Visa kurser.se som: Mobil

Träna utomhus

Träna utomhus - Hitta en träningsform som passar dig!

Träna utomhus - Hitta din utomhusträning

Att träna utomhus är ett utmärkt sätt att få frisk luft, stärka kroppen och öka välbefinnandet. Om du hellre tränar utomhus än stänger in dig på ett gym kan du inspireras av de olika träningsformerna i listan.

Se alla kurser i utomhusträning

1. Löpning

Springa är någonting som de flesta kan göra. Det som är bra med löpning är att det inte behövs speciell utrustning för att utöva sporten. Se till att du har kläder efter väder och ett par spring vänliga skor. Om du är nybörjare rekommenderas intervaller som start. Spring i några minuter, gå i några minuter och upprepa. När du känner dig redo ökar du antalet minuter som du springer och minskar antalet minuter du går. När du kommit in i din löpträning kan du istället börja mäta tiden som går för en viss distans. Sätt mål för din träning, exempelvis att du springer en extra kilometer i månaden, eller på mindre antal minuter. Skriv sedan upp dig för ett lopp för att ha en riktig morot att uppnå.

2. Parkträning

Under vår och sommar kan du hitta olika gruppträningar i parker. Parkträning ger dig tillfälle att vara ute i friska luften och naturen, samtidigt som du får träna i grupp. Innehållet på parkträningen varierar beroende på vem som arrangerar den. Du kan hitta alltifrån Thai Chi till styrketräning. En annan form av parkträning som med fördel utförs utomhus är yoga. Då behövs bara en yogamatta eller annat underlag för att kunna utföras.

3. Utegym

I många städer runt om i världen har det börjat uppstå fler utegym som är fria att använda. Utegymmen fokuserar på styrketräning och verktygen påminner om de som finns i ett traditionellt gym. Det passar perfekt att avsluta ett löppass vid ett utegym. Skriv till fördel upp vilka delar av utegymmet du använder och träna i set. Ett set (omgång) kan vara 5-15 gånger du upprepar en övning. Sedan gör du 1-3 set (omgångar) med samma antal. Tips är att börja smått för att sedan öka på, så att din kropp kan bli starkare i ett hälsosamt tempo. Hitta ett utegym nära dig.

4. Powerwalk och stavgång

För alla som kanske har en gammal skada, känsliga leder eller vill starta igång träningen smått passar powerwalk eller stavgång. Power walking innebär gång i högt tempo med armarna som svingar. Meningen är att du ska få upp pulsen men ändå inte anstränga leder och knän lika mycket som du skulle om du sprungit. Om det känns bra kan du gärna lägga till vikter vid armar och ben för att få extra styrketräning. Stavgång fungerar lika som powerwalk men med ett par stavar. Detta garanterar att du använder dina armar vid träningen. Powerwalk och stavgång passar utmärkt att göra på en daglig basis - glöm inte att stretcha efteråt bara!

5. Skogsträning

Att träna utomhus är inte bara trevligt just för luften och naturen - den innebär även naturligt bra hinder som du kan använda i din träning. Om du är i skogen kan du välja att springa eller powerwalka utanför stigen. Skogen ger dig här naturliga hinder som ojämn mark, träd och upp- och nedförsbackar. Passar utmärkt att träna i skogen tillsammans med en hund, då ni inte behöver oroa er för bilar och hunden får utforska spännande natur. Du kan även använda naturens egna föremål för styrketräning, såsom armträning med en stor sten eller mot ett träd som fällts.

6. Trappträning

En träningsform som blivit allt populärare i Sverige och kommer från Los Angeles är trappträning. Det är bra träning för kondition, ben och rumpa. Leta upp på en brant och lång trappa. Värm upp genom 10 minuter gång eller löpning till trappan. Spring uppför trappan så snabbt du kan och gå ned. Upprepa detta 10-20 gånger. Avsluta med 10 minuters gång eller löpning. Om du vill utveckla din trappträning så kan du lägga till grodhopp, jämfota hopp, utfall och höga knän.

Tycker du att det är svårt att komma igång med träningen själv? Se flera träningstips och kurser.

Senast uppdaterad: 13 jul 2018

Hobbytest

Hobbytest kurser.se

Vilken hobbytyp är du?

Inspireras till att göra något nytt på fritiden.

Starta testet