strategi anpassad efter sajten. Arbetet ligger sedan till grund för att välja de sökord, djuplänkar och annonstexter som passar bäst för sajtens förutsättningar och behov. Du bör sedan bevaka kampanjen regelbundet och följa upp hur sökord och annonser presterar.

Så syns dina sponsrade länkar på Google

De sponsrade länkar som placeras i högerspalten på Google styrs i princip endast av budgivning. Orsaken till att vissa länkar positionerar sig över den organiska träfflistan baseras på två faktor. Det ena är kvalitén på annonsen och det andra är budgivning. De två faktorerna har lika stor innebörd för din placering över den organiska träfflistan. Kvalitén på annonsen bestäms av Google vilket innebär att de undersöker hur relevant din länk är för sökningen. Google jämför annonsens innehåll med sökfrasen och poängsätter den efter rubrik, text, landningssida, laddningstid och klickfrekvens. Det betyder att du kan betala mindre för en sponsrade länk och hamna över konkurrenterna genom att skapa relevanta annonser.

Sökmotoroptimering (SEO) VS Google Adwords

Att synas på Google handlar i synnerhet inte bara om mest klick för pengarna eller mest klick för nedlagd tid på sökmotoroptimering. Du bör även sträva efter att få de bästa klicken. När någon klickar på din länk på Google vill man att personen ifråga ska på ett eller annat sätt generera pengar in till företaget och inte bara höja besökarantalet på sajten. Det svåra blir att avgöra vilka sökord som är viktiga att synas under. Vidare bör man undersöka vilka träffar på Google som genererar bäst resultat, de organiska eller de sponsrade?

De organiska länkarna har i många fall en högre status. Den som söker vet att en hög placering är svår att få och tilldelar resultaten en viss auktoritet. Det krävs mycket tid för att lyckas nå höga placeringar i den organsiska träfflistan till skillnad från att synas bland de sponsrade länkarna.

En sponsrad länk är en annons som någon har betalat för. Men frågan är om alla vet om det. Fördelen med sponsrade länkar är att du bara betalar för dem om någon klickar på dem. Men vad är det värt om en person utanför målgruppen med fel ändamål klickar på din länk? Tankemässigt kan sponsrade länkar fungera på samma sätt som att en annons upplevs annorlunda jämfört med en skriven artikel i en tidning. Artikeln är värd mer, eftersom den är redaktionellt granskad och skriven av en trovärdig journalist.

En annan teori är att det beror på vilken typ av varor eller tjänster du erbjuder. Om du säljer något som kräver mycket av dina köpare, antingen i form av en tung investering eller kunskapsmässigt, så tjänar du troligen mest på att ligga högt upp i den organiska träfflistan. Business-to-business-kunder tenderar i allmänhet att lita mest på organiska sökresultat. En undersökning visar att tre fjärdedelar klickar först på någon av dessa länkar. Om du däremot säljer något där beslutsprocessen är kort och konkurrensmedlen tenderar att vara prisrelaterade är sponsrade länkar ett bra val.

Mer om marknadsföring

Känner du att du vill lära dig mer om marknadsföring? Då kan du se vilka kurser som erbjuds inom marknadsföring här