Visa kurser.se som: Mobil

Yoga hemma – börja redan idag!

Yoga är en perfekt träningsform att genomföra hemma. Det enda du behöver är en yogamatta och du är igång! Idag kan du enkelt hitta yogapass och övningar på nätet. Det finns lättillgängligt i både appar och på digitala plattformar som YouTube eller Yogobe. Mycket är gratis men för dig som vill ha ännu mer kan utbudet bli enormt om du är beredd att betala en liten slant. 

Att yoga hemma är enkelt eftersom det inte kräver tunga vikter, gummiband eller andra träningsredskap. Det är att föredra att ha en yogamatta eftersom den hjälper dig med greppet så du inte glider runt på golvet och tappar positionen. Det går snabbt att komma igång och det är en träningsform som fungerar utmärkt både för dig som är nybörjare eller mer erfaren. 

Yoga med olika fokus

Andningen är viktigt i yoga - oavsett vilka yogaform du utövar. Det finns olika syften med varje yogaform och du kan enkelt söka upp pass med en inriktning som passar just dig. Fundera gärna kring vad du vill ha ut av din yoga och vilken tid på dygnet som passar dig bäst.

  • Morgonyoga: Har du möjlighet att avvara en kvart direkt när du går upp på morgonen? Yoga är ett bra sätt att väcka liv i kroppen och mjuka upp muskler och leder och ge dig själv en bra start på dagen. 
  • Yoga med styrka: I yoga fokuserar man alltid på rörlighet men det finns många pass som inkluderar styrka och balans. Ett brett utbud gör att du själv kan välja nivå på ditt träningspass så att du kan utmana dig och dina muskler rejält.
  • Nedvarvning: Många har svårt att komma ner i varv på kvällen och slappna av på riktigt. Då kan yoga vara ett bra sätt att hitta lugnet och därmed förbättra din sömn. 

Kurser inom yoga

Yogaövningar

När du utövar yoga hemma har du ingen lärare som kan rätta till små detaljer i dina positioner och ge personlig feedback. Därför är det väldigt viktigt att lära dig grunderna noggrant och låta det ta tid att lära dig tekniken och grundpositionerna. Här är några exempel på grundläggande positioner inom yoga:

  • Stående hunden: Du står som ett upp och nervänt V där du pressar händer och fötter ner i mattan och skjuter upp rumpan och höfterna. Håll ryggen rak. Anpassa avståndet mellan händer och fötter till vad som känns bra.
  • Barnet: Sätt dig på knä så att fötterna är under rumpan. Lägg ner överkroppen på mattan och sträck händerna framåt så ryggen sträcks ut.
  • Katt och ko: Ställ dig på alla fyra och placera händerna rakt under axlarna och knäna i linje med höfterna. Svanka ryggen, lyft blicken och håll upp bröstet och byt sedan till att vända blicken mot magen och skjut upp ryggen som en katt. Varva mellan positionerna.
  • Happy baby: Lägg dig på rygg och böj knäna upp mot magen. Håll upp fötterna rakt upp (90 grader i knävecket) och dra isär fötterna och greppa tag i utsidan på de. 

Kom igång nu

Nu vet du det du behöver för att komma igång. Sänk kraven och tänk på att du behöver inte göra några långa yogapass. Några minuter om dagen gör underverk för kropp och själ. Så dra fram yogamattan och kör igång!

Yogakurser på distans

Senast uppdaterad: 18 jan 2021

Vill du inspireras?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få kurstips med spännande innehåll direkt i brevlådan.