Hur klär jag om mina stolar? - Forum

2015-09-11 16:25   Laleh

Hej kurser! Skulle ni kunna berätta hur man klär om gamla stolar? Jag har ett par hemma som jag väldigt gärna skulle vilja klä om men vet inte hur... :( Tack på förhand! Kram från Laleh


RE: Hur klär jag om mina stolar?
2015-09-11 16:58   Nina Wånggren

Hej Laleh,

Är det en gammal stol du ska klä om lämnar du kvar det redan existerande tyget på stolen. Det är inte alltid säkert att gamla stolar har något typ av undertyg som skyddar stoppningen från att falla ut. Gör rent den gamla stolsdynan innan du fäster det nya tyget, gärna genom att damsuga på tyget och slå ut smutsen med en mattpiska. Ta även bort gamla spikar eller häftstift med hjälp av en tång. Lägg dynans översida mot tyget och lämna 10-15 cm tyg att vika upp, beroende på stolsdynans tjocklek. Vik in kanten en centimeter och häfta fast i stoldynans baksida med en häftapparat. Dra till och häfta fast vid den motsatta sidan. Fortsätt häfta på stolsdynans tredje sida och vidare på den fjärde. Glöm inte att dra till tyget ordentligt innan du häftar så att det inte blir några veck. Arbeta dig mot kanterna med häftpistolen. Vid kanterna klipper du bort överflödigt tyg och viker sedan in snyggt och häftar. Klart!       

Men det bästa är ändå att lära sig detta gamla hantverk ordentligt. Gå en kurs i möbeltapetsering för att bli ett riktigt proffs!


Hitta kurser inom kategorin:
  Hantverk
  Smide
  Textil
  Trä
  Keramik
Glöm inte bort din fritid
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så ser vi till att påminna dig. Få kurstips och inspiration direkt i mejlinkorgen ☀️