Skillnaden mellan akryl och oljefärg? - Forum

2014-08-04 17:27   Amanda

Är trött på Ikeas tavlor med motiv som en miljon andra personer har i sina hem. Eftersom alla annan konst är så dyr så vill jag försöka måla mina egna tavlor och tänkte därför damma av min systers gamla stativ som står i källaren. Där hittade jag även halvtomma och uttorkade färgtuber och burkar som det stod ”oljefärg” och ”akrylfärg” på. Vad är egentligen skillnaden på färgerna och vad är roligast, snyggast och enklast att måla med? (PS! Jag ska köpa nya färger, så snål är jag inte.)


RE: Skillnaden mellan akryl och oljefärg?
2014-08-05 08:10   Peter

Akrylfärg är mer lika olja än vad akvarell är, men det är fortfarande stor skillnad mellan de två färgtyperna. Till skillnad från olja är akryl en vattenlöslig färg, vilket medför vissa fördelar rent praktiskt. Bland annat så torkar akrylfärg snabbare och det är enklare tvätta penslar och göra rent efter sig. Att köpa akrylfärg är oftast billigare än oljefärg.

När det kommer till resultat så är det mer lyster och djup i oljefärg och man brukar säga att akryl ger en klarare färg. Med oljefärg är det lättare jobba med olika lager och du kan även blanda färger direkt på själva duken eller torka bort färg med en trasa, vilket gör det lättare att justera fel. Men eftersom oljefärgen torkar mycket långsammare så kan det vara jobbigt att behöva vänta om du vill måla över något. I konsistensen är oljefärgen tjockare än akryl och som nybörjare är det lättare att använda akrylfärg om du ska göra en detaljrik målning. För dig som vill experimentera mer och inte har ett tydligt motiv kan det var roligare ”kladda” med oljefärg.

Akrylfärg Oljefärg
Akrylfärg Oljefärg

Om du är intresserad av att lära dig med de olika målarteknikerna så kan du gå en kurs i antingen akryl- eller oljemåleri


Hitta kurser inom kategorin:
Glöm inte bort din fritid
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så ser vi till att påminna dig. Få kurstips och inspiration direkt i mejlinkorgen ☀️