ECO-driving - vad bör jag tänka på? - Forum

2014-12-22 14:43   Simon

Jag ska ta körkort och vill veta mer om ECO-driving. Är det svårt? Vad ska man tänka på? Är det viktigt? Måste jag lära mig det själv eller kommer körskolan lära ut det?


RE: ECO-driving - vad bör jag tänka på?
2014-12-22 15:08   Johanna Palmén

ECO-driving är ett sätt att köra bil på som är snällt både mot miljön och bilen. Dessutom är det ett säkrare sätt att köra. Och det är inte svårt. Här får du en snabbintroduktion till Eco-driving:

  1. Starta på ettans växel. Du startar bilen på ettans växel och kör iväg.
  2. Växla upp snabbt. Ettans växel förbrukar mycket bensin, därför bör du snabbt växla upp till en högre växel. Du kan faktiskt hoppa över tvåans växel och lägga i trean direkt efter ettan när du fått upp farten en aning. Sedan kan du gå till femmans växel. En modern bil klarar att köra 50 km/timmen på femmans växel. En äldre bil kan ha svårare och börja hacka, då får du kanske växla ner till fyran. 
  3. Kör på en hög växel och håll jämn fart. Försök att växla så lite som möjligt eftersom bilen förbrukar mer bränsle när du trycker ner kopplingen och växlar. Försök att hålla en jämn fart genom hela din körning så slipper du att växla upp och ner. 
  4. Motorbromsa. Istället för att använda bilens broms bör du motorbromsa. Det gör du genom att släppa foten från gasen, trycka ner kopplingen och växla ner, släppa foten försiktigt från kopplingen och låta motorn bromsa av sig själv. Om du till exempel ser att det är rött ljus långt framför dig kan du släppa på gasen och låta bilen rulla mjukt fram till rödljuset istället för att gasa på och sen tvärbromsa. Om du har tur hinner det slå om till grönt och du kan glida fram utan att stanna bilen alls. 
  5. Planera din körning. Genom att planera din körning, vara uppmärksam och närvarande blir du en bättre och mer miljövänlig bilförare. 

OBS! Det är viktigt att köra miljövänligt, men ibland måste du av säkerhetsskäl tvärbromsa. Då ska du förstås göra det. Säkerheten går alltid först. 

På körskolorna lär de ut ECO-driving, så det är inte något du behöver öva på egen hand. 

Lycka till!


Hitta kurser inom kategorin:
Glöm inte bort din fritid
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så ser vi till att påminna dig. Få kurstips och inspiration direkt i mejlinkorgen ☀️