Visa kurser.se som: Mobil

Fakta om vitaminer

Lär dig mer om vitaminer

Vilka vitaminer är bra för vad?

Visst kan det vara svårt att hålla koll på alla vitaminer och vilka funktioner de egentligen har? Vill du veta hur du ska undvika att få skörbjugg, livlöst hår och öka testosteronhalten i kroppen? Då ska du fortsätta läsa guiden som tar upp fakta om varför vitaminer är bra och varför just vissa vitaminer är bättre än andra att inta vid exempelvis en förkylning. För dig som är frälst redan nu kan du kika på våra kurser i kost och näringslära för att få ännu bättre koll på vitaminer och deras säregna funktioner. 


A-vitamin för bättre syn

Vitamin A för bättre syn

A-vitamin behöver speciellt intas under en graviditet eftersom det är bra för fosterutvecklingen och tillväxten. Vitaminen är även bra för att hålla din syn, hud och ditt hår i bästa skick. A-vitamin hittar du i animaliska produkter som lever, ål, fisk, ägg och kött. Kroppen kan skapa egen a-vitamin med hjälp av bekaroten som finns i röda och gula grönsaker som morötter och tomat. Du kan märka av brist på a-vitamin genom exempelvis försämrat mörkerseende.

B-vitamin för ökad ämnesomsättning

Vitamin B för ökad ämnesomsättning

Det finns en hel familj av b-vitaminer, nämligen: b1, b2, b3, b5, b6, b7, b9 och b12. B1 är bra för ämnesomsättningen, b2 behövs för omsättningen av fett, kolhydrater och protein. B3 har samma funktioner som b2 men behövs också för kroppens energiproduktion. B5 är bra för nervsystemet och b7 stärker immunförsvaret samtidigt som det är bra för hud, naglar och hår. B9 och B12 behövs för produktion av röda blodkroppar och proteiner. De flesta av b-vitaminerna finns i nötter, frön och animaliska livsmedel.  

C-vitamin för att undvika skörbjugg

Vitamin C för att undvika skörbjugg

C-vitamin är bra för att stärka immunförsvaret och fungerar antiinflammatorisk då den motverkar förkylning och infektioner. Vitaminen omsätter bindvävens ämnen och ingår i dess kollagen som behövs för tänder, hud, skellet och blodkärl. Utan vitamin c kan du drabbas av skörbjugg som orsakar blödningar i hud, leder och blodkärl. Vitamin C underlättar även kroppens upptagning av järn, zink, koppar, kalcium och mer. Vitaminen kan även lindra träningsvärk. C-vitamin finns bland annat i citrusfrukter, nypon, kålväxter och paprika.   

D-vitamin för ett starkt skelett

Vitamin D - ett måste för ett starkt skelett

D-vitamin behövs för cellernas tillväxt och nervsystemet. Vårt skelett är starkt beroende av vitaminen eftersom den reglerar kalkbalansen i skelettet och tänderna, vilket motverkar benskörhet. D-vitamin förbättrar även upptaget av mineraler och fungerar för att reglera hormonbalansen. Vitaminen finns i fet fisk och ägg. Mindre mängder finns i svamp, mjölkprodukter och kokosfett. Vitaminen är känd som sol-vitaminen eftersom den utsöndras i huden vid solbestrålning.

E-vitamin för elastisk hud

Vitamin E för en elastisk hud

E-vitamin är bra för huden och gör den elastisk och förebygger rynkor. Vitaminen skyddar dessutom mot solens UV-strålar. Om du planerar att skaffa barn ska du äta e-vitamin då det påverkar produktionen av testosteron. Vitaminen har en skyddande effekt då den försvarar mot skadliga ämnen i kroppen. Det är en naturlig antioxidant och kan skydda mot cancer och förebygger även mot diabetes. E-vitamin finns i flera olika nötter, frön och groddar.

K-vitamin för att blodet ska stelna

Vitamin K för att blodet ska stelna

K-vitamin hjälper blodet att koagulera och skelettet att byggas upp. Som e-vitamin är det även bra för att förhindra uppkomsten av rynkor. Vissa proteiner kan endast produceras med hjälp av k-vitamin. Du finner vitaminen i många livsmedel men speciellt i gröna bladgrönsaker som spenat, broccoli, grönkål, vitkål och brysselkål. Du kan märka brist av k-vitamin genom benskörhet, åderbråck och att blodets förmåga att stelna har försämrats.  

Senast uppdaterad: 26 apr 2016

Hobbytest

Hobbytest kurser.se

Vilken hobbytyp är du?

Inspireras till att göra något nytt på fritiden.

Starta testet