Ska man dansa vals eller foxtrot på bröllop? - Forum

2014-05-23 09:13   Johanna

Jag ska gifta mig i sommar och undrar vad som är skillnaden mellan vals och foxtrot? Vad är vanligast att dansa på bröllop? Vi kommer att dansa till en snabb låt och både jag och min blivande man är ovana dansare och vill lära oss snabbt.


RE: Ska man dansa vals eller foxtrot på bröllop?
2014-05-23 09:16   Peter

Den stora skillnaden mellan vals och foxtrot är att valsen dansas till tretaktsmusik och för foxtrot gäller fyrafjärdedelstakt. Det är svårt att säga vilken av danserna som det är mest fart i eftersom det finns olika typer av dansstilar inom genren, till exempel slowfoxtrot, wienervals och gammalvals.

När det kommer till brudvals så är inte det en bestämd dansstil, utan här kan man anpassa dansen efter den låt man väljer. Det är dock vanligast att man dansar wienervals på bröllop.

Om ni vill ha en dans som är lätt att lära er är min rekommendation att ni väljer gammalvals (samma typ av vals som ni kanske lärde er att dansa i skolan). Om ni har högre krav på att dansen ska vara snygg och elegant kan det vara en god tanke att välja wienervals, som också brukar kräva att ni har större utrymme på dansgolvet. Generellt sett så blir det svårare utföra en vacker wienervals om ni vill öka takten och dansa till en snabbare låt. Allt handlar om hur mycket tid ni har för att träna.


Hitta kurser inom kategorin:
Glöm inte bort din fritid
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så ser vi till att påminna dig. Få kurstips och inspiration direkt i mejlinkorgen ☀️