Visa kurser.se som: Mobil

Tips för stresshantering

Lär dig mer om stresshantering

7 enkla tips för att minska stressen

Det finns många olika anledningar till varför vi stressar. Gemensamt för de flesta är att det får oss att må dåligt. Ibland är det svårt att ta sig ur en stressad vardag. Läs vår guide och inspireras av enkla knep som kan underlätta vardagen för dig och lära dig hantera stressen.

Se alla stresshanteringskurser


Bli bättre på stresshantering med rätt planering

Planera din tid och hitta balansen
Hur många gånger har du inte fått höra att planering är A och O när det kommer till att få ihop livet och vardagen? Hur tråkigt det än må låta så är det sant. Om du planerar och strukturerar din tid och lär dig prioritera rätt så kommer du snart att få mer balans i livet. Med rätt planering får du en översikt över hur du spenderar din tid och därmed chans att lägga mer energi på det som är viktigt för dig.

 

Planera rätt och stressa mindre

Skjut inte upp det du behöver göra
Bra planering faller om du skjuter upp det som ska göras. Se därför till att göra det du planerat i tid och skjut upp så lite som möjligt. Om en uppgift känns för stor, dela upp den i mindre delar och gör lite i taget. Ibland är själva starten den högsta tröskeln. När du väl kommit över den är det lättare att hamna i ett flow - se till att bara komma igång! Ett tips är att börja med den minst roliga sysslan för att spara det bästa till sist.

Minska stress med träning - Hitta rätt träningskurs idag

Motionera
Att gå en promenad eller ta sig till gymmet är kanske inte det självklara valet när stressen lurar bakom hörnet, men faktum är att motion ger dig en positiv effekt rent mentalt. Du kommer bli friskare och få mer energi och därmed bli bättre på att hantera stressiga situationer. Motion och träning frigör endorfiner som kan bidra till att minska stressen. Vill du ha inspiration? Hitta något för dig bland våra träningskurser!

Drick mindre kaffe - minska stress


Drick mindre koffein
Visste du att koffein höjer nivån av stresshormoner i kroppen? Det är lätt att hamna i en ond cirkel av trötthet till följd av en stressad vardag. Då fyller vi gärna på med koffein för att få snabba energikickar för att vakna till och orka mer. Du förstår nog mönstret här. Mer koffein = mer stress.

Bättre stresshantering med en mindfulnesskurs

Landa med mindfulness
Du kan träna din kropp och ditt sinne till att slappna av genom att öva mindfulness. Om du aldrig utövat mindfulness kan det låta flummigt, men efter en tids övning kan det lätt bli dagens höjdpunkt. Du får en chans att landa i dig själv och får lättare att sortera ut vad som är viktigt och värt att lägga energi på. Är du helt ny på området kan en kurs i mindfulness lära dig grunderna!

Bättre sömn med stresshantering

Sov ordentligt
En god natts sömn är nyckeln till mycket - inte minst bättre stresshantering. Ett vanligt fel man som stressad lätt gör är att försöka få ut så mycket som möjligt av dygnets timmar genom att jobba sent och gå på högvarv till precis innan läggdags. Ge dig själv en stund innan du går och lägger dig till att koppla av för att få en bättre sömn. Och lägg dig i tid.

Kurser för din fritid på kurser.se

Hitta en hobby att förlora dig i
En hobby kan vara väl värt att investera tid i. Du kan ägna dig åt något du verkligen brinner för, eller vill lära dig mer om. Du får tillfälle att njuta av något du tycker är roligt och kan koppla bort alla måsten för en stund. Att göra något roligt och kravlöst i en stressig period kan göra mycket för ditt välmående. Varför inte gå en kurs inom något som intresserar dig? Sök bland alla våra kurser och hitta något som passar dig! Har du svårt att komma på vilken kurs du skulle vilja gå? Gör vårt hobbytest och få tips om vad du kan göra på din fritid. 


Senast uppdaterad: 22 nov 2016

Vill du inspireras?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få kurstips med spännande innehåll direkt i brevlådan.