Visa kurser.se som: Mobil

Vad är det för skillnad på bokmål och nynorsk? - Forum

2014-09-15 15:54   Sandra

Hej! Jag undrar vad det är för skillnad på bokmål och nynorsk. Båda språken förekommer väl i Norge?

RE: Vad är det för skillnad på bokmål och nynorsk?
2014-09-15 15:56   Johanna

Hej Sandra. Både bokmål och nynorsk är skriftspråk. Bokmål är ett av de officiella skriftspråken i Norge. Det används av majoriteten av befolkningen. Det andra skriftspråket är nynorsk och det studeras i skolväsendet i hela Norge. Nynorsk används också som förstaspråk i vissa regioner i landet. Nynorskan utvecklades som skriftspråk från mitten av 1800-talet. Anledningen till det var att det fanns ett behov av att återupprätta det norska språket eftersom det danska språket hade använts under den långa dansk-norska unionen.

De två språken har genom åren kommit att bli mer och mer lika varandra grammatiskt och de går att förstå sinsemellan. De största skillnaderna mellan språken ligger i ordförrådet och i formen.

RE: Vad är det för skillnad på bokmål och nynorsk?
2015-03-10 00:13   Robin

Jag kan ordentlig bra tala svenska, jag är holländsk, nynorskan hyser jag interesse av. Grammatiken liknar vad beträffande verben något på svenska.

Hitta kurser inom kategorin:
Recensionspolicy

Vill du lämna en recension om en kurs eller en arrangör på kurser.se? Kul! Då bidrar du med att hjälpa andra att hitta en kurs. Läs gärna vår recensionspolicy om hur vi godkänner och publicerar recensioner.

Ladda ner recensionspolicyn här!

Vill du inspireras?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få kurstips med spännande innehåll direkt i brevlådan.