Hur lång får en novell vara? - Forum

2014-09-08 16:38   Sofia

Hej, jag en bokmal som älskar att läsa. På senare tid har jag även själv börjat skriva kortare berättelser, skulle väl kalla dem skrivbordsvärmare. Drömmen är förstås att ge ut en roman så småningom. Men jag har förstått att det kan ligga åratal av hårt arbete och mycket research bakom en hel roman. Tänkte därför försöka mig på novellformatet. I och med detta började jag fundera på hur lång en novell egentligen får vara och om det ens finns någon regel för detta? Skulle ni kunna hjälpa mig att reda ut frågan?


RE: Hur lång får en novell vara?
2014-09-08 16:42   Johanna

Hej Sofia

Vilken bra fråga. Det är nog inte bara du som funderar på om en novell ska ha en viss längd för att få kallas novell. Sen är det lätt att blanda ihop begreppen eftersom roman på engelska heter ”novel” och en novell heter ”short story”. Men du har inte blandat ihop begreppen, vad jag kan uppfatta, du vill kort och gott veta hur lång en novell får vara för att få kallas novell.

Ordet novell har latinskt ursprung och betyder nyhet. En novell bör inte överstiga 100 sidor och inte understiga 3 sidor.

Det som är utmärkande för en novell, till skillnad från en roman, är att handlingen ofta är koncentrerad till ett enda skeende, men det skeendet kan å andra sidan vara desto mer dramatiskt. För i en novell ska det finnas ett överraskningsmoment. Något som får läsaren att bli förundrad, förvånad, kanske rädd eller glad. En riktigt bra novell kommer läsaren ihåg  långt efter att hen lagt den ifrån sig. 


Hitta kurser inom kategorin:
Glöm inte bort din fritid
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så ser vi till att påminna dig. Få kurstips och inspiration direkt i mejlinkorgen ☀️