Hur får jag pengar till att sätta upp en teaterföreställning? - Forum

2015-11-10 14:14   Ingrid

Hej kurser Jag vill sätta upp en teaterföreställning men har ingen budget. Kan ni ge tips för hur jag kan få ihop lite pengar? Tack på förhand!


RE: Hur får jag pengar till att sätta upp en teaterföreställning?
2015-11-10 14:41   Nina Wånggren

Hej Ingrid,

Du kan antingen söka ekonomiskt bidrag från en fond, nämnd eller annan institution. Kulturrådet med flera har listor där de samlat aktörer att söka bidrag ifrån. Om det är ett stort evenemang du planerar har du en liten chans att få pengar från staten. Om du ska ansöka om statligt bidrag måste du fokusera på argumentet varför ditt projekt behövs och är nyttigt. Tänk på att beskriva din teaterföreställning på ett bra och enkelt sätt. Försök också se om din föreställning platsar in i kommunens eller regionens handlingsplan för sin kulturverksamhet.

Teaterföreställningen kan även sponsras av privata aktörer. Viktigt är det då att ni har samma målgrupp, alltså personer som företaget och du vill nå. Om ni ska ha en teaterföreställning för barn kan exempelvis kedjor med barnkläder vara intresserade av att sponsrade er föreställning, för att komma i kontakt med den gemensamma målgruppen.

Träffa andra teaterintresserade att sätt upp föreställningen med på en teaterkurs! Lycka till!


Hitta kurser inom kategorin:
Glöm inte bort din fritid
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så ser vi till att påminna dig. Få kurstips och inspiration direkt i mejlinkorgen ☀️